View : 867 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor강석영-
dc.contributor.author박윤정-
dc.creator박윤정-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:13Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:13Z-
dc.date.issued2009-
dc.identifier.otherOAK-000000051331-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177537-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000051331-
dc.description.abstract식생활은 인간의 삶에 있어서 가장 기본적이고 중요한 요소이며, 시대의 변천, 문화적인 배경과 밀접한 관계를 가지며 변화되어 왔다. 생활수준의 향상은 식생활에 변화를 가져왔으며, 주식이 간편하고 합리적인 식사형태로 발전되는 가운데 식사의 끝맺음을 여유롭고 윤택하게 만들어 주는 후식이 중요한 부분을 차지하게 되었다. 인간이 식생활 도구로써 음식물을 담는 식기 또한 식생활의 변화와 함께 끊임없이 다양화, 세분화되며 편리하고 아름다운 형태로 발전하여 왔다. 식기는 우선 음식을 담을 수 있는 기능의 실용성이 중요하지만 생활수준의 향상으로 인한 인간의 미적 욕구 향상에 부응하여 이제는 단순히 도구로써의 역할만이 아니라 실용성과 예술성이 조화되어 생활 속의 작은 예술로 자리 잡아 나가고 있다. 그 중 하나가 아름다운 디자인의 생활 도구를 구입하여 생활공간을 꾸미고 사용하는 것이다. 따라서 제품들이 디자인 성향도 기능적 측면과 더불어 감성적, 개성적 측면이 강조되는 방향으로 나아가고 있다. 기능성과 아름다움 모두 충족하는 도자 식기를 제작함으로서 우리생활에서 좀 더 가까이 두고 유용할 수 있게 하고자 함이 동기가 되었다. 현대 사회의 문명과 기술이 발전 할수록 서로 경쟁 적으로 높은 건물들이 올라가고 유행의 변화 주기가 짧아지는 현상 속에서도 오랫동안 사랑받아온 디자인에 관한 분석을 통해 도자 후식용 식기 개발방향을 제시하고자 하는 것이 본 연구의 목적이다. 이를 위한 이론적 배경으로 인간 중심적이고 자연친화적인 디자인으로 철저한 기능성 까지 고려한 스칸디나비아 디자인의 특징을 살펴보았다. 스칸디나비아의 디자인을 말할 때에는 항상 ‘특별함’ 이란 수식어가 빠지지 않는다. 그것은 여타 지역의 디자인보다 스칸디나비아디자인이 강한 개성을 갖고 있기 때문이다. 교통과 정보교류의 발달로 인해 지역적인 특성이 희석되고 있는 요즘, 고집스러울 만큼 변하지 않는 특유의 장인정신과 디자인 철학이 반영된 스칸디나비아만의 절제된 아름다움이 우리의 관심을 끌고 있다. 그리고 1930년대 디자인된 제품들도 아직까지 생산되어 사랑받고 있는 것에서 디자인의 초시간적인면을 찾을 수 있다. 따라서 변화하고 있는 후식문화를 영위할 수 있도록 기존의 전통적 식기세트와는 다른 이 시대가 요구하는 아름답고 기능적인 후식용 식기 세트를 스칸디나비아 디자인의 특징을 적용해 디자인 하였다. 제작 방법으로는 모든 작품의 상품화를 위해 동일한 형태의 반복성형이 가능하도록 석고틀을 이용한 이장주입 성형기법을 사용하였다. 작품의 성격에 따라 고형 주입성형방법과 배출성형방법을 사용하였다. 고화도 안료를 사용한 작품의 경우 0.5~3%의 색토를 만들어 사용하였다. 경우에 따라 0.3~2% 염화코발트를 담금 하여 장식적인 효과를 주었다. 기본적으로 백색의 태토를 주로 하였고 이를 위해 백색도와 투광성이 뛰어난 고온용 백색점토를 사용하였다.유약은 전체적으로 투명유를 담금 시유 하였다. 소성방법은 0.2㎥ 전기가마에서 마침온도 860℃로 7시간동안 1차 소성하였으며, 같은 가마에서 2차 소성을 1250℃를 마침온도로 10시간 30분 동안 산화염소성을 하였다. 본 연구에서는 스칸디나비아 디자인의 특징을 응용해 현대인의 식문화변화의 특성과 기호에 따른 개성을 충족시킬 수 있는 후식용 식기 개발을 시도 하였다. 전통과 자연주의에 바탕 한 인간미 넘치는 스칸디나비아의 조형적 감각과 우리의 감각이 매우 닮아 지역적으로 멀리 떨어진 곳의 디자인적 특징이 우리의 삶과도 자연스럽게 어우러졌다. 이를 통해서 실속 없는 화려함 보다 심플하면서 기능적인 디자인으로 발전시킬 수 있었고 실제 생활에서도 유용하게 쓰일 수 있는 실용성도 도모 하였다. 본 연구로 기존의 평범한 디자인을 뛰어넘어 시대의 요구에 따를 수 있는 다양한 도자 식기 디자인 연구가 더욱 활발히 이루어 질 수 있는 계기가 되었으면 한다.;Dietary life is the most fundamental and essential element in human life and has been changed in relation with periodic transition and cultural background. The improvement of living standards has changed dietary life, and while staple foods are developed as convenient and reasonable types of meals, dessert making the end of meals with composure and richness comes to occupy an important part. Tableware containing food as tools for human dietary life has been consistently developed as well along with the change of dietary life as it is diversified and subdivided to have more convenient and beautiful shapes. Although the practicality of such tableware’s primary function containing food is important, it not only has a simple role as tools but also becomes small artworks in our lives in which practicality and artistry are harmonized as it conforms to the enhancement of human’s aesthetic needs resulted from the improvement of living standards. One of the examples is that we purchase living tools with beautiful design for decorating our life space, not just for use. Therefore, the design trend of such products gets more focused on originality or emotional aspects as well as functionality. This study aims to suggest the direction of developing porcelain tableware for dessert through analyzing designs having been loved for a long time under the circumstances that higher buildings are being constructed competitively due to the development of this contemporary society’s culture and technology, and the cycle of fashion trends is getting shorter. For this, it examined as theoretical background the characteristics of Scandinavian design which is human-oriented and nature-friendly and even considers functionality thoroughly. When speaking of Scandinavian design, one would always modify it with the word ‘originality'. It is because the design has stronger uniqueness than any other region’s design. In this era that regional features are getting diluted on account of the development of traffic system or information technology, moderate beauty that Scandinavian design uniquely has attracts our attention, which reflects design philosophy and original artisan spirit that have been preserved obstinately. Accordingly, beautiful and functional tableware sets for dessert which are differentiated from previous traditional tableware sets and are demanded by this age as applying the formative characteristics and colors of Scandinavian design were designed so that we can enjoy the dessert culture constantly changing. As a way of producing, I used gesso injection technique to have a consistent shape for each product. I also use the 'Solid Injection Technique' and 'Drain Injection Technique' in accordance with the product characteristics. In the case of Articles that I used high temperature paint, I poured the mud mixed with 0.3~3% of black, turquoise blue, lilac, pink, mint. Occasionally I used 0.3~3% of chloridize cobalt. I used white body color and to make the white color to be nice, I used fine ceramic which has stronger floodlighting. In general, in terms of glaze oil, I used deeping technique on transparent glaze. In terms of the plastery, I made the first plastery at 860℃. In 0.2m³of the electric kiln for 7 hours. And, I made the second plastery at 1,250℃ of the ultimate temperature in an oxidizing flame for 10 hours and 30 minutes. This paper attempted to develop tableware for dessert that can satisfy the transitional characteristics of contemporaries’ dietary culture and their originality based on their individuality by applying the characteristics of Scandinavian design. Through this, it was able to develop a design simple and functional rather than being splendid without substance and enhance practicality that adds usefulness in actual life. The author expects this paper can be the initiative which allows further studies on various porcelain tableware designs which are beyond existing ordinary designs and conform to the periodic demand to be more actively performed.-
dc.description.tableofcontents1. 서론 = 1 1.1. 연구의 동기 및 목적 = 1 1.2. 연구의 내용 및 방법 = 2 2. 스칸디나비아 디자인 = 3 2.1. 스칸디나비아 디자인의 형성 배경과 발전 = 3 2.1.1. 스웨덴 = 4 2.1.2. 덴마크 = 5 2.1.3. 핀란드 = 6 2.2. 스칸디나비아 디자인의 특징 = 7 2.3. 스칸디나비아 디자인 작품 사례 = 11 3. 현대 식문화의 이해 = 16 3.1. 현대 식문화와 식기 = 16 3.2. 후식의 일반적 고찰 = 18 4. 후식용 식기의 종류와 사례 = 20 5. 작품제작 및 해석 = 29 5.1. 디자인 과정 = 29 5.2. 제작과정 및 해석 = 52 6. 결론 = 76 참고문헌 = 78 ABSTRACT = 80-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent7277375 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title스칸디나비아(Scandinavia) 디자인의 특징을 적용한 후식용 도자식기 상품 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on the Design of Tableware for Dessert applying the Characteristics of Scandinavian Design-
dc.creator.othernamePark, Youn-Jung-
dc.format.pagexi, 82 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과도자디자인전공-
dc.date.awarded2009. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 도자디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE