View : 646 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor조재경-
dc.contributor.author김현정-
dc.creator김현정-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:33Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:33Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000051608-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177742-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051608-
dc.description☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.-
dc.description.abstract최근 기업은 급격하게 변하는 기업 환경에 대응하는 기업 활동의 일환으로 이벤트가 새로운 마케팅 프로모션의 중요한 도구로서 인식하고 있으며, 기업 및 제품의 이미지를 제고시켜 커뮤니케이션 효과를 증진시키기 위한 이벤트의 중요성이 커져가고 있다. 경제 성장이 가져다 준 높아진 소득, 문화수준, 그리고 다양해진 소비욕구로 인해 소비자들의 needs또한 다양해졌다. 현대인들은 단순히 먹고 즐기는 이벤트에서 벗어나 차별화된 공간에서의 특별한 이벤트를 원하게 되었다. 이벤트의 가장 큰 특징인 쌍방향 커뮤니케이션의 기능은 범람하는 정보 속에서 감성화된 대상에게 단순한 매체를 통해 접하는 것보다 직접 이벤트에 참가하여 자신의 취향에 맞는 정보를 선택하여 얻게 되는 감동이 훨씬 크다. 고도로 발전된 정보화 시대의 진전으로 이벤트의 중요성은 날로 커져가고 있으며, 현대의 감성 중시 사회에 대응하는 매체로서 이벤트의 역할은 더욱 증대하고 있다. 현대의 이벤트 산업은 고부가가치를 창출하는 문화집약형 산업으로 진보하고 있으며, 이벤트기획에 필요한 다양한 정보의 수집과 창의적인 아이디어, 체계적인 무대디자인, 첨단화된 조명장비, 음악선곡, 전문화된 이벤트기획사 등 체계적이고 전문화된 고급인력과 시스템을 필요로 하고 있다. 하지만 현재 국내의 이벤트의 현황은 이벤트를 전문적으로 기획하는 기획사들이 한정되어 있으며, 이로 인해 소규모의 기획사들은 이벤트에 대한 전문 교육이나 정규적인 교육이 이루어지지 않아 전문 인력의 부족한 현상이 발생하고 있다. 또한 기획과정의 체계화가 이루어지지 않고 다양한 아이디어를 창출하지 못하고 해외에서 이미 진행된 행사의 아이디어를 그대로 도용하고 있는 경우가 많이 있다. 이러한 이벤트의 질적인 문제점을 개선하기 위해서는 첫째, 기획 시에는 이벤트의 본래의 기능과 함께 소비자의 다양한 양식에 맞추어가는 시장 지향적인 이벤트가 필요하다. 이벤트의 본래의 기능과 함께 소비자의 다양한 양식을 수용해야 한다. 이를 위해 기획자는 다양한 공연예술에 대한 정보들을 습득하고, 활용하여 다양화하는 고객의 요구에 따라 행사의 컨셉 설정을 이루어 고객의 호응도를 높이고, 고객과의 많은 커뮤니케이션을 통해 소비자에게 충분히 부응할 수 있는 방안을 제시해야 한다. 필자는 다감각을 응용한 기업 문화이벤트 기획 및 연출에서 통계적 접근을 통해 계량적으로 물증적으로 이를 규명해 보았다. 본 연구에서는 수입 자동차 문화이벤트 행사의 특정 사례를 분석하였으며 필자가 직접 기획 연출한 B사이벤트를 통해 프로세스를 통해 체계성을 보여주었고 이벤트기획자 패널을 구성하여 설문조사 및 전화면접 방식으로 서베이하여 단순 빈도 분포와 T-test의 방법으로 분석한 결과 결론을 내릴 수 있었다.;As business environment is shifting rapidly with intense competition, many corporations are recognizing event as a new marketing promotion tool which strengthens the image of the brand and/or product. Furthermore, with current marketing approach of various industries where their objective is to activate sensitivity of the clients, many corporation view and use event as an strong communication tool in order to approach their objective. On the other side, due to the growth of the economics which resulted to clients' increase of income, culture level, and urge for consumption, clients' require personalized and specialized events which enables interactive communication between them and the sponsoring corporation, as well as giving them the chance to participate in order to comprehend certain information they want. Basically, clients are demanding for event which touches their sensitivity, as well as giving them needed information of the brand and/or product. As a result, event, one of the most strongest and efficient interactive communication tool between the client and the corporation, has become a very important tool in today's marketing campaign, and without a doubt, its role will be stronger as time goes on. In order to fulfill its role as efficient marketing tool, event is advancing to an industry of creating high-value-added products. As a result, the industry requires innovative ideas, high technology equipments, differentiated design, as well as systematic and efficient management and operations. However, the domestic event industry is dominated by few large-marketing corporation which limits the growth of many event-related corporations. As a result, the industry lacks in training of labor, which reduces number of specialized labor force. Furthermore, due to unsystematic planning of the event, creative ideas are not formed, which forces various event-corporations to steal ideas from foreign events. As a result to resolve the current problems that the event industry faces, the event must adjust to clients' behavior pattern as well as functionally activating its main role as a source of promotion. In order to do so, the event must be pre-calculated through extensive analysis to create positive response from clients. It needs to establish the strongest method of satisfying clients' need through creative communication systems. This research explores a method of creating a corporation event by applying sensitivity. It analyzes marketing events of foreign-automobile brands, as well as showing the systematic approach of ta event through company B's event which was planned and executed by the author. The research also shows the analysis of surveys from various event planners. The research also shows that the most important aspect in event planning is marketing strategy followed by program planning, budget, analysis of the participants, and venue as suggested by the hypothesis. Furthermore, the research shows that the most important aspect in event operation is risk management followed by program operation, human resource management, time management, and site management as suggested by the hypothesis. Nevertheless, the research shows that the sensitivity is very important in event planning, and it will show that sense of sight is most important area to fulfill to the clients. Unlike the hypothesis, the research shows that the image is the most important sense of sight, as well as showing that performance is the most efficient method of attracting clients through sense of sight. The research will conclude through forming a idea that the outstanding event planning is established by individuals's talent. As a result, clarity of the measurement of the analysis can be difficult to set as the standard of the calculation. However, since event is another way of expressing fine art, the analysis of the quality of the event must be made. Through various analysis, hypothesis of event must be transferred into facts because, now, event is part of our life.-
dc.description.tableofcontents1. 서론 = 1 1.1. 연구의 의의 및 목적 = 1 1.2. 연구 방법 및 내용 = 2 2. 이론적 배경 = 3 2.1. 기업 마케팅의 변화 = 3 2.2. 기업 마케팅 PR = 6 2.3. 새로운 시대의 요구 이벤트 = 8 2.4. 기업 활동과 문화이벤트 = 18 2.5 문화이벤트의 배경과 특성 = 20 3. Multi-sensory에 따른 이벤트 구성요소 = 22 3.1. 기획 = 22 3.2. 연출 = 29 3.3. 평가 = 37 4. 사례분석 = 38 4.1. 자동차 프로모션 이벤트 사례 = 38 4.2. 사례 조사 분석 및 종합 = 55 4.3. B사 문화이벤트 과정에 따른 이벤트 기획 및 연출 = 56 5. 연구문제 가설 및 연구방법 = 78 5.1. 연구 가설 = 78 5.2. 조사 방법 = 78 6. 분석결과 및 가설검증 = 79 6.1. 신뢰도 = 79 6.2. 인구 통계적 특성에 따른 검증 = 81 6.3. 이벤트 기획 및 연출의 중요도 = 90 6.4. 기획 및 연출요건의 중요도 = 92 6.5. 배경변인의 중요도 차이 = 93 7. 결론 = 97 참고문헌 = 99 부록 = 101 ABSTRACT = 107-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4768975 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title멀티센서리 문화이벤트 기획 및 연출에 관한 가이드라인 제시-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle자동차 마케팅 프로모션 이벤트를 중심으로-
dc.title.translatedA Study on Multisensory-Cultural Event Planning and Management : Focused on Automoblie Promotion Event-
dc.creator.othernameKim, Hyun Jung-
dc.format.pageⅸ, 109 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공-
dc.date.awarded2009. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE