View : 25 Download: 0

쓰기 워크숍(Writing Workshop)을 통한 자기소개서 작성하기 교수·학습 방안 연구

Title
쓰기 워크숍(Writing Workshop)을 통한 자기소개서 작성하기 교수·학습 방안 연구
Other Titles
A Study of Teaching-learning Method on Writing Self-introduction Letter thruough Writing Workshop : Focused on Highschool Students
Authors
민경복
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
서혁
Abstract
Many Korean highschool students have to write self-introduction letters(resume) in order to apply for universities or to get jobs. However, Writing self-introduction letters is not given a great deal of weight in Korean highschool curriculum. The purpose of this study is to develop teaching-learning methods of writing self-introduction letters for highschool students. This study investigates the efficiency of writing workshop, one of process-centered composition methods, for self-introduction letters. Writing self-introduction letters in workshops is an important tool to enhance writing skills of students. The importance of it becoming part of the school curriculum, the theoretical review and the systematic preparation methods for the self-introduction letters are discussed in this study. The following is discussed in this study; Firstly, the object of the study, the theoretical review about the self-introduction letters and the systematic preparation methods are discussed. Secondly, this study looks into Korean highschool curriculum and classrooms concerning self-introduction letter writing, and findings are analyzed. Thirdly, it addresses the necessity of the self-introduction letter writing in workshops. A workshop style teaching-learning model is presented, and its educational meaning is discussed. Fourthly, it shows the different learning effects on students between workshop style process-centered writing and result-centered writing. The findings of the study can have implications on the practical teacher education and the need of process-centered writing classes. Further researches are needed to be larger-scaled and involve other activity types so that they can present a clearer picture of Korean writing classrooms.;본 연구는 실용적 글쓰기의 하나인 자기소개서 쓰기가 현대 사회에서 그 필요성이 급증하고 있음에도 불구하고 교육과정상에서 학습자들에게 비중 있게 다루어지지 못하고 있다는 문제 제기에서 출발한다. 이를 바탕으로 과정중심 작문모형의 하나인 쓰기 워크숍을 통해 학습자들에게 좀 더 효과적으로 자기소개서를 작성할 수 있는 능력을 길러 주기 위한 것이 그 목적이다. 자기소개서 작성하기는 비단 대학 입시뿐만 아니라 취업이나 각종 사회단체 입회 등 여러 측면에서 빈번하게 요구되고 있지만, 우리의 초중등 교육과정에서는 제대로 정착되지 못했다. 특히 자기소개서 작성의 명확한 틀이나 평가기준이 제시되지 않아 현장에서 자기소개서 작성하기에 대한 수업을 하지만 추수지도가 어려워 교사들도 언급을 꺼려하는 경우가 많다. 쓰기 과정이 ‘쓰기 전(prewriting) - 쓰기(writing) - 쓰기 후(postwriting)'의 엄격한 단계로 구분되는 선조적 과정이 아니라 회귀적 과정이라는 것은 이제 쓰기 과정에 대한 정설이 되었다(최지현 외, 2007:193). 이 논문에서는 자기소개서 작성하기에 부담을 가지고 있는 학습자들의 자기소개서 쓰기 능력을 향상 시키고자 쓰기 과정이 드러나는 과정중심 작문이론 중의 하나인 쓰기 워크숍 모형 적용이 결과중심의 글쓰기의 교수법에 비해 더 효과적임을 분석하고 구체적인 교수·학습 모형을 제시하고자 하였다. 이와 관련하여 Ⅰ장에서 연구의 목적, 연구사 검토, 연구의 제한점을 밝혔다. 또한 Ⅱ장에서는 자기소개서의 개념을 정의하고, 자기소개서 작성과 관련한 교육과정과 교과서, 학교 현장의 교수·학습 실태와 문제점을 분석하였다. 특히 자기소개서의 개념에서 내용면과 형식면으로 구분하여 논하였고, 자기소개서의 특성에서는 자기소개서 작성하기의 내용 범주가 자기소개서가 쓰이는 목적과 상황, 예상 독자에 따라 달라짐을 밝히고자 한다. 아울러 제7차 국어과 교육 과정 및 관련 교과서, 2007년 개정 국어과 교육과정을 중심으로 관련 논의들을 분석하고 문제점을 지적하였다. 교수·학습 실태 분석은 각각 교사와 학습자를 대상으로 설문조사와 면담을 통하여 현장에서의 문제점, 자기소개서의 필요성에 대한 인식 정도, 구체적인 교수·학습 양상을 살펴보았다. Ⅲ장에서는 Ⅱ장에의 논의 결과 쓰기 워크숍을 통한 자기소개서 작성하기가 필요함을 알고 쓰기 워크숍의 특성과 기존의 쓰기 워크숍을 통한 교수·학습 모형을 제시하여 이를 바탕으로 쓰기 워크숍을 통한 자기소개서 작성하기 교수·학습 모형을 제시하고, 쓰기 워크숍을 통한 자기소개서 작성하기의 교육적 의의에 대하여 논의하였다. Ⅳ장에서는 ○○ 고등학교의 2학년 인문계 여학생 70명을 대상으로 하여 자기소개서 작성하기의 중요성을 일깨우고자 과정중심 글쓰기 중의 하나인 쓰기 워크숍을 실험집단으로, 결과중심 글쓰기를 통제집단으로 하여 교수 방법을 달리 하였을 때의 학습자들의 글쓰기 증진 효과를 알아보고자 한다. 글쓰기 효과를 알아보기 위하여 통계 프로그램 ‘SPSS 12.0 한글판’을 사용하여 분석하였다. 요컨대 쓰기 워크숍을 통한 자기소개서 작성하기는 학습자들의 글쓰기에 대한 부담 경감, 교사의 설명과 피드백, 자기소개서 쓰기 과정에 대한 인식, 학생 상호 간의 동료평가, 사회구성주의 작문 모형을 반영한 협동적 글쓰기와 결과의 공유 등을 통하여 매우 바람직하고 효과적인 방법이라 할 수 있다. 다만 고등학생들이 자기 소개서의 내용을 모두 공개한다는 것이 자칫 부담스러울 수도 있는데, 이는 진솔성과 신뢰를 바탕으로 한 상호 이해라는 측면에서 오히려 교육적으로 긍정적 이며, 특히 바람직한 글쓰기 태도와도 관련된다는 점에서 바라볼 필요가 있다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE