View : 20 Download: 0

영화 <반지의 제왕 I>의 음악분석을 통한 영상과 음악의 상관관계

Title
영화 <반지의 제왕 I>의 음악분석을 통한 영상과 음악의 상관관계
Other Titles
A Study on the Relationship between Video Images and Music Through Analysis of the Film Music
Authors
손주희
Issue Date
2009
Department/Major
실용음악대학원 음악공학전공
Publisher
이화여자대학교 실용음악대학원
Degree
Master
Advisors
최유리
Abstract
21세기의 영화음악은 영화가 예술의 한 장르로 중요하게 인식되면서 영상의 내러티브를 표현하는 보조적인 기능뿐 아니라 영화와 결합하여 중심적인 역할을 하게 되었다. 따라서 완성도 높은 영화음악이 제작되기 위해서는 영상과 음악의 상관관계를 분석하는 연구가 필요하다고 보았다. 본 연구는 영화음악가 하워드 쇼어(Howard Shore, 1946~)의 <반지의 제왕 I(The Lord of the Rings I, 2001)>을 주제로 하여 그의 음악적 스타일을 연구하고, 표현기법이 영상의 내용을 전달함에 있어서 어떠한 기능과 역할을 하는지 알아보고자 하였다. <반지의 제왕 I>은 판타지 영화로서 하워드 쇼어만의 뚜렷한 음악적 스타일을 인정받은 작품으로 장르의 특성을 통해 그만의 음악적 특징을 살펴 볼 수 있다는 점에 분석의 의미를 두었다. 연구 방법으로는 우선 시대적 흐름에 따른 영화음악사에 대해 고찰해 보았다. 다음으로 하워드 쇼어의 생애를 통해 음악적 배경과 스타일을 알아보고자 하였다. 또한 이야기 전개에 따라 등장하는 마을과 캐릭터를 중심으로 음악의 구성과 형식, 세부 장면에 따른 음악적 특징을 분석하였다. 영화 <반지의 제왕 I>은 톨킨의 원작 소설 <반지의 제왕>을 바탕으로 하고 있으며 그가 창조해낸 새로운 세계에 대한 이야기이다. 영화는 반지를 중심으로 이야기가 진행되고, 그 속의 인물·문화·역사 등의 구성요소들이 사실적이고 명확하게 그려지고 있다. 연구 결과 하워드 쇼어는 복잡한 이야기의 이해를 돕기 위해 음악을 활용하여 창조된 세계를 보다 사실적으로 묘사하려 했다. 음악의 전개는 마을과 캐릭터가 갖는 독특한 특징을 내포한 짧은 동기적 테마를 중심으로 이루어지는데, 이런 요소는 음악의 전체적인 통일성을 부여하여 관객으로 하여금 작품의 내용을 쉽게 이해할 수 있게 한다. 또한 이야기가 진행됨에 따라 테마들을 연결하여 사용하거나 중요한 내용을 담은 테마간의 음정관계를 통해 연관성을 부여함으로써 주제를 효과적으로 반영하게 된다. 이러한 특징은 불협화음의 음향적인 효과, 인성의 타악기적인 사용, 다이나믹의 변화와 함께 영화음악 전반에 걸쳐 사용함으로써 등장인물의 내적갈등, 선과 악의 극적 대립을 암시하는 역할도 수행한다. 본 연구를 통해서 하워드 쇼어의 음악은 단순히 배경음악에 그치는 것이 아닌, 영화 속의 시간과 공간적 배경을 설명하고 등장인물의 내면심리도 반영함을 살필 수 있었다. 무엇보다 이야기의 구조를 따라가면서 음악을 전개시킴으로서 영상과 음악 사이의 경계선을 모호하게 만들었으며, 이는 주제를 전달함에 있어서 음악이 많은 영향을 미친다는 결론에 도달할 수 있었다. 앞으로 영화음악의 효과적인 제작과 발전을 위해서는 다양한 각도의 체계적인 연구가 지속적으로 이루어져야 할 것이다.;As the film music is recognized as an important genre of art in the 21st century, it begins to not only play the subsidiary function of expressing the narratives for video images but also play a central role in combination with the film. The purpose of this study was to examine the film musician Howard Shore's (1946~) "The Lord of the Rings I" (2001) for his musical styles and the functions and roles of the expressive techniques in delivering the contents of video images. "The Lord of the Rings I" is a work reputed for Howard Shore's unique music styles, so this study focused on his own unique musical characteristics in terms of the features of the film music. For this purpose, the researcher reviewed the history of the film music chronologically. Then, the researcher examined Howard Shore's life, the background and styles of his music, and thereupon, analyzed compositions, forms and characteristics of the music by scene, focusing on the villages and characters showing up according to development of the story. The film "The Lord of the Rings I" is based on Tolkien's original novel "The Lord of the Rings," a story created by him about a new world. The film develops centered about the rings, while such components as characters, culture and history are depicted realistically and clearly. As a result of this study, it was found that Howard Shore attempted to describe in a more realistic way the world created with music to help understand the complicated story. Development of the music is centered about short motivational themes connoting the unique characteristics of villages and characters. Such elements attach a sense of unity to the music, helping the audience to understand the contents of the work easily. In addition, as the story develops, the themes are linked with each other, while those themes containing some important contents are related with each other through the relationships among musical intervals. Such characteristics are highlighted across the music together with the sound effects of the discords, the percussional effects of human voices and the dynamic changes, while playing a role of hinting the internal conflicts among characters or the dramatic confrontation between good and evil. It was confirmed through this study that Howard Shore's music was not a simple background music; it explained about the temporal and spatial backgrounds, reflecting characters' inner psychology. Above all, his music followed the structure of the story to develop, obscuring the boundary between video images and music and delivering the themes effectively. Lastly, it is hoped that this study will be followed up by future studies which will research into the film music from more diverse perspectives to help produce and develop the film music.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
공연예술대학원 > 음악공학전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE