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dc.contributor.author김순아-
dc.creator김순아-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:24Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:24Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.otherOAK-000000052651-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177646-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000052651-
dc.description.abstract해가 다르게 기하급수적으로 성장한 인터넷은 ‘네트워크의 네트워크’로서 전세계적인 네트워크 (INTERnation-nal NETwork)를 연결하는 백본으로 자리잡았다. 무엇보다도 웹의 등장은 인터넷을 미디어로 만드는 효과를 가져왔고, 이제 대부분의 미디어가 웹으로 이동하는 패러다임의 전환기를 맞았다. 상호작용적 인터페이스를 현실화하고 있는 인터넷 미디어는 그 동안 독점적 체제를 유지하며 안정적인 성장을 구가해온 방송에 위기를 주고 있다는 점에 주목해야 할 것이다. 그 중에서도 특히 인터넷 방송은 대안매체로서의 무서운 가능성을 예고하고 있다. 인터넷 방송의 등장과 함께 방송환경은 이미 대다수의 미래학자들이 말했듯이 커뮤니케이션이 21세기의 핵심적인 문제로서 혁명적인 변화를 맞고 있는 것이다. 이 같은 방송의 역할은 방송이 이미 우리들 생활의 흐름이자 생활의 일부가 되어 버렸기 때문이다. 그러므로 수년 안에 인터넷 방송이 대안 매체로서 성공하리라는 예측은 이제 강 건너 불 보듯이 멀리 할 일이 아니다. 특히 국내의 경우 인터넷 방송국의 수적 증가는 2000년 말 1000 여개를 눈앞에 두고 있다. 양적 증가가 질적인 수준을 의미하지는 않지만 뉴 미디어 산업에 대한 국가 경쟁력 차원에서도 양적 증가는 바람직하다 하겠다. 그러나 이러한 시점임에도 불구하고 아직 미천한 역사를 지니고 있는 인터넷 방송이라 그런지 인터넷 방송에 대한 연구가 콘텐츠나 방송국 중심의 연구가 대부분이어서, 인터넷 방송을 수용하고 있는 이용자들의 현황 파악과 그들이 무엇을 원하고 있는지에 대한 예측에 쓰일 자료가 전무한 형편이다. 그래서 본 연구는 인터넷 방송의 시청특성과 문제점을 통하여 인터넷 방송 시청패턴에 대한 이해를 도모하고자 하였다. 본 연구의 주요 연구 문제는 첫째, 인터넷 방송의 시청형태는 어떻게 나타나는가? 둘째, 프로그램 유형과 시청형태는 어떠한 관계를 나타내는가? 이상의 연구와 함께 수용자들이 인터넷 방송에 거는 기대를 살펴봄으로써 대안 매체로서의 인터넷 방송의 가능성을 검증하고자 하였다. 본 연구문제를 위하여 인터넷 방송을 본 서울지역의 20세 이상의 성인 남녀 88명을 대상으로 2000년 11월 10일에서 2000년 11월 25일까지 분석하였다. 연구결과 인터넷 방송 시청행태는 네티즌이라는 수용자 특성을 벗어날 수 없었다. 다시말해 인터넷을 이용할 줄 모르는 사람은 방송을 볼 수 없었으며, 설령 시청한다 하더라도 비정규적 편성과 무규범성으로 인하여 프로그램에 대한 인지도가 거의 없다는 점이 아쉬웠다. 또한 프로그램의 과다 편중 경향, 획일성, 전문성과 심층성의 부족 등으로 기존 공중파를 답습하는 상태였다. 특히 프로그램 시청시간 조사한 결과 인터넷 방송을 주로 늦은 밤시간대인 밤 10시이후 시정과 10분 내외의 짧은 시청을 하고 있는 것으로 나타나 인터넷 특유의 속도력이 방송 시청에도 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 시청동기 역시 방송을 즐기기보다 정보지향적인 동기를 가지고 있었으며, 프로그램 유형에 있어서도 다양성에 대한 고려를 요구하기도 하였다. 결론적으로 인터넷 방송은 기존 방송 수용자와는 다른 시청행태를 취하고 있지만, 인터넷 방송의 개방성과 창작성, 실험성, 그리고 소수 문화의 취향을 담은 다양한 프로그램의 진보가 앞으로 대안매체로서의 가능성을 열어놓고 있다는 것으로 평가되었다. 앞으로 인터넷 방송은 수없이 많은 채널들의 혼재속에서도 기존 매체가 할 수 없는 역할과 기대로 다각도로 발전, 변모해 갈 것이리라 본다. 그래서 또하나의 새로운 매체로서 인터넷 방송 수용자들에게 생활의 일부로 자리잡을 날이 머지 않을 것이다. ;Internet has grown by geometric progression year after year and established itself as the backbone and "network of networks" that connects international networks. Above all things, the appearance of web has made internet an effective medium, and most of media are moving into web changing media paradigms. We must pay attention to the fact that internet media which realizes the interactive interface seems to give some threats to the existing broadcastings that have maintained monopolistic systems and enjoyed stable growth. Particularly, internet broadcasting has surprising possibilities as an alternative medium. As most futurologists have already pointed out, communication as a core object of concern in the 21st century is now facing revolutionary changes with the appearance of internet broadcasting. Because broadcasting has deeply penetrated into our life and become an essential part of living. Therefore, it will not be long before internet broadcasting achieves success as an alternative medium. Especially, the number of internet broadcasting station in Korea has continuously increased to almost one thousand at the end of 2000. Quantitative increase isn't related with qualitative level, but the quantitative increase of internet broadcasting is really desirable in the aspect of national competitive power on the new media industry. However, even at this important point of time, studies on internet broadcasting are almost station-oriented or focused on the contents of broadcasting since the history is rathe short. So we wholly lack relevant data to be used to grasp the present conditions of the receivers of internet broadcasting and their demands. In this aspect, this research was conducted to promote understanding of the audience patterns toward internet broadcasting on the basis of the audience characteristics and problems. The key questions of this research were ; 1) What audience patterns are shown in the internet broadcasting? 2) What relationship is shown between broadcasting program and audience pattern? Along with these questions, receivers' expectations on internet broadcasting were examined to test the possibilities of it as an alternative medium. For this research, 88 men and women above twenty years of age in Seoul area with experiences of watching the internet broadcast were selected as subjects of analysis which was made from Nov. 10 to Nov. 25, 2000. As a results, the audience patterns didn't go beyond those characteristic to netizen. In other words, those who could not use internet were unable to watch the internet broadcast, and even if they could have watched, their perception of programs were rather low in degree due to the irregular formations and inadequate standards. Furthermore, excessive emphasis on some popular programs, standardization, and lack of speciality and in-depthness led internet broadcasting to follow the existing air broadcasting systems. As for the watching time, most of audience made rather short contact for about 10 minutes or after 10 o'clock p.m., and this means that the unique rapidity of internet exerts a lot of influences upon the audience. Among motivations of watching, information accessibility came first that enjoyment. And the audience demanded a variety of programs. In conclusion, it can be said that, although internet broadcast receivers assume audience patterns different from those of the existing broadcast receivers, the key point is that how internet broadcasting can broaden its own possibilities as an alternative medium in the future with its openness, creativity, experimentations and various programs including those that satisfy the tastes of minority groups. The author of this research believes that internet broadcasting will multilaterally develop and enhance its unique roles and prospects from now on in spite of abundant existences of communication channels. In the near future, it will settle down as a part of the receiver's living as another new medium.-
dc.description.tableofcontentsI. 문제의 제기 1 II. 관련문헌 연구에 관한 논의 4 A. 새로운 미디어로서의 인터넷 방송 4 1. 인터넷 방송의 매체적 특성 4 2. 인터넷 방송의 개념 5 B. 인터넷 방송 시청행태의 특성 6 1. 인터넷 방송의 기능 6 2. 인터넷 방송의 전송기술상의 제약점 7 3. 인터넷 방송의 규모에 따른 프로그램 편성의 특징 8 4. 인터넷 방송 수용자와의 커뮤니케이션적 특성 9 III. 연구 문제 및 연구 방법 11 A. 연구 문제 11 B. 연구 방법 12 IV. 분석결과 16 A. 인터넷 방송 시청행태의 특성 16 1. 인터넷 방송 시청 기간 16 2. 인터넷 방송 주시청 시간대 16 3. 인터넷 방송 시청량 17 4. 인터넷 방송 수용자의 시청 동기 18 5. 인터넷 방송 시청빈도 19 6. 인터넷 방송 비정규 시청 이유 20 7. 프로그램 시청정보 20 8. 선호 인터넷 방송국 21 B. 프로그램 유형과 시청행태와의 관계 23 1. 프로그램 유형별 시청빈도 23 2. 프로그램 시청자 만족도 24 3. 인터넷 방송 시청 후 텔레비전 시청빈도 26 C. 인터넷 방송에 대한 시청자의 기대 27 1. 인터넷 방송 문제점에 대한 시청자 의견 27 2. 시청자들이 원하는 프로그램 장르 29 3. 중점개발을 원하는 프로그램 유형 30 4. 시청자들이 원하는 프로그램 분량 32 V. 결론 34 A. 연구 결과의 요약 34 1. 인터넷 방송에 대한 시청자들의 평가 34 2. 인터넷 방송에 대한 시청자들의 기대 36 B. 결론 및 제언 37 참고문헌 43 부록1- 설문지 46 부록2 52 Abstract 65-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1836932 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 정책과학대학원-
dc.title인터넷 방송의 시청행태 및 태도에 관한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pagevii, 68 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major정책과학대학원 언론홍보학전공-
dc.date.awarded2001. 2-
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정책과학대학원 > 언론홍보학전공 > Theses_Master
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