View : 1123 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이영희-
dc.creator이영희-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:58Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:58Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000050329-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177382-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000050329-
dc.description.abstract모든 사람이 추구하고 바라는 것은 안정되고 건강한 사회에서 생명을 보전하며 살고자 하는 것이 아닐까? 하지만 우리는 지금 인간의 존엄성을 해치는 이기적인 문명 앞에서 생명 존속의 위기에 직면하고 있다. 이러한 세상에서 어떻게 하면 우리가 생명을 사랑하는 사람이 될 수 있을까? 프로타고라스는 윤리란 ‘영혼의 의사’라고 말한바 있다. 본 연구자는 기독교 윤리가 우리 영혼을 치료하고 생명을 회복시킬 수 있을 것이라는 믿음을 가지고 기독교 윤리의 핵심이 되는 십계명을 연구하고자 하였다. 그것은 십계명이 사람에 대한 하나님의 뜻을 보여준다는 점에서 종교이며, 인간에게 요청하고 명령한다는 점에서 윤리라고 할 수 있기 때문이다. 이같이 십계명은 종교적 관계성을 명령하는 것과 (1 -4계명) 윤리적 관계성을 명령 하는 것(5 -10계명)으로 되어있다. 십계명은 하나님과 인간 사이에 계약으로 체결되었고 서로 부르고 말하는 가운데 성립 되었다는 점에서 하나님과 인간, 인간과 인간이 서로 의존하게 한다(출19 : 7-8 참고). 본 논문에서는 최근의 신학자로서 폴 리쾨르(Paul Ricoeur)의 성서 해석학과 방법론을 중심으로 윤리로서의 십계명을 세 가지 관점에서 살펴보기로 했다. 첫 번째, 그는 출애굽 의미와 십계명의 역할에서 인간을 이해하려 했으며 악의 개념을 통해서 인간의 자기 이해를 밝혀내므로 구원 은총의 필요성을 요청하는 십계명의 본래 목적을 찾고자 한다. 그는 인간 의식의 역사를 악의 상징 론에 기원하는 현상학적 분석으로 해명하고자 한 것이다. 리쾨르는 서문, 제 2계명, 그리고 제10계명을 중심으로 악의 실제성, 악의 유한과 은총의 무한에서 본 희망, 악의 현실인 욕망과 욕망으로부터의 자유를 다룬다. 자유가 무엇인가? 인간이 악에서 벗어나 주체의지와 자존을 찾는 것이다. 그리스도인은 분명 새 주인을 섬기는 '새 존재'로서의 자유인이다. 십계명은 하나님의 통치를 받아들이기로 한 거듭난 의인들을 늘 새롭게 한다. 그리스도인은 십계명을 통해서 개인 역사에 대해 책임지며 경건하게 사는 영적인 인간이 될 수 있다. 십계명은 인간의 죄 성이 어디까지 미치며 나아가 그 구원의 길이 무엇인지를 알게 한다. 두 번째는 우리가 받은 십계명을 삶으로 살아 냄으로 이 세상에서의 삶을 구원한다는 것이다. 이는 ‘십계명의 세속화’를 말한다. 예수가 십계명을 사랑의 삶으로 살아냄 같이 사랑의 십계명은 '보냄 받은 자의 윤리(misso -ethics)'라는 것이다. 리쾨르는 1계명과 6계명을 통해서 이에 대한 그의 주장을 펼친다. 그는 이 두 계명이 모든 계명을 대표하며 하나님 사랑과 이웃 사랑이 여기에 모여 있다고 말한다. 그는 유대 라비 문헌과 성서 윤리, 그리고 예수의 가르침을 비교하여 이를 설명한다. 이 계명들에 의해 보내는 자와 보냄을 받는 자의 관계가 성립된다. 그것은 예수 그리스도의 마지막 분부인 “내가 너희에게 분부한 모든 것을 가르쳐 지키게 하라. 내가 세상 끝날 까지 너희와 함께 하겠다”(마태복음 28:20)는 보냄의 약속(pro-missio)에 의한다. 본 논문의 마지막 주제는 리쾨르의 해석학적 방법론에 의한 십계명의 전달이다. 십계명이 새 사람을 위한, 새 사람으로 살아가기 위한 선물이 되려면 재해석된 십계명과 새로운 관련을 맺어야 한다. 우리의 삶은 여러 가지 상황을 만들어 내는데 간단한 십계명 열개로는 우리가 직면하는 윤리적인 문제를 해결하기 어렵기 때문이다. 그는 십계명이 인간의 갱생을 위해 봉사할 실제적인 방법을 해석학 이론에 근거해서 제시하고 있다. 십계명이 전통의 침전물이 되지 않고 우리 삶에 새로운 세계관의 질서를 정립해 주려면 재해석되어야 한다. 그는 유대 할라카를 제안함으로 해석학의 새로운 패러다임을 열어준다. 하나님의 사랑의 선물인 ‘십계명의 세속화’로 인류와 자연의 생명이 회복 될 것을 기대한다.;In general, all people would wish for a human life in a stable and healthy society. However, We are currently living within a materialistic civilization far complex and dynamic than before. we are facing a danger of loosing our human existence in front of egoistic civilization. How can we become a better person and love human life in this technologically dependant environment? In this situation, new set of moral and ethics code is needed to preserve our existence. Protagoras says that Ethics are comparable to a 'medicine' of the soul. The most likely theme, these basic commandments or laws, in this case, would be the study about "The Ten Commandments" in order to accomplish the purpose to restore Christian morals and ethics. The importance of it becomes obvious when analysing the evolution of civilizations. The Ten Commandments, in this case, can be seen as the mutual connection between God and humans, and also between human beings. It's composed of the commandments which command the religious relationship (first-fourth commandment) and the ethical relationship (fifth-tenth commandment). It become Religion when they are interpreted as a method of showing "God’s Will" but when interpreted as a law, this becomes ethics. In this case, how can we interpret ethical decalogue in an ethic's point of view? In my research, I will study the christian ethical thought of "The Ten commandment" by Paul Ricoeur. a modern theologian, in the viewpoint. Also we are possible wide view His scholastic position was balanced on two poles of Hebraism and Hellenism, so that, he presents us a balanced view of world. At the same time, he respects the Bible and the rationality of science. This research will be analysing the works of Ricoeur to interpret the commandments in three sections. The ethics of It of he started from the consideration about the question why the saved people needs It. Although we were saved by faith, we are still sinners. This fact was viewed in the prologue, the second and the tenth of it. First of all, he waned to understand its importance in finding human being itself through the role and need of the it. Ricoeur tried to understand the commandments in the phenomenological viewpoint about the life in which Exodus symbolizes. The slavery in Egypt symbolizes the reality of evil. He thought that there is the evil reality to control the human being and the human being is involved to the evil reality. According to Ricouer, there are three dimensions in the evil, that is, defilement, sin, and guilt. What is freedom? It is the liberation from the evil which human being should be set free and the finding of his own pride. He tried to explain the self-understanding of human being, that is, the question 'Who I am?' through the conception of evil, so that he thought that he could find the original purpose of the commandments. This makes us as a slave of Christ orient towards the future step of sanctification. Christians must be a 'new being' who serves new Lord, who always renew the life and makes it grow to the mature step. The Ten Commandments does not stop on the time when the human being bewares himself as a sinner. It makes us know the limit where the sinfulness reaches to and, furthermore, what the way of salvation is. And it leads us to the whole salvation through Jesus Christ. The Second part, The Ten Commandments saves the life in this world. It's mean secularism. Ricoeur's ethical thought of it is a 'sending ethics' to send love to the world. This research of topic is the first and the sixth According to him, the love towards God and the love another are summed up in The Ten Commandments. He's above position is presented in his comparison of Jewish rabbinic literature, biblical ethics, and the teachings of Jesus from the point of view of the first and the sixth commandment. The Ten Commandments as a sending ethics can be found also in his last command by Jesus Christ "and teaching them to obey everything I have commanded you." (Matthew 28 : 20). Many teachings of Jesus can be summarized in one word of ethical teaching "As I have loved you, so you must love one another" (John 13:34). This is the core of His teachings. The Ten Commandments shows us very well how to love our neighbor and God. It already are close to the core of the Christian ethics because it mentions God and our neighbor. In the last part, how to renew the human life by the Ten Commandments will be dealt. He mentions the importance about the question how we should interpret and apply it in order to establish a new world view for our life, but not as a dead tradition. We have to concern about how to relate human life to it in order to be a gift for new life. As The Ten Commandments should be re-interpreted to be a modern ethics, so it had been studied as the words for the each generation. It should be no more the words in the desert, like Ricoeur said. Now is the age of interpretation. He opens the possibility of re-creation which the old one becomes the new one through the interpretation. However, his hermeneutics is not only a philosophical theory. He suggested us Jewish Halakah as a practically applicable idea. He only suggested Christians to make Christian Halakah for Christian life, however, he himself didn't make any Christian's it. In my opinion, he left us a task to make any Christian Halakah. I appended some helpful material of Jewish Halakah in the index. For this I tried to find the Halakahs to be related to The Ten Commandments which Jews re-interpreted in their society. And the Jewish Halakahs are found in "Jewish Halakah by Riceour" in Chapter IV. In conclusion, I suggest some ideas to Korean church. Now I expect that it as a gift of God's love will be the law of love to restore the human life and nature.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅲ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구목적 = 1 B. 연구 방법 및 전개 = 2 Ⅱ. 십계명의 배열과 어원 = 5 A. 십계명의 배열순서 = 5 B. 십계명의 구조 = 9 C. 십계명의 어원 = 14 Ⅲ. 악의 유한성과 은총의 무한성: 서문, 제2, 제10계명을 중심으로 = 20 A. 서문에서 본 출애굽의 의미와 십계명 = 20 1. 악의 세 차원 = 21 2. 주인이 바뀜 = 24 3. 자유로운 백성의 헌장 = 26 4. 희망 = 30 B. 죄와 용서의 변증법 = 33 1. 죄 = 34 2. 용서 = 37 C. 제 2계명에서 보는 넘침의 경제학 = 45 D. 제 10 계명에서 보는 욕망과 자유 = 49 1. 욕망 = 49 2. 자유 = 52 Ⅳ. 보냄 받은 자의 윤리 (missio-ethics):제 1, 제 6계명을 중심으로 = 64 A. 보냄의 어원과 윤리적 = 64 B. 삶의 윤리로서의 십계명 = 72 1. 유대 라비 문헌과 성서윤리의 비교 고찰 = 72 가. 613 율법의 요약 : 십계명 = 76 나. 신명기 6장 4절 : 십계명의 요약 = 78 2. 제 1계명과 제 6계명의 근접원리 = 83 가. 6계명 : 원수 사랑계명 = 84 나. 1계명과 6계명의 유사성 = 86 C. 예수의 명령 = 91 1. 하나님을 사랑하라 = 94 2. 이웃사랑 = 100 가. ‘이웃’의 정의 = 100 나. 십계명: 선한일 = 103 3. 십계명의 초월윤리 = 108 D. 십계명의 전달과 새로운 해석 = 112 1. 이야기와 규범 = 112 2. 리쾨르의 해석학적 방법론 = 116 3. 리쾨르가 본 할라카 = 119 Ⅴ. 결론 = 127 참고문헌 = 131 ABSTRACT = 142-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1989016 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 신학대학원-
dc.title폴 리쾨르의 십계명 윤리 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.format.pageiv, 144 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major신학대학원 신학과-
dc.date.awarded2008. 8-
Appears in Collections:
신학대학원 > 신학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE