View : 797 Download: 0

방임된 아동의 공격성과 분노 감소를 위한 분노조절 음악 프로그램 연구

Title
방임된 아동의 공격성과 분노 감소를 위한 분노조절 음악 프로그램 연구
Other Titles
A study of anger-control music program for decreasing aggressiveness and anger of neglected children
Authors
이주영
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 음악치료교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
방임된 아동은 심리적, 사회적, 신체적으로 다양한 문제점을 보이는데 특히 분노를 조절하지 못하고 공격적인 행동으로 표출하거나 억압하는 행동을 보여 또래 관계에서 어려움을 겪는다. 이에 본 연구에서는 분노조절 음악 프로그램을 통해 방임된 아동의 공격성과 분노를 감소시키고자 하였다. 본 연구는 방임학대 아동 4명을 대상으로 주 2회, 30분씩 총 15회기의 프로그램을 진행하였다. 분노조절 음악 프로그램은 분노조절 프로그램을 바탕으로 하여 본 연구자가 각 단계 별 목표에 따라 노래 만들기, 악기 연주 등의 음악치료 기법을 적용하여 개발하였다. 분노조절 프로그램은 집단 상담의 형태로 진행되나 본 연구에서는 방임학대 아동의 심리적인 위축과 불안 등을 고려하여 아동이 안전하게 자신의 감정을 표현할 수 있도록 개인세션으로 수정하여 진행하였다. 분노조절 음악 프로그램은 크게 4단계로 구성되었다. 1단계는 도입단계로 대상자와 치료사 간의 친밀감 형성 및 음악치료 환경에 적응하기 위한 활동으로 구성하였고, 2단계는 전개단계로 대상자들이 자기 자신과 타인의 모습을 인식하기 위한 활동으로 구성하였다. 3단계는 실행단계로 대상자의 분노를 조절하기 위한 활동을 하였고 마지막 종결단계에서는 프로그램을 정리하는 내용으로 진행하였다. 매 세션은 대상자의 안부를 묻는 인사노래로 시작하여 각 회기 별 주제에 따라 노래 만들기와 악기연주를 하였다. 활동이 끝나면 소감을 나눈 뒤 마침노래로 세션을 마무리하였다. 대상자의 공격성과 분노의 변화를 알아보기 위해 척도 검사를 통한 양적인 자료와 음악활동에서 보인 대상자의 행동을 분석한 질적인 자료를 수집하였다. 프로그램이 시작하기 전과 종결한 후에 공격성 검사와 분노 검사를 실시하여 대상자들의 공격성과 분노의 양적인 변화를 관찰하였으며, 대상자들이 음악 활동에서 보인 공격성과 분노표현의 변화를 관찰하기 위해 대상자들의 악기 연주 모습과 작성한 노래 가사 내용을 분석하여 서술하였다. 연구 자료를 분석한 결과, 분노조절 음악 프로그램에 참여한 방임아동의 공격성과 분노는 모두 감소한 것으로 나타났다. 대상자들의 공격성은 모두 프로그램의 참여한 이후 감소하였는데 이는 통계적으로 유의미 하였다. 또 분노 척도의 검사 결과, 대상자들의 분노 수준도 유의미하게 감소한 것으로 나타났다. 대상자들이 음악 활동에서 보인 공격성과 분노표현도 아동의 음악행동을 관찰하여 분석한 결과 긍정적으로 변화하였다. 이러한 결과는 음악활동을 통해 불안정도가 높고 심리적으로 위축되어 있는 방임 아동들이 자신의 분노 감정을 안전하게 표현하여 해결할 수 있었음을 의미한다. 음악은 비언어적인 상징적 도구로 대상자들에게 비위협적으로 접근하여 방어적인 태도를 감소시킨다. 따라서 대상자들은 흥미 있고 친근한 음악활동을 통해 자신의 모습을 있는 그대로 표현하게 되고 이로 인해 대상자들에게 내재되어 있던 공격 에너지가 표출되어 해결된다. 본 연구는 음악적인 중재가 방임된 아동의 심리적인 위축과 불안을 감소시켜 자기표현을 촉진시켜 주고 이를 통해 아동의 분노와 공격성을 감소시키는 데에 효과적이라는 점을 시사한다.;As child abuse is dramatically increasing recently, the issues on the side effects are being raised. Child neglect is the most prevalent form of child maltreatment accounting for 40% of child abuse, but researches and the therapies on neglected children are insufficient. Neglected children show psychological, social and physical problems. In particular, they lack sociality and are not able to control anger leading to showing aggressive behavior. This study aims to decrease aggressiveness and anger of neglected children through anger-control music program. In this study, 4 neglected children were provided with 15 anger-control music programs for 30 minutes twice a week. Based on anger-control program, song writing and music therapy such as playing musical instruments were applied to the children according to the objective of each stage of the program. The anger-control program usually consists of group counseling. However, the study adopted private counseling considering the characteristics of the children, who have high level of anxiety and lack sociality and ability to express themselves. By doing so, they were able to express their emotions without anxiety. The music therapy is made up of 4 steps. Every session started with hello song and included writing song and playing instruments based on the subject of each session. The session was concluded with sharing impressions among participants and good-bye song. The changes in aggressiveness and anger were measured, and the behaviors of the participants during the musical activity were analysed. The aggressiveness and anger were measured before and after the program, and the quantitative changes in them were observed. In addition, children's behaviors before and after the anger-control program were analysed in order to make observation of the changes in children's aggressiveness and anger expressed during the musical activity. According to the analysis of the data, the anger-control music program proved to be effective in reducing aggressiveness and anger of the neglected children. The result of the examination, which was conducted after the program was concluded, indicates that the level of aggressiveness of the participants went down, which is statistically meaningful. Additionally, the participants showed statistically meaningful decrease in their anger. Furthermore, there was positive changes in the children's expression of aggressiveness and anger during the musical activity. What this result means is that the neglected children, who lack social skills and confidence, are able to express their emotions without difficulty and anxiety by playing musical instruments and singing songs. While they were writing songs and playing instruments, they were capable to express their emotions. This study indicates that musical therapy is effective in helping the neglected children to express themselves and reducing their aggressiveness and anger by relieving psychological distress and anxiety.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악치료교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE