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휴대용게임 기획을 위한 트렌드 분석과 미래예측에 관한 연구

Title
휴대용게임 기획을 위한 트렌드 분석과 미래예측에 관한 연구
Other Titles
Study of Trend Analysis and Future Prediction for the Planning of portable Games
Authors
임미영
Issue Date
2009
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
Since the increase of leisure time and the change of lifestyle which pursues the pleasure, consumers who enjoy games are increasing today. There are several higher value-added cultural business such as movie, music and game industries. In terms of value-added aspect, game industry becomes overwhelmingly large than other ones. The previous studies about the game industry have focused on the game softwares' economic feasibility, industralization and value creation. As the portable games become the 'must-have-item' and the demands for it higher, the planning of the games which can satisfy the desires and needs of consumer become the more important matter that the functional and technical studies. Among the various platforms such as PC, mobile, arcade and console game industries, the portable games has shown the rapid and successful growth rate. To be born again as a popular and continual cultural content business, not for a few users, the portable games need a strategic suggestions of future prediction, design and marketing through the trend analysis from the planning stage according to the characteristics of portable games. It is important to understand the consumer's continually changing lifestyles and emotional codes because this can affect on the company's success or not. This thesis will study about the symptom of advent of portable games by analyzing each sphere's trend. Based on the result, the thesis will continue to study about the strategic suggestion of the development management, design and marketing for the successful game maker which can be predicted by changing trends. This thesis consists of four parts. First part is for understanding the game genre and business contents and examining the current situation of game industry and the present consuming condition. Second part is for analyzing the relationships of appearing symptoms of portable games by the trends of lifestyle, science and technology, art and culture, and social and economic sector. Third part is for making clear the differences between the strategies of superior competitors and analyzing the successful cases by the consumer, price, technology, design and marketing element. Last part is for suggesting the strategic approach on the hardware design, software genre development and marketing for satisfying the consuming desire through the future predictions and suggestions resulted by the trend analysis and case studies. This thesis is significant since it presents the strategic suggestions for the design and marketing through the analysis of consuming trend and future prediction as an alternative plan for the limitation that the functions and technological feature only can appeal the digital device in the portable game industry.;최근 여가시간 증가와 즐거움을 추구하는 라이프스타일의 변화에 따라 게임을 이용하는 소비자가 늘어나고 있다. 고부가가치 산업 중의 하나인 문화산업으로 영화, 음반 그리고 게임 산업 등이 있는데 부가가치측면에서 볼 때, 게임이 여타 다른 산업보다 압도적으로 높아지고 있는 것이다. 게임에 대한 선행연구에는 게임 소프트웨어의 경제성과 산업성 및 상품성의 가치 창출에 대한 연구가 주로 이루어져 왔다. 그러나 현대인들의 ‘머스트 해브 아이템’이 된 휴대용 게임기에 대한 수요가 높아지고 있음에 따라 기능 및 기술적 연구만을 통한 기획만이 아닌 소비자들의 욕구에 충족되어지는 게임을 기획하는 것은 매우 중요한 사안이 되었다. 현재 PC게임과 모바일게임, 아케이드게임, 콘솔게임 등 다양한 플랫폼이 공존하는 게임 산업에서 휴대용게임은 성공적인 비즈니스 분야로 급부상하였다. 휴대용게임의 특성에 맞게 소수의 이용자를 위한 게임이 아닌 대중적이고 지속성 있는 하나의 문화콘텐츠산업으로 거듭나기 위해 기획 단계에서의 트렌드 분석을 통한 미래예측과 디자인 및 마케팅의 전략적 제안이 필요하다. 끊임없이 변화하는 소비자의 라이프스타일과 감성코드를 읽는 것은 기업 성과의 성패를 좌우할 만큼 중요하기 때문이다. 이 논문에서는 분야별 트렌드 분석을 통한 휴대용 게임의 등장 징후에 대한 연구와 이를 토대로 예측 가능한 트렌드 변화에 따른 성공적인 게임메이커를 위한 개발 전략, 디자인 및 마케팅 측면에서의 전략적 제안에 대한 연구를 진행하고자 한다. 논문은 크게 네 부분으로 진행되는데 첫째, 게임 장르와 비즈니스 범위에 대한 이해와 게임 산업의 시장 현황, 소비자 이용 현황에 대해 살펴본다. 둘째, 소비자 라이프스타일, 과학·기술, 예술·문화, 사회·경제 분야에서 나타난 트렌드에 따른 휴대용게임의 등장징후를 연관적으로 정리해보았다. 셋째, 현재 휴대용게임의 우위 경쟁사 간의 전략 차이점과 성공 사례를 소비자, 가격, 기술, 디자인, 마케팅 요인별로 분석해본다. 마지막으로 성공적인 게임메이커를 위한 트렌드 분석과 사례연구를 통해 도출된 미래예측 제안, 소비 욕구 충족을 위한 하드웨어의 디자인, 소프트웨어의 장르개발, 마케팅의 전략적 접근을 제안한다. 본 연구는 휴대용게임 산업에 있어 디지털 기기의 기능과 기술적인 부분이 해당 제품을 어필할 수 있는 한계에 대한 대안으로 소비 트렌드 분석과 미래예측을 통한 전략적 제안을 제시하였다는데 그 의의가 있다.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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