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진로집단상담프로그램이 학교폭력예방에 미치는 영향

Title
진로집단상담프로그램이 학교폭력예방에 미치는 영향
Other Titles
Career group counseling program affecting prevention of school violence
Authors
정혜승
Issue Date
2009
Department/Major
교육대학원 상담심리전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박영숙
Abstract
본 연구의 목적은 진로집단상담 프로그램이 학교폭력예방에 미치는 효과가 있는지를 살펴보기 위해, 학교폭력 유발요인이라고 알려진 자아존중감, 공격성, 학교생활적응도, 학교폭력태도에 진로집단상담 프로그램이 영향을 미치는지를 밝혀보고자 하였다. 이러한 목적을 달성하기 위해 진로집단상담 프로그램을 구성하고 실시하였다. 본 연구에 사용한 진로집단상담 프로그램은 진로집단상담 1~5회기에서는 자기의 올바른 이해시간, 6~10회기는 직업이해 및 자신의 가치관 찾기를 통한 비전세우기, 11회기~16회기에는 합리적인 의사결정으로 직업을 선택하여 자신의 미래를 설계하는 것이다. 본 연구에 참여한 대상자를 실험집단과 통제집단으로 구별하고 중학교 남학생과 여학생을 각각 8명씩, 집단 별로 16명씩 선발하였다. 집단원의 선발기준으로는 사전검사 점수를 근거로 폭력성의 위험도를 상, 중, 하로 구분하여 중상정도의 학생으로 선발하였다. 진로집단상담 프로그램의 효과를 검증하기 위해 통계분석 프로그램인 Spss(ver.15.0)를 사용하여 설문도구의 신뢰도 검증을 하였으며 집단의 동질성 검증과 실험집단과 통제집단의 집단프로그램 실시 전과 후의 종속 측정상의 차이를 살펴보기 위해 Wilcoxson검증을 실시하였다. 본 연구의 목적에 따라 설정한 네 가지 연구가설에 대한 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 진로집단상담 프로그램이 청소년의 자아존중감에 영향을 미치는가를 알아본 결과 진로집단상담 프로그램에 참여했던 집단에서 자아존중감이 유의하게 상승되었음이 나타났다. 이러한 결과는 진로집단상담프로그램이 자아존중감을 높혀주는 긍정적인 효과가 있음을 밝혀주고 있다. 성별에 따라서는 남학생이 여학생에 비해 진로집단상담 프로그램에 의한 자아존중감이 유의하게 변화되었음을 나타내었다. 둘째, 진로집단상담 프로그램이 청소년의 공격성을 의미 있게 감소시키는가를 알아본 결과 진로집단상담 프로그램에 참여한 집단은 참여하지 않은 집단에 비해 공격성이 유의하게 감소되는 변화를 보였는데, 이는 진로집단상담 프로그램이 공격성 감소에 영향을 미치고 있음을 나타내고 있다. 성별에 따라 살펴본 바에 의하면 남학생이 여학생에 비해 공격성 감소가 더 유의하게 나타났다. 셋째, 진로집단상담 프로그램이 청소년의 학교생활적응에 긍정적인 효과가 있는지를 알아본 결과 진로집단상담 프로그램에 참여한 집단에서 학교생활 적응도가 향상되었음이 드러났는데, 이는 진로집단상담 프로그램에 의한 학교생활 적응에서의 긍정적 변화를 나타내주고 있다. 넷째, 진로집단상담 프로그램이 청소년의 학교폭력태도에 긍정적인 효과가 있는지를 알아본 결과 진로집단상담 프로그램을 실시한 집단에서 학교폭력 태도에 긍정적 변화가 나타났고, 이는 진로집단상담 프로그램이 학교폭력에 대한 태도 변화에 영향을 미치고 있음을 보여주고 있다. 이상과 같이 진로집단상담 프로그램은 자아존중감, 공격성, 학교생활적응, 학교폭력 태도에 긍정적 영향을 미침으로써 학교폭력을 예방할 수 있도록 해주는 효과 뿐만 아니라 학생들로 하여금 자신의 가치관과 성격, 적성, 흥미를 통찰해보고, 미래의 비전을 세우고 자신의 미래를 결정할 수 있는 기회를 제공해줌으로써 학교생활을 즐겁고 역동적으로 이끌어 가는 전환점을 제공해주는 2차적인 효과도 지니고 있음이 밝혀졌다.;The goal of this research is to examine how the career group counselling program affects self-esteem, aggression, the degree of school life adjustment and violent attitudes known to cause school violence. This research organizes and aids the career group counselling program to attain this goal. The middle school students who participated in this research were divided into the experiment group and the control group. 8 middle school boys and 8 middle school girls were elected for one grouping and 16 boys and girls were elected based on groups. The standard of choosing group members based on degree of school violence through pre test was classified top, medium and bottom and middle school students ranking top and medium were chosen. The career group counselling program that is used in this paper consists of self evaluation time during 1~5 periods, goal creation through job understanding and searching one's sense of value during 6~10 periods and job planning by rational decision-making during 11~16 periods. This research proves the reliability of the question tool to prove effect of the career group counselling program by Spss (ver.15.0), a statistical analysis program and it carries out Wilcoxson verification to verify the homogeneity of the group and to examine closely difference of subordinate, measuring values between before having group career counselling and after having group career counselling of the experiment group and the control group. The analytic results of four research hypotheses based on goals of this research are like these. First, after examining how career group counselling program affects juvenile's self-esteem, this research shows that the group participated in the career group counselling program has higher self-esteem meaningfully. Therefore, this research shows that career group counselling program has a positive effect on self-esteem and more boys than girls have meaningful change about self-esteem through career group counselling program. Second, after examining how career group counselling program diminishes juvenile's aggression meaningfully, this research shows that the group participated in this program has more meaningful decrease about aggression than the group not to participate in. Therefore, this research shows that career group counselling program affects diminishing juvenile's aggression. After examining sex difference based on boys and girls, this research shows that more boys than girls have meaningful decrease about aggression. Third, after examining how career group counselling program has a positive effect on adjustment to school life, this research shows that the group participated in career group counselling program has higher adjustment to school life. This research also shows that adjustment to school life through career group counselling program has a positive change. Fourth, after examining how career group counselling program has a positive effect on their attitude of school violence, this research shows that the group executing career group counselling program has positive change about attitude of school violence. This research also shows that the career group counselling program affects change of attitude about school violence. Taking the above results into consideration, this research shows that this career group counselling program has positive effects on self-esteem, the school violence attitude, aggression, and school life adjustment causing school violence. This research also shows that career group counselling program prevents school violence and enables students to set goals and to decide future after finding their sense of values, personalties, aptitudes, and interests. By doing so, career group counselling program shows another effect that teenagers have changing moments to live pleasant and dynamic lives at school.
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