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시설청소년의 자기통제력을 위한 음악극 활동 사례연구

Title
시설청소년의 자기통제력을 위한 음악극 활동 사례연구
Other Titles
Music Drama Activities Case Study for Self-control Level of Institutional Youth : Focused on Problem Behavior
Authors
조현진
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
송인령
Abstract
Youth's behavioral problems refer to inadaptable and asocial acts in all social contexts as well as anti-social behaviors such as juvenile crimes and delinquencies. In terms of causes of youth's behavioral problems, there are individual factors, family-related factors, school-related factors and peer-related factors. The individual factors include depression, impulsiveness, aggression and family-related factors. Also, teacher's roles as a mentor and monitor and their association with peers, having been in delinquencies, have a direct correlation to youth’s behavioral problems. All these factors are related to self-control. Therefore, when the level of self-control is improved, behavioral problems can be reduced. Considering high impulsiveness of youth at risk, the program to foster self-control is media focused, to gain their interest. Music is known to be effective in arousing interest and projecting feelings. Especially, activities of making a music drama using preferred pop songs and playing musical instruments are attractive to youth. So that can lead up to self-control instruction naturally, through self-exploration, problem-insight and presenting alternatives. The subjects of this study are four young people in juvenile sheltered housing. The study aims to see how making and playing music drama affects the self-control level throughout 16 timed group session. Main problems of youth at risk are dealt with as a theme of the drama such as smoking, inadequate money spending, violence, school learning, sexual issues and conflicts with their parents. This study is based on pretest-posttest design by measuring self-control level and the qualitative analysis of musical and lingual response. The research shows that the score of self-control in recipient is elevated or maintained as follows; 47 to 49 in subjection A, 48 to 55 in subjection B, 46 to 46 in subjection C, 50 to 54 in subjection D. The mean score of group elevated at the posttest than the pretest 47.75 to 51. Musical and lingual response related to self control also shows positive response; elevation of concentration level and decrease in impulsiveness and improvement of self-expression. Through this research, music drama activities have a positive effect on the self-control level of youth at risk.;시설 청소년이 일으키는 문제행동은 우울, 충동성, 공격성 등의 개인적 성격과 부모의 통제 및 감독의 부족 등을 요인으로 들 수 있다. 이러한 요인들은 모두 자기통제력과 관련된 개념들로 여러 선행연구에서 자기통제력과 높은 상관성을 보인다. 본 연구는 청소년 시설(청소년 쉼터)에 입소한 4명의 문제행동 청소년을 대상으로 음악극 만들기 및 연주활동을 실시하여 이러한 활동이 자기통제력 향상에 긍정적인 영향을 미치는지 알아보고자 하였다. 본 연구에서 문제행동청소년의 자기통제력 향상을 위해 사용한 중재매개체인 음악극 활동은 청소년들로부터 선호도가 높은 대중가요를 바탕으로 하고 있어 문제행동 청소년의 흥미를 유지시키는 동시에 이야기와 노래 만들기, 악기연주를 통해 자기통제력의 훈련단계인 자기표현과 문제인식, 대안제시를 자연스럽게 유도할 수 있다. 음악극 활동은 총 16회기의 그룹세션으로 이루어졌고 대상자들의 주된 문제행동인 흡연, 부적절한 돈사용, 폭력, 학업중단, 성문제, 부모와의 갈등을 이야기의 소재로 삼았으며 대상자와 치료사가 함께 음악극을 만들고 연주하는 과정으로 구성되었다. 연구의 분석은 자기통제력 척도의 사전·사후검사 비교와 자기통제력과 관련된 음악적, 언어적 반응의 관찰을 통하여 이루어졌다. 연구 결과 대상자들의 자기통제력 사전·사후점수가 사례A는 47점에서 49점으로, 사례B는 48점에서 55점으로 사례C는 46점에서 46점으로 사례D는 50점에서 54점으로 상승 또는 유지 되었다. 집단의 평균은 47.75점에서 51점으로 사전검사보다 사후검사에서 상승하였다. 자기통제력과 관련된 언어적, 음악적 반응에서는 집중력의 향상 및 충동성의 감소와 같은 자기통제력의 하위요소에 대한 긍정적 변화가 나타났다. 자기통제력 훈련 단계인 자기표현과 문제인식, 대안제시가 문제행동별로 이루어졌으며 일부 대안제시에 대해 실천행동이 관찰되었다. 따라서 본 연구를 통해 음악극 활동이 문제행동 청소년의 자기통제력 향상에 효과가 있음을 확인하였다.
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교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
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