View : 730 Download: 0

실무목적 한국어 교육과정 개발을 위한 요구분석 및 적용

Title
실무목적 한국어 교육과정 개발을 위한 요구분석 및 적용
Other Titles
Needs Analysis and Application for Development of Business Korean Curriculum : Focusing on Business Documents Writing
Authors
황티옌
Issue Date
2008
Department/Major
국제대학원 한국학과
Publisher
이화여자대학교 국제대학원
Degree
Master
Abstract
The objective of this thesis is to look into the education of Business Korean writing education in Vietnam universities and develop a proposal for teaching Business Korean writing. In the first chapter, the need for this research and the objective of this paperjks further explained, and previous researches are also highlighted. Until recently, the focus of Korean education in Vietnam has been on understanding the present state of Korean language education in Vietnam. There is a lack in research on Vietnamese Korean language students who have graduated and how they cope with real-world Business Korean language. Thus, there is a need for such research which this thesis aims to look into. This thesis also examines development of Business Korean in Vietnam. It is found that there is a limited amount of research on Business Korean, and there is almost no research on Business Korean writing in Vietnam. Research on the development of Business Korean education for intermediate and advanced Vietnamese learners will be emphasized and examined in this paper. The second chapter looks into the theoretical background of Korean language education with the objective of helping learners to find jobs. The third chapter looks into the research method of this paper. The subjects were intermediate and advanced Vietnamese Korean language students and graduates looking for jobs. The fourth chapter presents the findings of the research. Firstly, there's a vast discrepancy between Business Korean language writing education and its applicability outside the classroom. Secondly, it is difficult to find a common standard for writing exercises. Thirdly, there is a general consensus about Business writing education by the various companies. Fourthly, we can conclude that although current Business writing education is inapplicable to real-world situations, there is a high chance of this issue being resolved. The fifth chapter presents the development of Business Korean writing education base on the results of the requirement analysis. The sixth chapter examines some limitations of the research and proposals for future research. This thesis reveals that there is an urgent need for Business Korean writing education that is applicable for Vietnamese learners in the real-world. It also shows that from previous researches, there is a lack in this regard in Korean language education and there is a high possibility that Business Korean writing can be applicable and useful. A development proposal for Business Korean writing education is presented. This proposal should be useful for initial planning of such education and actual classroom teaching.;본 연구는 실무목적 한국어 학습자들을 대상으로 요구분석을 실시함으로써 베트남 대학의 직업목적 한국어교육 현황 및 실제의 실무한국어 문서 작성 교육의 수요를 파악하여 실무한국어 문서 작성 교육과정의 개발 방향을 제안하는 것을 목적으로 한다. 이러한 목적을 위하여 제 I장에서는 연구의 필요성 및 연구의 목적을 밝히며 선행연구를 비판적으로 검토하고 이를 기반으로 하여 연구문제 및 연구가설을 제시하였다. 최근까지 베트남의 한국어교육에 관해 이루어진 연구들은 주로 베트남의 한국어교육 현황을 파악하거나 한국어와 베트남어를 비교하거나 일반적인 한국어 교수방안을 연구하는 데 초점을 두었다. 그런데 졸업한 후에 한국어를 구사할 줄 아는 인력을 채용하는 베트남에 있는 한국기업에 취직할 대부분의 베트남인 학습자들에게 있어서는 실제적인 실무목적 한국어에 관련된 기본적 지식 및 필수적 기능을 제공할 수 있는 교육과정 개발에 관한 연구 역시 매우 필요하다. 그러나 선행연구 검토를 통하여 비즈니스 한국어에 관련된 연구의 내용이 한정되어 있고 실무목적 한국어 문서 작성 교육과정의 개발에 관한 연구는 거의 이루어진 바가 없다는 것을 확인할 수 있었다. 따라서 제 I장에서는 베트남어권 중․고급학습자를 위한 실무한국어 문서 작성 교육과정 개발에 관한 연구의 필요성을 강조하였다. 제 II장의 이론적 배경에서는 우선 교육과정의 구성요소에 관한 내용을 다루고 이를 바탕으로 하여 직업목적 언어 교육과정에 관한 내용에 대하여 언급하였다. 제 III장의 연구방법에서는 실무한국어 문서 작성 교육과정 개발을 위하여 실무목적 한국어 학습자의 요구분석을 진행하였는데 연구 절차, 연구 대상, 측정도구 및 자료 분석에 대하여 언급하였다. 무작위 표집의 방법으로 베트남 대학의 한국어 중․고급 재학생 및 취업자들을 대상으로 설문지 조사를 실시하였다. 한편 설문지를 통하여 얻어내지 못한 직업목적, 실무목적 한국어교육 및 실제적 언어 활용에 관한 정보는 교육자와 기업관리자들을 대상으로 이메일을 통한 인터뷰로 간접 조사 방식으로 진행하였다. 그리고 연구문제를 해결하기 위해서 적절하고 다양한 자료분석방법들을 이용하여 요구분석에서 얻어낸 정보를 분석하였다. 제 IV장에서는 각 연구과제에 따른 결과를 다음과 같이 제시할 수 있었다. 첫 째, 현지 실무한국어 문서 작성 교육 및 실제 언어 활용 수요 간에 상당한 차이가 나타났다. 둘째, 연구과제의 답인 재학생집단 및 취업자집단의 문서에 관련된 실제적 문서과제의 필요도 및 난이도에 대한 인식은 각 집단의 특정한 경험 및 인식의 영향을 받아서 완전히 동일하지 않았다. 셋째, 각 집단의 실무한국어 문서 작성 교육과정 개발에 대한 요구분석이었는데 각 집단별 결과가 대개 일치하였다. 넷째, 현지의 실무목적 한국어 교육과정 적용 여건이 아직 어려운 상황에 있지만 적용할 가능성이 있다는 결론을 내릴 수 있었다. 제 V장에서는 요구분석 결과를 바탕으로 본격적인 실무한국어 문서 작성 교육과정을 개발하는 데 적용할 방안을 도출해 내었다. 교육과정의 목적과 목표를 설정하고 과제단위 교수요목을 설계하였다. 요구분석을 통해 선정된 교육내용에 의하여 교재 개발 제안의 제시 및 과정중심 쓰기 교수법 활용, 그리고 실무문서 작성의 평가의 지침 등을 설정하였다. 제 VI장에서는 연구결과를 정리하고 연구의 한계점을 기술하고 구체적 제안을 하였다. 베트남에서 직업목적 한국어교육을 역동적으로 발전시키기 위한 제언을 제안하였고 실무한국어 문서 작성 교육과정 개발의 후속 연구의 필요성을 제시하였다. 이상의 논의와 관련하여 본 논문은 다음과 같은 의의를 갖는다. 첫째, 요구분석을 통해 베트남의 한국어교육 현장에서 직업목적 한국어교육에 대한 관심이 생겨나고는 있으나 학습자와 사회의 요구에 부응하기엔 아직 거리가 멀다는 것을 확인하였고 특히 실무목적 한국어교육과정 개발에 대한 긴급한 필요성이 있다는 것을 확인하였다. 둘째, 요구분석 결과 및 실제적 자료, 선행연구 탐구를 통해 현지 교육여건이 열악한 가운데에서도 교육과정을 적용할 가능성이 있다는 점을 확인하였다. 셋째, 본 연구는 요구분석 결과를 활용하면서 교육현황을 고려함으로써 실무한국어 문서작성 교육과정을 적용할 방안을 도출해 내었다. 본 연구의 적용 방안은 실무한국어 문서작성의 교육과정을 개발하기 위한 기초 작업이라 할 수 있다. 이러한 방안을 기초로 하여 실제 강의와 교안집 보완의 과정을 지속적으로 연구하면서 한국전문가와 협력함으로써 좋은 교재를 만들고 한국기업자와 교육협력을 통해서 교육과정의 실효성을 높이기를 기대한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
국제대학원 > 한국학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE