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여성관련행정기구 개편의 환경적 요인에 관한 연구

Title
여성관련행정기구 개편의 환경적 요인에 관한 연구
Authors
강현희
Issue Date
2000
Department/Major
대학원 행정학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
박통희
Abstract
그동안 우리나라의 여성부문은 점진적인 발전을 해왔고 여성정책기구도 확대되어 왔다. 그러나 여성관련행정기구에 대한 논란이 계속되고 있다. 논란의 쟁점은 여성관련행정기구의 형태를 어떻게 할 것인가, 어떠한 기능을 가져야 할 것인가 등이다. 이러한 논란의 배경에는 많은 통념과 선입견이 존재한다고 보아 이러한 선입견들이 타당성이 있는가를 검증하고자 하였다. 이에 따라 일반조직이론으로부터 정부조직 형성에 적용되는 원리를 살펴보았다. 다음은 여성행정기구 개편도 정부조직개편의 과정을 따르고 있는지를 보기 위하여 정부조직개편에 관한 선행연구들을 검토하고 경험적 연구에 적용한 분석틀을 찾아보았다. 개편의 전 과정을 분석한 틀을 바탕으로, 제한적이나마 여성정책전담기구로서의 틀을 갖추고 있는 정무장관(제2)실과 여성특별위원회를 대상으로 환경적 요인만을 한정하여 보았다. 대상 시기는 정무장관(제2)실은 노태우 대통령이 당선되어 취임하기까지의 기간인 ‘87년 12월 16일부터 ’88년 2월 25일까지를, 여성특별위원회는 김대중 대통령 당선일인 ‘92년 12월 18일로부터 정부조직법 통과시점인 ’98년 5월 21일을 중심으로 하였다. 분석상의 접근방법은 문헌분석방법을 주 연구방법으로 한 사례연구로 하고 공식문서나 자료가 없는 경우에 부분적으로 인터뷰와 설문을 활용하였다. 대부분의 정부조직 개편에 관한 연구가 정부조직 전체에 관한 것들이고 분야별로 다루는 사례는 거의 없어 일반정부조직 개편에 과한 연구를 주로 참고하였다. 또한 최근의 것은 관련 연구가 아직 충분히 이루어지지 않아 신문, 국회속기록, 연감, 정부내부자료 등을 참고로 하였다. 여성행정기구에 관한 선행연구에서는 여권론적 시각에서의 정부역할, 여성정책의 특수성과 이에 따른 여성행정기구의 역할 등을 살펴보고 여성행정기구개편의 환경적 요인분석을 위한 이론적 준거를 제시하였다. 환경적요인은 외부적 환경과 내부적 환경으로 구분하였으며 일반정부조직의 환경적 요인과 여성행정기구의 특수성을 반영하여 변용하였다. 여성행정기구의 외부적 환경으로는 광범위한 여성문제와 정책과제의 존재를 들었고, 정부조직개편이 정치적 행ㄹ위임을 전제로 정치적 요인의 중요성을 강조하였다. 여성지위와 관련하여 부각되는 또 하나의 특징으로 국제적인 요인 특히 UN의 적극적인 활동을 포함하였다. 여성문제와 정책과제로는 여성억압의 원인으로 지목되는 가부장제와 자본주의체제와 관련되는 지표인 여성들의 가족관련 문제와 경제활동을, 정치·경제·사회·문화 등 다른 영역의 불평등으로 이어지는 원인지표인 교육, 다른 분야의 불평등 해소에 기여할 수 있는 수단으로서의 비중이 있는 정치참여 분야를 포함하였다. 내부적인 환경으로는 외부환경에 부응하는 내적역량에 초점을 두어 기존조직의 당시의 모습을 바탕으로 문제점을 기능과 업무수행 능력을 중심으로 보았다. 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 정부조직형성의 원리는 여전히 귤릭의 부성화의 원리와 기능중심의 분류가 적용된다. 여성업무는 그동안 기능중심이 아닌 성별분류로 인식되어 집행권한이 있는 독립부서가 도지 못하고 임시조직의 형태를 띠어왔다. 이에 따라 여성관련행정기구의 핵심기능으로 부여된 조정기능조차 제대로 발휘되지 못하는 한계를 노출, 개편논의가 반복되고 있다. 따라서 여성관련 행정기구의 필요성에 대한, 여성정책과 행정대상에 대한 인식의 전환과 재정의가 필요하다. 둘째, 외부적 환경과 내부적 환경은 정부조직개편의 필요조건이다. 일반 정부조직의 경우 전체적으로 보면 정치·경제·사회 전반적인 환경이 문제가 되지만 개별행정기구는 특수성을 반영해야 하며 일반적인 환경보다는 특수 환경이 더 중요하였다. 여성관련행정기구 개편에 작용하는 환경적 요인으로는 외부적 환경으로 여성문제와 정채과제 등의 행정수요, 정치적 요인으로 대통령 직선제와 정부의 당면과제, 선거공약, 여성들의 요구와 정치세력화, 국제환경 등이었고 이러한 외부적 환경에 부응하지 못하는 내부적 환경이 기구개편을 촉발하는 요인이 되었다. 셋째, 여성문제는 그동안 실질적인 기능을 하는 여성행정기구의 부재로 여성문제가 수십 년 동안 해결되지 않고 반복되고 있었다. 이러한 현실자체가 역설적으로 제 기능을 발휘할 수 있는 여성관련행정기구의 필요성을 반증하는 외부적 환경요인의 하나가 되고 있다. 넷째, 여성정책은 종합성, 포괄성, 상징성, 이데올로기성 등의 특성을 갖고 있어 여성관련행정기구는 이러한 특성을 반영할 수 있는 기능을 갖춰야 한다. 여성행정기구에 부여되는 필요한 기능은 계획수립기능, 집행기능, 조정기능, 자문기능, 모니터링 기능 등이다. 여성행정기구는 형태보다는 기능이 중시되어야 하며 이를 융통성 있게 적용하여야 한다. 다섯째, 우리나라 여성행정기구 개편에는 정치적 요인이 중요하게 작용하였고 정치적 과정이라는 통념의 일부가 타당함이 인정된다. 그러나 일반 정부조직의 개편도 민주화로 갈수록 정치적 과정일 수밖에 없다. 참여자요인이 중요해지는 만큼 개편과정 자체가 정치적 과정으로 디고 있기 때문이다. 본 연구는 여성관련행정기구 개편의 환경적요인만을 대상으로 함으로써 전반적인 개편과정과 내용을 분수없는 한계를 지니고 있다. 또한 여성행정기구 개편의 객관성을 확보하기 위해서는 일반정부기구의 개편과 여성행정기구의 개편에 관한 비교 등의 연구가 필요하다고 하겠다.;Until these days, women parts in our country have been developed gradually and also policy organizations for women have been expended. However, administrative organizations related to women affairs have been criticized continuously. The key point of the criticism is how to form the administrative organizations related to women affairs and what kind of function should the organizations have. On the background of the criticism, there are lots of common ideas and prejudice. So, this research is to verify these proprieties. For this purpose, theory, which has been applied to formation of government organization, as well as theory of general organization has been reviewed. The next step is the examination on preceding researches, which have been done for government organization reformation, and the searching the analyzing frame applied to experimental research to hind whether the reorganization of womens administrative formation has followed the process of reorganization on government formation. On the basis of frame analyzing all processes of reorganization, the Ministers Office of State for Political Affairs (the Second office) and the Special Committee for Women, shich has a certain frame as an organization for womens policy, have been reviewed in the view of environmental factor. The period of subject for the Ministers Office of State for Politial Affairs is from December 16th 1987 to February 25th 1988, which is from former president Roh, Tae Woos being elected day to inauguration day, and the Special Committee for Women is from December 18th 1997 to may 21st 1988, which is from President Kim, Dae Jung being elected day to the date of passing the law of fovernment organization. Analytical access wa has been applied by a case study which has document analysis as a main research way, and in case of no official document or material, interviews and questions have been used parially. Researches on reorganization of general government formation and there are just few cases by fields. Also, newspapers, stenographic records of National Assembly, year books, and governments inside material have been referred because recent material does not fuuly made in related research. In the preceding researches on administrative organization for women, role of government in the view of ruling party, particularity of womens policy, and role of administrative organization for women according to the policy have been reviewed, and theoretical standard for circumstantial factors on reorganization of administrative organization for women has been suggested. Environmental factors have been divided nto outer and inner context and aplied them in reflection of circumstantial factors of general government organization and particularity of administrative organization for women. Outer context of administrative organization for women are extensive women issues and existence of policy questions, and, on the assumption that reorganization of government formation is political activity, importance of political factors have been stressed. International factor, especially positive activity of UN, has been included as another highlighted characteristics related to womens position. Followings are included as issues on women and policy questions; patriarchal system, indicated as a case of suppression on women/Womens family issues and economic activity, related to the capitalistic system/ education, which has been a cause of inequality in politics, economy, society, culture, etc./participation in politics, which could contribute to settle the inequality in other areas. As for Inner context, having focused on inner ability responding to outer context, function and achievement ability on works have been reviewed I nthe based on the then aspect of established organization. The result of the research is as follows : First, Gulicks departmental principle and classification of function have been still applied to principles of formation of government organization. Until now, womens affairs have been regarded as a classification of distinction of sex, not as a function-focused, and thus, it has formed as a temporary organization. As the result, it has revealed the limitation in showing ist own crucial function of administrative organization related womens affairs, and it has been discussed about its reform repeatedly. Consequently, change of perception and redefinition are necessary regarding on womens policy and subject of administration, and on necessity of administrative organization related women. Second, outer and inner context are necessary condition in reorganization of government formation. In case of general government formation, on the whole, politics, economy, society, and all circumstances are become issued, but individual administrative organization should reflect its particularity, and the particular circumstance is more important than the general one. Third, issues on women have not solved for years. This reality shows that administrative organization for women, which can demonstrate its own role, is needed. Forth, in the administrative organization for women, function should be regarded as more important thin than formation, and it should be applied efficiently. Fifth, in th reorganization of administrative formation for women, political factor has played key role. However, general reorganization of government formation is also political process in the way of demonocracy. This research has not escape from limitation for its subjects are extensive comparison research on reorganization of general government formation and reorganization of administrative formation for women.
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