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동결된 정물 이미지 표현에 관한 연구

Title
동결된 정물 이미지 표현에 관한 연구
Other Titles
A Study on Expression of the Frozen Still Life Image
Authors
장연주
Issue Date
2009
Department/Major
디자인대학원 디자인학과사진과편집전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
장재준
Abstract
본 논문은 동결된 정물의 사진 이미지 표현에 관한 작품과 그에 따른 이론 및 참고 작가를 살펴보고자 한다. 정물사진을 거론하기에 앞서 연구의 이론적 배경으로 서양 정물화의 개념과 역사를 알아보고 시대의 흐름에 따라 장 밥티스트 시메옹 샤르댕(Jean Baptiste Simeon Chardin), 폴 세잔느(Paul Cezanne), 파블로 피카소(Pablo Picasso)등 작가들의 주요 작품을 분석한다. 정물화는 작가 의도대로 소재를 선택하고 배열하고 공간에 어떻게 표현하는 문제나 형태와 색의 배열로서 정교한 균형을 이루는 문제를 해결하기 위해 만족 할 때까지 실험을 할 수 있는 특성이 있기 때문에 새로운 조형사가 생길 때마다 이것을 드러내는 방법의 하나로 정물화가 그려졌다. 그리고 1827년 사진사의 첫 장면이 정물로서 기록된다. 지금은 사라지고 도판으로만 남은 조셉 니세포르 니엡스(Joseph Nicephore Niepce)의 <식탁> 혹은 <정물>이란 이름의 엘리오그라프(L'heliographie)이다. 초창기 사진가들은 정물적 구성을 통해 자신들이 새롭게 탄생시킨 이미지가 예술적 감성으로 보이기를 원했다. 사진은 본질적으로 그 시대의 문화적 풍토와 관련을 갖는다. 1920년대 사진매체 자체가 발명될 당시의 상황을 통해 알 수 있듯이 초기 정물 이미지는 사물의 형각이나 음각만 구분되는 정도였다. 1920년대 이후 현대 정물사진의 경향은 크게 미국의 순수사진과 독일의 신즉물주의로 대표된다. 순수사진과 신즉물주의는 피사체를 심도있게 세밀한 부분까지 재현하고 정물을 통해 작가 내면의 심상 표현이 가능하다는 것을 보여주었다. 하지만 사물을 바라보고 해석하는 시선은 확연히 구분된다. 정물이 끊임없이 사진작가들에 의해 선택되는 이유는 인물이나 풍경 그 외에 다른 것들과 비교했을 때 형태가 단순하고 쉽게 식별이 가능하며, 시간과 공간적 제약에 얽매이지 않는다는 점이다. 또한, 표현에 있어서도 대상의 가치 체제가 단일화 되어있지 않으므로 작가의 의도대로 다양하고 개인적인 표현이 가능하다. 현대 작가들은 정물을 통해 그 대상을 본질적으로 탐구하기보다는 상징화를 통해 작가의 내면과 이념을 표현해 내고 있다. 필립 퍼키스는 저서「사진강의 노트」에서 사진가가 열린 마음과 지성으로 사물을 충분히 관찰한 다음 그 주제를 온전한 매체로 기록할 때 우리가 ‘예술’이라고 부르는 무언가가 튀어나올 가능성이 있다고 말하였다. 본 연구자는 예술사진에서 중요한 표현 대상인 정물을 통해 무의식 세계와 의식 세계를 투영시킨다. 오늘날 정물 사진은 디지털이라는 산업 시대에 기초를 두고 카메라를 이용한 표현과 컴퓨터를 통한 구성을 통해서 이미지를 새롭게 만드는 과정으로 변해왔다. 소재부터 촬영 방법, 출력의 과정까지 선택이 다양하게 폭이 넓어진 것이다. 이번 연구의 주요 표현 수단으로 마이크로 렌즈를 선택함으로서 피사체에 대한 직접적이고 객관적인 접근을 통해 대상을 상징화하며 단순한 현실과 사물의 재현이 아니라 본인의 주관적 이미지 표현을 시도하였다. 사물과 재현된 사진과의 관계는 작가의 주관적인 시각으로 연결된다. 작가의 사물을 표현하는 형태는 무언가를 연상하게 하여 상상의 세계로 들어가게 한다. 또한, 마이크로 렌즈를 통하여 육안으로 보지 못하는 깊은 세계의 이미지를 표현하고, 얼음이라는 냉정하고 차가운 언어적 시각과 얼려진 오브제의 사진적 시각을 통해 새로운 이미지를 창출하고 영상화한다는 것에 의미를 두고 있다. 오브제를 둘러싼 얼음의 단면적인 모습과 기포, 입자들이 꽉 차게 프레이밍하거나, 어는 특정한 일부분만 극대화하여 본인이 심상을 대변하는 이미지와 회상들을 결부 시킨다.;This thesis is about the works related to the expression of still-life photos and the theories and quoted authors. Before talking about the still-life of photography, I would like to mention the history and concept of the western still-life as the theoretical motive of my thesis that includes work analysis of Jean Baptiste Simeon Chardin, Paul Cezanne, Pablo Picasso, and so on. The main characteristics of still-life-paintings are a convenience that artist can pick the objectives to arrange and make several tries in different shapes and colors until the artist is satisfied. This is reason why Still Life was even taken as the very first work of the photography history in 1827. That is of Joseph Nicephore Niepce is which is now disappeared and remained only as a figure photographs of early years wanted to make their works look artificial and emotional as they created them with unanimated construction. Essentially, the photography is related with cultural background. The early still-life photography is developed from showing only the shapes or shadows to showing the culture of the era in 1920. After 1920s, the trend of the modern still-life can be divided 2 parts - Straight Photography and New Objectivity. Both of them also allowed the artists to express their emotion through the still-life detailed description. Especially, they have same photographic expression of detailed description construction and depth over naked eyes. At the same time, however, they are totally different in the analyses view. The reason why the still-life photography is favored by the artist whose are not only to classify and include less culture meaning, but also have simple shape compared to a man or a landscape. Their strong points are easy to pick the material and to take picture whenever the artists want. At this moments, the photographer express their inside thought and idea using symbolizing method rather than researching essential of the object of still-life. Philip Perkis said in 「Teaching Photography」 that an 'art' is able to be created when the photographers see an objective sufficiently and record it as intact media. I would like to reflect the conscious and unconscious angle of view through the still-life that is important objective of the art work expression. Today, the still-life photographer has developed into an image of making photography as based on symbolized that are now variety of choices such as material process of printing and methods I tried to express my own subjective image by choosing micro lens on my works, not symbolizing the objectives directly and objectively and not representing the simple realities of life and objectives, of which the relationship is connected to photographer’s a subjective angle of view. Also, my own method of expressing objectives is associated with a certain imagination. Moreover, my works are concluded in 2 points using micro lens; the first point of works is to show the very detailed parts of the objective and the second is to create by the photographic view of frozen objet and frozen and linguistic view as a new image of ice. I also connected my life as images and old memories by the objective that showed texture of ice in a full frame iced parts and some specifically oversized iced parts.
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