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한국 문화를 바탕으로 한 캐릭터 개발 및 발전 전략에 관한 연구

Title
한국 문화를 바탕으로 한 캐릭터 개발 및 발전 전략에 관한 연구
Other Titles
Study of the Character Development and Growth Strategy based on the Korean Culture
Authors
손현아
Issue Date
2009
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
캐릭터는 최근 여러 분야에서 많이 활용되고 있다. 예전에는 상품의 품질, 기술을 통해 구매가 이루어 지다면 현재는 기술적인 부분 보다는 디자인이 상품 구매의 주요한 변수 역할을 한다. 캐릭터는 상품의 부가가치를 높이는 수단으로써 디자인의 차별화 전략으로 많이 사용되고 있다. 캐릭터가 구매의 주요 변수가 되는 것이며, 상품의 가치를 높이는 새로운 유망 산업의 매개체로 각광 받게 되었다. 우리나라의 캐릭터 산업의 급성장 이유를 보면 생활수준의 향상으로 인해 기호가 고급화, 다양화 되면서 구매 패턴이 달라지고 있기 때문이다. 캐릭터는 어려운 문자보다 쉽게 시각적으로 인식할 수 있는 그림을 선호하는 소비자와 의사소통 할 수 있는 상품에 대한 커뮤니케이션 방법 중에 하나이다. 많은 사람들이 캐릭터 상품을 선호하고 접근하는 것은 새로운 것에 대한 호기심 때문이다. 그러므로 캐릭터는 소비자에게 그림 이상의 인간의 감정을 공유하고 있는 사람들의 대리 만족을 위한 스타로서 인식하고 있는 것이다. 캐릭터는 누구나 만들 수 있으나 캐릭터에 생명과 가치를 불어 넣고 상품을 만들어가는 것은 아무나 할 수 없는 것이다. 생명이 없고 상품이 전제 되지 않는 캐릭터는 진정한 의미의 캐릭터라 할 수 없다. 이러한 캐릭터의 성격을 잘 살려서 개발은 되고 있으나 국내 시장에서는 캐릭터의 홍보 수준은 매우 미흡하다. 이것은 마케팅 전략 대한 이해 부족으로 시장에서 캐릭터의 역할을 충분히 하지 못하고 있다. 반면 국외의 유명한 캐릭터들은 그 나라를 대표하는 문화 자원으로 많은 수익을 창출하고 오랜 시간 생명력을 이어 가고 있다. 캐릭터는 많은 사람들의 감성을 자극하고 경제적 힘이 되고 있다. 오랜 소비자들은 캐릭터를 하나의 브랜드로 인식하고 개발자들은 캐릭터를 라이프 브랜드로 만들기 위해 노력하고 있다. 국내 캐릭터 개발은 캐릭터만을 가지고 시장에 밀어 넣고 있다. 국외의 성공 캐릭터가 그 나라를 대표 할 수 있는 문화 자원인 만큼 우리나라에서도 캐릭터 개발 이전에 우리문화에 대한 속성과 시장의 특성, 규모를 먼저 파악해야 한다. 국내에서 개발 된 캐릭터든지 국외에서 들어오는 캐릭터든지 우리나라 캐릭터 시장의 주요 소비층에 맞는 캐릭터를 개발하고 찾기 위해서는 국내 시장 현황 파악과 캐릭터의 재활용 방법이 필요하다. 캐릭터는 개발의 수가 많고 적음이 중요한 것이 아니라 가치 있는 캐릭터의 발굴이 더 중요하다. 그리고 국내 제조, 유통을 파악하고 연관 산업의 개선과 발전도 캐릭터 산업의 미래를 위해 함께 이루어져야 한다. 이 논문에서는 한국의 문화성을 바탕으로 국내 시장의 규모, 속성을 중심으로 한 캐릭터 개발 및 생애주기 관리 전략에 초점을 맞추어 연구를 진행 하였다. 캐릭터의 일반적 개념을 통해 그 특성과 구성 요소를 알아보고, 그 중 캐릭터가 어떻게 활용 되고 있는지 살펴보고자 한다. 국내 보다 캐릭터의 역사가 오래된 일본, 미국, 유럽 등의 캐릭터들이 어떻게 소비자에게 전달되고 있는지 마케팅 전략에 대한 분석을 통해 효과적인 캐릭터 개발 전략을 알아보고자 한다. 한 나라의 문화 자원이 되고 있는 캐릭터를 개발하기 위해 한국의 문화적 속성과 시장을 분석하고, 국내 캐릭터 시장 분석을 통해 캐릭터 콘텐츠, 캐릭터 소비자 라이프스타일, 캐릭터 시장을 체계적으로 살펴보고 각각의 속성 및 요소별 전략을 연구해 효과적인 캐릭터 개발 및 발전 전략을 알아보고자 하였다. 연구결과 국내 캐릭터 개발을 위한 문화 기반 전략과 개발된 캐릭터의 향후 관리를 위한 생애주기 관리 전략, 글로벌화 전략을 제시하였고, 이러한 전략은 캐릭터 상품의 판매 촉진, 캐릭터의 브랜드화, 국내 캐릭터 시장의 성장 등 장기적인 시너지 효과를 기대할 수 있을 것이다. 이 논문은 국내 캐릭터 시장의 문제점을 파악하고 앞으로 국내 캐릭터 개발의 전략 방향을 연구하고 제시하는데 의의가 있다. 국내 캐릭터 개발 관점에서 이루어진 이 논문은 실무자에게 또한 이 학문을 연구하는 이들을 위한 바탕이 되길 바라며, 더 나아가 국내를 대표 할 수 있는 캐릭터 개발에 기여 할 수 있는 학문적 근거가 될 수 있는 논문이 되길 바란다.;Currently, several fields are utilizing characters. In the past, people purchase the products with high quality and technology, but today, design becomes the main variable for the purchasing. Characters are the means of increasing the value-added of the products and utilized as a discriminative strategy of the design. Character becomes the main element of deciding purchase and the medium of new promising industry that makes the value of the product. The reason why Korea has undergone the rapid growth of the character industry is the change of the purchasing pattern as the standard of living has improved and the tastes of people has become higher and various. Character is one of the method of communication about the products with the consumers who prefer the pictures which are easy to recognizing visually that the difficult letters. Many people prefer and approach this character product due to the curiosity for the new one. Thus, the character becomes a star which can provide the substitute satisfaction for the people who feel a picture as more than a picture. Anyone can make characters but no one can inspire the life and value to the character to make a product. A character without any life and becomes nothing can't be a real character. In Korea, these live characters are well developing, but there's few public relations. Lacking of the understanding of marketing strategy, characters don't function fully enough in the market. Whereas foreign famous characters are creating a lot of profits representing their countries as a cultural resource for a long time. Characters stimulate lots of people's emotions and become the power of economic. Consumers recognize the character as a brand, and the developers and creators are trying to make these characters as the life-brands. Domestic character development only pushes the characters into the market. Since the oversea's successful characters are cultural resources which represent their own countries, we should understand the features of our own cultures and the characteristics and size of the market before developing a character. To find out the proper character for the key consumers of the Korean character market, whether it's from domestic or from overseas, providers need to understand the current situation of the domestic market and find out the way to recycle the existing character. It is not important to develop many or a few characters. The most important thing is to find out the valuable character. Also, understanding of domestic manufacturing and distributing chain and developing and improving of relation industries should be accomplished together for the future of the character industry. This thesis progresses the study focused on the development and life-cycle management strategy of the character with the size and the features of domestic market based on the Korean cultural characteristics. With the general concepts of characters, here finds out the features and elements of characters and how to utilize them. By analyzing the marketing strategies of the foreign characters from Japan, USA and Europe which have longer history than Korea, here will find out the effective character development strategy to deliver them to the consumers. To develop the character which becomes the cultural resource of a country, here examines the Korean cultural attribute and the character market systematically, analyzes the domestic market to see the character contents and consumer's lifestyle, and finds out the effective developing and advancing strategy of the characters by studying each attributes and elements. This thesis has its meaning of finding out the problems of the domestic character market, and then presenting the strategy for developing the domestic character in the future. From the point of domestic character development view, I hope this thesis becomes the basis for the people who study about and are related with the same study, and contributes to the development of the character that represents Korea.
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