View : 47 Download: 0

PDA폰의 인터페이스 디자인에 대한 연구

Title
PDA폰의 인터페이스 디자인에 대한 연구
Other Titles
A Study of PDA Phone Interface Design : Based on Woman Consumers in Their 20s and 30s
Authors
오미선
Issue Date
2009
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
최유미
Abstract
오늘날 정보 및 통신기술이 발달함에 따라 정보통신기기는 점점 기능의 다양화 및 개인화를 추구하고 있으며, 이동성을 고려한 정보기기의 소형화, 축약화가 이루어지고 있다. 작은 크기와 편리한 휴대성, PC와의 연동을 통해 개인정보관리 이외의 각종 프로그램을 동작시킬 수 있다는 장점을 갖고 있는 PDA(Personal Digital Assistant)는 또한 무선인터넷이 가능하게 되면서 이동전화를 대신할 모바일 인터넷(Mobile Internet)의 첨병으로 주목받고 있다. 본 연구에서는 사회 트렌드 변화에 따른 적응 속도가 빠르고 소비 핵심 세력으로 부상하고 있는 20~30대 여성을 연구대상으로 선정하여 이들의 다양한 감성 니즈를 파악하고 현 시점에서의 라이프스타일 분석을 통해 그들의 요구와 취향이 적절하게 반영된 PDA GUI 디자인을 제안해 보고자 한다. 연구방법은 20~30대 여성들의 감성 니즈 분석을 위해 FGI(Focus Group Interview) 기법을 사용하였고, 라이프스타일에 따른 감성과 취향을 분석을 위해 사용자 인터뷰를 실시하였다. FGI 내용을 분석한 결과, 20~30대 여성을 위한 개인 휴대용 정보단말기 디자인을 개발함에 있어 향후 디자인 방향은 다음과 같다. 첫째, PDA는 PC보다는 휴대폰의 보완재로 재포지셔닝해야 한다. 휴대폰의 경우 디스플레이, 배터리, 컴퓨팅 측면에서 한계가 있기 때문에 휴대폰에서 컴퓨팅이나 멀티미디어 처리 등 대표적인 컨버전스 기능을 제대로 수행하기에 어려움이 많기 때문이다. 따라서 여성향 PDA는 다양한 기능을 제공해 주는 멀티미디어 PDA로 제안한다. 둘째, PDA의 활용도를 제고시키는데 결정적인 역할을 하는 컨텐츠를 원활히 공급해야 한다. 여성 소비자들은 PDA폰의 이용가치를 높이기 위해서 응용 소프트웨어나 멀티미디어 컨텐츠를 손쉽게 획득할 수 있기를 원한다. PDA단말기를 통해 서비스되는 컨텐츠를 통해 상품의 질이 최종 결정된다는 것으로 볼 때, 상거래, 엔터테인먼트, 솔루션 등 이해관계자를 비롯한 다양한 이동통신망 사업자와의 공조가 필요하다. 셋째, PDA폰은 사용상의 편의성 제공 측면을 강화해야 한다. 응용 소프트웨어 설치 번거로움, 어려운 사용법 등의 불만을 갖고 있는 여성사용자를 위해 인터페이스 구현의 유연성을 제공하는 터치스크린 기반의 소프트웨어 입력 방식을 채택하여 진행한다. 최근 휴대폰의 혁신적인 사용자인터페이스로 각광받고 있는 터치스크린은 PDA를 처음 접하는 여성 사용자도 복잡했던 UI를 단순화해 제품 사용을 편리하게 만들어주기 때문이다. 따라서 20~30대 여성을 위한 PDA에 관한 연구가 필요함이 나타났으며 개성표현의 세대에 맞게 PDA를 자신의 개성표현의 수단으로 생각하고 있었다. 그리고 PDA 디자인의 선택에 있어서는 2가지로 분류될 수 있었는데 개성있는 디자인, 심플하고 감성적인 디자인을 선호하는 것을 알 수 있었다. 또한 20~30대 여성의 라이프스타일에 따른 감성과 취향을 조사하여 PDA GUI 디자인을 제안하고자, 사용자에 대한 전반적인 이해 및 소비 트렌드를 분석하였으며 사용자 인터뷰를 통해 20~30대 여성들을 대표하는 키워드를 도출하였다. Simple, Digital+Analog, 개인중심, T.P.O 중시, 개별화와 맞춤화, 개성 중시, Emotional Design, Brand, Fashion & Style이 그것이다. 이 추출된 키워드로 사용자 니즈에 따른 디자인 요소를 적용시켜 구체적인 디자인 키워드인 ‘Simplicity’, ‘Arty-generation’, ‘Fashion & Style’을 컨셉으로 GUI 디자인 프로토타입을 제안하였다. 효율적인 사용자 인터페이스 설계를 위해 필요한 세부 스크린 디자인 요소들인 화면 레이아웃, 메뉴, 버튼, 아이콘, 컬러 등에 대한 가이드라인을 제시하고 그것을 기준으로 적용한 PDA폰의 시작 화면, 런쳐 화면을 구현해 보았다. 본 연구는 틈새시장을 공략하는 것, 타겟시장의 세분화 경향에 따라 특정 사용자 층에 대한 연구가 중요한 시점에서 21세기 소비시장을 리드할 소비의 중추세력인 20~30대 여성을 타겟으로 선정하여 조사를 바탕으로 PDA의 인터페이스 디자인을 이끌어내었다는데 의의가 있다.;Thanks to the advancement of today’s information and communication technologies, information and communication devices have increasingly pursued the diversity and individuation of their functions as well as the miniaturization that considers portability of these devices. Personal digital assistant(PDA), which is small in size and offers easy portability and connection to a PC, and that can run various types of program, have emerged as a state-of-the-art device of the mobile Internet that can substitute for mobile phones due to the possibility of the wireless Internet. This study aimed at selecting women in their 20s and 30s who have emerged as a core consumer group whose adaptability to changes in social trends is fast, examining their diverse sentimental needs, and analyzing their lifestyle at this moment in order to propose a PDA user interface(UI) design that appropriately reflects their needs and preferences. To analyze the sentimental needs of women in their 20s and 