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우리나라 직장인들의 라이프스타일 유형에 관한 연구

Title
우리나라 직장인들의 라이프스타일 유형에 관한 연구
Authors
금정원
Issue Date
2000
Department/Major
경영대학원 경영학전공
Publisher
이화여자대학교 경영대학원
Degree
Master
Abstract
시장 환경이 복잡해지고, 소비자의 요구가 다양해지며, 경쟁이 치열해짐에 따라 기업들은 시장상황을 구체적으로 파악하는 한편 소비자 요구에 기반을 둔 과학적인 시장관리나 제품개발전략을 수행하지 않을 수 없게 되었다. 이를 위해서는 소비자에 대한 정확한 이해와 분석이 필요한데, 과거에는 인구통계학적 변수들만으로도 어느 정도 소비자의 구배행동을 설명할 수 있었지만, 지금은 소비자의 태도나 구매행동에 직접적으로 영향을 미치는 라이프스타일에 대한 분석을 가장 중요한 설명변수로 간주하고 있다. 우리나라에서도 이런 관점에서 최근 라이프스타일 연구에 대한 관심이 증가하고 있지만, 실질적 구매능력을 가지고 있기 때문에 중요한 소비자 중심계층을 형성하고 있는 직장인들을 대상으로 한 연구는 아직 많지 않은 실정이다. 본 연구는 우리나라 직장인들의 라이프스타일 유형을 시간절약형 활동파 유형, 편리추구형, 집단주의형 그리고 개방적 유행추구형 네 가지로 구분하였으며, 그 후 각 라이프스타일 유형별로 인구통계학적 특성과 정보탐색활동 및 소비행동의 특징을 살펴보았다. 본 연구의 결과는 기업이 직장인들을 대상으로 한 마케팅전략을 수립할 때 도움이 되며, 특히 시장세분화 전략, 브랜드 포지셔닝, 매체기획 그리고 광고전략 등에 효과적으로 활용될 수 있을 것이다. 그리고, 향후 인터넷을 통한 구매활동이 대폭 증가될 것이라는 것을 확인함으로써 인터넷을 마케팅 매체로 적극 활용해야 한다는 점을 제시하고 있다. ;As market environment and consumer's desire have become complicated, competitiveness has become stronger than ever among companies. Companies can not help trying to identify market environments accurately and construct scientific market management and product development schemes based on consumers' needs alone they also need to carefully analyze consumers' life styles. In the past, a consumer's buying behavior could be predicted using only a demographic index. Today, a consumer's life style is regarded as the most important variable in predicting a consumer's buying behavior. A number of studies on life style have been undertaken recently in Korea, but studies of working people with real buying power who compose the core group of consumers have not been sufficient. This study analyzes the life style of working people in Korea. They have been divided into four groups. These are the Time-saving Active Group, the Convenience-pursuing Group, the Socially-oriented Group, and the Forward-looking & trend-chasing Group. This study considers demographic characteristics, information each activities and characteristics of consumer behavior by each life style. This study shows that in the future, successful companies can develop marketing strategies especially focused on market categorization, brand positioning, media planning and advertising strategies catering to working people. In addition, buying through internet will grow rapidly enabling companies to utilize internet as a marketing tool.
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경영대학원 > 경영학전공 > Theses_Master
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