View : 16 Download: 0

애니메이션 ‘大耳朵图图’의 중국어 학습 교재로서의 가치 분석 및 활용 방안

Title
애니메이션 ‘大耳朵图图’의 중국어 학습 교재로서의 가치 분석 및 활용 방안
Other Titles
A Study on the Value and Use of Animation 'Da Erduo Tutu' as Learning Materials for Chinese Language
Authors
황지민
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
In this era of globalization, an importance of foreign language education is growing. Chinese is not an exception. Despite rising demand for Chinese education, researches on various Chinese textbooks or teaching methods have not kept up with the trend. Chinese education needs various teaching and learning methods using technical media to diversify textbooks and to motivate learners. In this sense, animation has educational value since it is scare in genre, easy to access and interesting. This report will choose one animation then study its value as a textbook for Chinese education and suggest an effective teaching-learning model. By doing so, it will highlight the value of animation as teaching aid. The first chapter will elaborate on the purpose of the research and the necessity of using animation as a textbook. Research target is beginners of Chinese learners. Chosen animation is ‘Da Erduo Tutu.’ In chapter two, this report will study the definition and features of animation and its effects in foreign language education. Given the fact that most cartoons are entertainment purpose, this study will set some standards for animations to be used as a textbook. Chapter three will explain why this report chose ‘Da Erduo Tutu’ and its merits in areas of language and culture. On the language front, it will study the animation’s contents, vocabularies and sentences to determine whether or not it is appropriate for beginners. On the cultural front, it will analyze cultural factors each episode has, and pick particular episodes to use. Chapter four will suggest practical teaching-learning methods in classroom in terms of listening, speaking, reading and writing. Also it will develop specific learning-teaching guidance that can best tap into merits of animation. Animation is a good tool to improve listening, speaking, reading and writing, to help understand Chinese culture as well as to motivate students. However, its value has not been taken seriously in schools. Moreover, despite ‘Da Erduo Tutu’s good quality and its popularity in China, Korean students studying Chinese could barely access to this animation. This report would introduce ‘Da Erduo Tutu’ to Korean students and furthermore shed light on animations’ merits in Chinese education.;현 21세기는 세계화, 국제화 사회로 외국어 교육의 중요성이 점차 커지고 있으며, 중국어 역시 예외가 아니다. 그러나 교육 현장에서 중국어 학습 수요자가 크게 증가하고 있음에도 불구하고, 학습자에 맞는 다양한 중국어 교재나 교수 방법에 관한 연구는 아직 미미하다. 중국어 교육에서는 교재의 다양화, 학습자의 동기 유발이라는 목적에 따라 시청각 매체를 이용한 교수-학습 방법이 필요하다. 그 가운데 애니메이션은 장르의 희소성이 있으며, 누구나 쉽게 접근할 수 있고, 흥미를 제공할 수 있다는 점에서 교육적 가치를 지닌다. 이에 본 연구는 애니메이션 한 편을 선정하여 중국어 학습 교재로서의 활용 가치를 분석하고, 교수-학습 지도안을 제시하여 중국어 수업에서 주 교재 혹은 보조 교재로서 적극적으로 활용하려는데 목적이 있다. 우선 Ⅰ장에서는 애니메이션을 중국어 학습 교재로 사용해야 하는 필요성과 연구 목적을 밝혔다. 그리고 연구 대상을 중국어 초급자로 규정한 다음, 애니메이션 ‘大耳朶圖圖’를 선정하여 어떤 방식으로 연구해나갈 것인지 제시하였다. Ⅱ장에서는 애니메이션의 정의 및 특성을 정리하고, 외국어 교육에서 애니메이션의 교육적 효과를 고찰하였다. 또한 대부분 오락적 기능으로 만들어진 애니메이션을 중국어 교육용으로 사용하기 위한 선정 원칙을 제시하였다. Ⅲ장에서는 ‘大耳朶圖圖’의 선정 이유를 간략하게 밝히고, 중국어 학습 교재로서의 활용 가치를 언어와 문화 측면으로 나누어 분석하였다. 언어 교육 측면에서는 내용, 어휘, 문장을 각각 분석하여 초급자에게 적합한지 검토하였다. 문화 교육 측면에서는 각 편 별로 어떤 문화 요소가 들어가 있는지 분석하고, 수업에 활용할 수 있는 문화 내용을 소개하였다. 제Ⅳ장에서는 실제 수업에서 활용할 수 있는 교수-학습 방안을 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기의 언어 기능별로 나누어 제시하고, 애니메이션의 특성을 살릴 수 있는 활동을 선별하여 구체적인 교수-학습 지도안을 만들었다. 애니메이션은 듣기, 말하기, 읽기, 쓰기 능력을 배양할 수 있을 뿐만 아니라 문화 이해에 도움을 주며, 학습 동기도 부여해준다. 그러나 실제 중국어 교육 현장에서는 애니메이션을 충분히 활용하지 않고 있다. 게다가 본 연구에서 선정한 ‘大耳朶圖圖’는 중국에서 그 대중성과 작품성이 인정되었음에도 불구하고, 한국의 중국어 학습자들에게조차 소개되지 않았다. 본 연구를 통해서 중국어 학습자들에게 ‘大耳朶圖圖’를 소개하고, 앞으로 애니메이션이 중국어 교재로서 적극 활용되길 바란다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 중국어교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE