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dc.contributor.author박연숙-
dc.creator박연숙-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:22Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:22Z-
dc.date.issued2000-
dc.identifier.otherOAK-000000052645-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177627-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000052645-
dc.description.abstractThe interest towards the data communication under the wireless environment is getting grower, the concerning about performance improvement for TCP/IP which standard protocol is getting grower. Comparing with main cause of falling-off in quality for wired network is communication are high Bit Error Rate ( BET), often hand-off etc. Therefore, the method to improve performance of wired network using eliminative congestion algorithm becomes one of the cause to fall-off quality of wireless network. So, to prevent wireless network form falling off quality, Snoop protocol was proposed. Snoop protocol uses snoop agent in base station and manages packet, if some packet loss arose, they don't let wired network know it and Snoop agent will take re-transmission independently. Network with Snoop protocol, they will keep adaptive timer in mobile host and whenever time-out happen, they transmit ACK to transmit packet of Snoop Agent again. This method is for performance improvement from disconnection until recover the connection. Also, to minimize electrical road of network owing to re-transmission of ACK, timer of mobile host takes action under the condition of the Timer small than snoop agent persist timer. So, tin this regards, I tested simulation and compared the results to evaluate the proposed improvement. As a result, i'm expect to improve performance whenever I use the proposed improvement than general TCP using Snoop protocol. Especially, unstable environment like a network status often changed, I showed remarkable performance improvement the proposed improvement comparing with General TCP. ;무선환경에서의 데이터 통신에 대한 관심이 커지고 있는 상황에서 데이터통신을 위한 대표적인 프로토콜인 TCP/IP의 성능향상에 대한 관심은 높아지고 있다. 폭주(Congestion)이 성능저하의 주요원인인 유선망과는 달리 무선통신환경은 높은 비트 오류율(BER), 잦은 핸드오프 등이 통신망의 성능저하의 주요원인이다. 따라서 폭주제어알고리즘을 사용하는 유선망의 성능향상 기법은 무선망에서는 오히려 성능을 저하시키는 요인의 하나가 된다. 이러한 무선망에서의 성능의 저하를 막기 위해서 제안된 대표적인 알고리즘의 하나가 Snoop 프로토콜이다. Snoop 프로토콜은 기지국에 Snoop Agent를 두어서 송수신되는 패킷을 관리하는 방식으로 패킷의 손실이 발생하면 유선망쪽에 그 상태를 알리지 않고 독립적으로 Snoop Agent가 패킷의 재전송을 처리하게 된다. Snoop 프로토콜이 적용된 네트웍에서 이동호스트 쪽에 Adaptive Timer를 장착하고 타임아웃이 발생하는 경우에 ACK를 전송함으로써 Snoop Agent의 패킷재전송을 유발하는 방법을 제안한다. 이 제안은 연결단절이 끝나고 연결이 회복되는 시점을 앞당겨서 성능향상을 꾀하는 방식이다. 또한, 이때의 ACK의 재전송으로 인한 네트웍의 부하를 최소화하기 위해서 이동호스트의 Timer는 Snoop Agent의 Persist Timer보다 작은 경우에만 동작하였다. 제안된 개선안의 성능을 평가하기 위해서 시뮬레이션을 실시하고 그 결과를 비교 분석하였다. 그 결과 개선안은 Snoop 프로토콜을 적용한 일반 TCP보다 전송속도가 개선됨을 알 수 있었다. 특히 개선안은 망의 상태가 자주 바뀌는 불안정한 상태에서 일반 TCP보다 높은 성능향상을 기대할 수 있었다.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 II. TCP 관련 기존연구 2 2.1 TCP구조 2 2.1.1 TCP 기본동작 2 2.1.2 Sliding window protocol과 지연된 ACK(Delayed ACK) 3 2.1.3 TCP의 구조 4 2.1.4 TCP 성능향상 기법 7 2.2 무선망에서의 TCP 10 2.3 무선망의 TCP 성능향상 기법 11 2.3.1 연결 분리 방법(Connection Split) 11 2.3.2 국부적 재전송 방식(Local Retransmission) 13 2.3.3 고속 재전송 방식(Fast Retransmission) 14 2.3.4 ELN 방식(Explicit Loss Notification) 15 III. 성능향상 기법 16 3.1 Snoop 프로토콜 16 3.2 Snoop 알고리즘 개선안 개요 21 3.3 개선안의 특징 23 3.3.1 알고리즘 23 3.3.2 RTT(Round Trip Time)와 RTO(Retransmission Time Out) 26 IV. 시뮬레이션 분석 27 4.1 시뮬레이션 환경 27 4.2 시뮬레이션 및 결과 분석 30 4.2.1 전송속도 개선 시뮬레이션 및 분석 30 4.2.2 시간대비 전송량 비교 시뮬레이션 및 결과 분석 35 4.2.3 무선링크 부하량 시뮬레이션 및 결과 분석 37 V. 결론 40 참고 문헌 42 ABSTRACT 44 부록 : 시뮬레이션 주요모듈 소스코드 46-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1160265 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 정보과학대학원-
dc.title이동체 협력 기반 무선 TCP 알고리즘-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageviii, 45 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major정보과학대학원 정보통신학과-
dc.date.awarded2001. 2-
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정보과학대학원 > 정보통신학과 > Theses_Master
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