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아트 컬렉터의 구매경험 조사연구

Title
아트 컬렉터의 구매경험 조사연구
Other Titles
A Study of Art Collector's Collecting Experience
Authors
고담호
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
생활수준이 높아지고 감성 마케팅의 등장과 더불어 대중들의 미술품에 대한 관심의 증가로 미술시장은 유례없는 높은 성장을 보이고 있다. 기존의 아트컬렉터의 증가뿐만 아니라 일반인들의 아트컬렉터로의 유입으로도 이어지고 있다. 이에 미술시장에서는 새로이 등장한 유통 구조인 옥션과 해외 미술시장 진입에 관한 연구가 활발히 진행되고 있으나 정작 미술품 구매의 주체인 아트컬렉터에 대한 세분화된 조사는 찾아보기 힘들다. 본 연구에서는 미술시장에서 구매의 주체인 동시에 판매의 주체이기도 한 아트컬렉터에 대해 그들의 구매 속성과 성향을 조사하고 이를 정리하여 아트 마케터가 활용 가능한 1차적인 기초 타켓 분석 자료로 재가공하였다. 아트컬렉터 100여명을 대상으로 그들의 소장 미술품 구매 과정과 형태, 선호도를 분석하였고 향후 소장 희망이 있는 잠재컬렉터 100여명을 대상으로 그들의 미술품 소장에 대한 인지도, 구매희망도 등을 조사 분석하였다. 그 결과 작품을 2점 이상 소장하고 있는 기존 아트컬렉터 그룹과 신규 혹은 잠재 고객과는 다른 소견과 성향을 보이고 있는 것이 확인되었다. 결론에서는 구매 경로와 판매 경로 그리고 지식 습득 과정에서 차이를 보이는 그룹간의 목적과 성향에 따라 활용될 수 있는 접근 방향을 제안하고 차후 연구 과제에 대해 제시하였다. 본 아트컬렉터를 대상으로 한 연구 분석 자료는 향후 미술시장의 저변확대를 위한 기초 자료로 사용될 수 있도록 하는데 연구의 의의를 두고자 한다.;As the standard of living has been getting higher, a work of art has attracted the general public more than ever before. Naturally this situation has caused radical expansion of art industry and the general public as consumer (a.k.a. art collector). Thereupon, researches on newly introduced art circulation processes, such as auction and penetrating into the foreign art industry, have been actively undergone quite some time now. However, research on an art collector, the subject of buying a product (or art works ) itself, has never been a popular subject of studying in art industry. In this study, property and propensity to purchase of art collectors, the subject of both buying and selling a work of art, have been thoroughly researched and closely sorted out into the fundamental target analysis data for an art marketer’s practical use. Over 100 of written survey have been used in the study to analyze existing art collectors; their buying process, property, propensity and preference of art buying. Moreover, over 100 of written survey on potential art collectors have also been gone through to analyze their recognition and purchase intention on a work of art. As a result, the research showed that there were different propensity to purchase and views on a work of art between existing art collector group, who has ownership in two or more works of art, and potential/newly entered art collector group. Therefore, in conclusion part of this study, two distinct marketing strategies were suggested to meet the need of existing and potential group. Also, at the end, the future research subject was brought up because this kind of target customer analysis must continue. The meaning of this research on art collectors is to be practically used as fundamental data by any art marketer so that base of art industry expends actively in the future.
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디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
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