30s, the study used Focus Group Interview(FGI) method and conducted user interviews to examine their sentiment and preferences based on lifestyle. The analysis of the FGI result showed that the future directions of PDA UI design for women in their 20s and 30s were as follows: First, compared to PCs, PDAs should be repositioned as a complement of a cell phone. A cell phone, which is limited in terms of its display, battery, and computing aspect, can pose various difficulties for users to conduct key convergence functions such as computing or multimedia processing. Thus, woman-oriented PDAs should focus on offering various multimedia functions. Second, PDAs should easily and actively supply content that plays a decisive role in establishing the usage of PDAs for women. Woman consumers want to acquire applications or multimedia content easily and conveniently in order to improve the user value of PDA phones. Considering that the quality of PDAs is often determined by the content serviced to them, the collaboration among various wireless communication service providers as well as interest parties such as commercial transaction and entertainment sectors, and solution providers is most required. Third, PDA phones should improve the convenience of usage. For woman consumers who find installing applications and usage inconvenient and difficult, future PDA phones should implement a touch screen-based software input method that offers flexibility of interface design. The touch screen-based input method, which has recently become an innovative UI design in the market, can simplify even the most complicated functions in a PDA so that woman users can easily access to these functions in their PDAs. Therefore, the study showed that research on PDA for women in their 20s and 30s was necessary and that they considered PDAs as a means to express their personality. The selection of PDA design could be categorized into unique and personalized design and simple and sentimental design. Also, in order to propose a PDA GUI design, the study surveyed the sentiment and preferences of women in their 20s and 30s based on their lifestyle, analyzed the overall understanding of this consumer group and their consumption trend, and deduced keywords, such as Simple, Digital+Analog, Individualism, Preference to T.P.O, Customization, Preference to Personality, Emotional Design, Brand, Fashion and Style, that represented this consumer group through user interviews. The study, consequently, conceptualized more concrete design keywords, ‘Simplicity,’ ‘Arty-generation,’ and ‘Fashion & Style,’ from these keywords, and proposed a GUI design prototype. Then the study proposed a guideline of detailed screen design elements required for an efficient GUI design, such as the screen layout, the menu, buttons, icons, and color, based on which the study realized the starting screen and launching screen of a PDA phone. It is believed that in the time where studies of proactive advancement into niche markets and of unique user groups based on the current trends in subdivided target markets, this study is important in proposing a PDA GUI design based on the analysis of woman consumers in their 20s and 30s, who will lead the consumer market in the 21st century.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE