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무용교육에 있어서의 리듬지도에 관한 연구

Title
무용교육에 있어서의 리듬지도에 관한 연구
Authors
오춘자
Issue Date
1974
Department/Major
교육대학원 체육교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
무용교육은 인간의 사상과 감정을 신체활동을 수단으로 하여 표현하는 교육으로 그 궁극적인 목적을 인간형성에 두고 있다. 한편 일반적인 무용교육의 목표를 아래와 같이 설정하고 있다. ① 창작력개발 ② 표현력육성 ③ 리듬감향상 ④ 정서 순화 ⑤ 공간감향상 ⑥ 사회적 행동발달 ⑦ 운동기능향상 그러나 많은 사람들이 무용을 교육적인 입장에서 보다는 단순한 예술활동으로만 간주하고 있기 때문에 무용교육의 본래의 목적과는 다른뱡향으로 흐르고 있는 것이다. 물론 무용이 하나의 예술임에는 재론의 여지가 없다 하겠다. 그렇다고 단순한 기능인 혹은 예술인만을 양성할 목적으로 교육이 이루어진다면 참다운 의미의 무용교육은 아닌 것이다. 무용교육은 기능이나 예술에 앞서 인간을 교육한다는 점을 잊어서는 안된다. 적어도 완성된 인간을 만든다는 목적밑에 그 내용이 선정 조직되고 방법이 고안되어, 교수학습이 이루어져야 할 것이다. 본 연구는 무용에서의 리듬의 의의와 그 중요성을 구명하고 초등학교 저학년 리듬교육의 방법을 고안하는데 목적을 두었다. 그 방법으로는 문헌연구를 통하여 우선 리듬의 의의와 중요성을 구명하였고 각 리듬요소를 분석하여 그에 따른 초등학교 저학년 리듬교육 내용을 선정 조직하고 아울러 지도방법을 만들었다. 지도의 주요방법으로는 주로 듣고 움직이기, 보고 움직이기, 생각하고 움직이기, 느끼고 움직이기 등으로 하였다.;The following are the general aims of dancing education : 1. Developing creativity 2. Fostering the power of expression 3. Improving rhythmic feeling 4. Refining emotional feeling 5. Widening the sense of space 6. Developing social behavior 7. Improving physical function However, many people regard dancing as a mere artistic activity rather than regard it from an educational point of view. Therefore, dancing education tends to flow into a different direction education from its original aims. Of course it goes without saying that dancing is an art. When the dancing education is aimed at producing a mere technician or an artist it is not a true dancing education. The most important point in this dancing education is that it education human prior to improving technical function or artistic skills. At least its aims should tend to produce a perfect human and within those aims, the contents of dancing education should be selected and its teaching should be carried out through a well-chosen methodology. The purpose of this study is aimed at investigating the meaning and importance of rhythm in dancing, and at contriving a method in teaching the rhythms to the lower graders of primary school pupils. The method of this study has been to investigate bibliographical references and reached to the importance and meaning of rhytms. I have analyzed the rhythmic elements and on the basis of those analyzed elements, the contents of rhythmic education for the lower graders of the primary school pupils have been selected and organized and at the same time the methodology has been contrived herewith. The important point of this teaching method is to have children move their bodies by listening, move by observing, move by thinking, move by felling, etc.
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교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
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