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패션산업의 아트콜라보레이션에 관한 연구

Title
패션산업의 아트콜라보레이션에 관한 연구
Other Titles
A Study about art-collaboration in fashion industry : focusing on Neo pop
Authors
이상아
Issue Date
2009
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
오늘날은 대중문화가 지배하고 있는 사회이며, 대중문화에 의한 이미지의 홍수 속에 살고 있다는 측면에서 볼 때 현대의 조형예술은 대중문화와 밀접한 관계를 맺고 있다. 팝아트는 이러한 일반 대중문화와 물질적 풍요함속에서 독자적인 예술로 굳혀졌고 대중 속에서 발생, 대중과 더불어 호흡하여 대중적 미의 영역을 열었다. 그리하여 대중사회에 유통 되고 있는 일상성을 회화의 소재로 끌어들임으로서 영역을 확대시켰으며 미학의 근원으로 삼았다. 이렇듯 대중문화와 깊은 관계를 맺고 있었지만, 그와는 또 다른 예술로서의 위치를 확립하여 대중과 예술의 간격을 한층 좁혔다는 점도 간과할 수 없다. 기존의 예술 표현양식과 표현관념에서 과감히 탈피하여 현대 대중문화를 특징짓는 팝 아트 는 의상에서도, 광범위하고 영속적인 영향을 주었다. 또한 필자가 중점적으로 연구하고자 하는 팝아트의 아들격인 네오팝은 시대적 배경과 사회의 가치관에 따라 파생되고 변화하여 왔으며 현대 전 세계의 대표적인 미술현상이다. 그러므로 최근까지 다양한 양상으로 나타나는 의상의 팝 아트, 네오팝 아트적 특징은 현대 패션에서 연구의 의미와 가치가 높다. 특히 패션이란 특정 시기에 특정한 집단 구성원들에 의해 일시적으로 수용되어 집합적으로 선택된 그러나 변화하리라고 기대되는 의복스타일로 정의된다. 유행과정을 통하여 새로운 스타일이 창조되고 소비자에게 소개되며 대중에 의해 유행된다. 이러한 패션은 디자이너와 개인의 취향과 가치에 대한 미적 표현이며, 그 시대 상황을 표출하며, 패션 상품은 상징적 가치와 의미를 지닌다는 점에서 현대 미술사조라 불리는 네오팝과 그 맥락을 같이 한다고 볼 수 있다. 또한 그 변화의 중심에 한국의 현대미술도 발걸음을 맞추고 있으며, 요즘 들어 한국적인 네오팝을 표현하기 위해 많은 작가들이 노력하고 있다. 본 논문에서 필자는 팝아트의 역사를 되짚어 보고 특히 현대 미술의 국제적 양식으로 떠오르는 네오팝( Neo pop)의 개념과 예술적 특징 등을 이론적 배경으로 구성하였고 문헌을 통해 연구하였다. 본 논문에서 필자는 팝아트, 특히 네오팝을 연구함으로써 대중문화를 통한 현대 패션에 영향력을 살펴보고, 특히 현대에 들어와 일고 있는 기업과 네오팝 아티스트들의 협력관계에 초점을 두어 한국시장에서의 가능성을 찾고자 한다.;Pop culture has big influence over our society today. In terms of the influence, modern formative arts also have close relationship with pop culture. Pop art has become unique kind of art through this pop culture and wealthy society and it has opened new area of popular beauty by the general public. Pop art has expanded its area by using ordinary affairs as new subjects of paintings and regarding them as the origin of aesthetics. Although it has the close relationship with pop culture, it definitely made the general public get closer to arts by establishing as another type of art. Pop art has very different characteristics when it comes to the style and concept of art expression. These characteristics have a far-reaching and permanent influence on clothing. Neo pop, which I wanted to study about, was originated from pop art, has changed depending on the times and the values of the times, and became world representative phenomenon in modern society. Pop art or Neo pop feature of clothing deserves to be studied in modern fashion area since the feature has appeared in various ways. The definition of fashion is certain clothing style which is chosen by certain group of people at certain time and expected to be changed. New style is created through fashion and introduced to the public. The public make the new style in fashion again. Fashion is the artistic expression of favor and value by designers and individuals. It shows the state of the age and fashion products have symbolical value and meaning as well as Neo pop being the trend of modern art. Korean modern art tries to keep up with this change and trend and there are many artists trying to represent Korea style of Neo pop. In this thesis, I investigated the history of Pop art, especially the concept and artistic characteristics of Neo pop, which is becoming the global form of modern art, through theories and documents. I have focused on the collaboration between enterprises and Neo pop artists, which is happening in this modern time and tried to find the potential of Pop art or Neo pop in Korean market.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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