View : 658 Download: 0

화학 평형의 학습이 고등학교 학생들의 산과 염기 개념의 변화에 미치는 영향

Title
화학 평형의 학습이 고등학교 학생들의 산과 염기 개념의 변화에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Definition of Acids and Bases among High School Students Before and After Learning about Chemical Equilibrium
Authors
이지현
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 화학교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구에서는 화학 평형 개념의 학습이 고등학교 학생들의 산과 염기에 대한 개념의 변화에 미치는 영향을 알아보기 위해 학생들로 하여금 강산과 강염기의 이온화, 약산과 약염기의 이온화, 산의 이온화 정도와 산의 세기 관계에 대한 총 8개의 문항에 3번에 걸쳐 응답하게 하였다. 화학 평형 수업 전에 산, 염기에 대한 학생들의 1차 사전개념을 조사하였고, 화학 평형 수업 후에 2차 사전개념을, 산과 염기 수업 후에 학생들의 사후개념을 조사하였다. 세 차례의 응답 결과를 비교 분석하여 산과 염기에 대한 학생들의 사전개념이 화학 평형 및 산과 염기 단원을 학습한 후에 어떻게 변화하는가를 조사하였다. 그 결과는 아래와 같다. 1. 학생들은 강산, 강염기 개념에 비해 약산, 약염기 관련 개념의 형성이 미흡한 것으로 나타났다. 따라서 산과 염기 개념을 가르칠 때 학생들이 약산, 약염기 관련 개념을 쉽게 이해할 수 있도록 하는 교수 전략을 고안해야 한다. 2. 평형 개념의 학습이 산, 염기 개념과 관련하여 과학자적 개념 형성에 도움을 주는 것으로 나타났다. 따라서 산과 염기 개념을 가르칠 때 학생들로 하여금 평형 개념을 항상 상기할 수 있도록 하는 수업 전략이 필요하다.;This study aims for identifying the effect of chemical equilibrium lesson on the definition of acids and bases among students. For this, students were interviewed 3 times and asked to answer for 8 questions related to ionization of strong acids and strong bases, ionization of weak acids and weak bases, relationship between degree of ionization and acid strength. Before chemical equilibrium lesson, pre-conception of students about acids and bases was investigated, and after chemical equilibrium lesson the fist post-conception was investigated. Also, after learning about acids and bases, the second post-conception was surveyed. Finally, response results were compared and analyzed to examine how pre-conception of students about acids and bases has changed after learning chemical equilibrium and acids & bases chapters. Study results are as follows. 1. Students did not understand sufficiently the concepts related to weak acids and weak bases compared to strong acids and bases. Therefore, when teaching the concept of acids and bases, instructional strategy should be designed to understand weak acids and bases more easily. 2. Learning about equilibrium concept was proved to be helpful to form scientific concept about acids and bases. Thus, when teaching the concept of acids and bases, learning strategy is required for students to memorize equilibrium concept at all times.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 화학교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE