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대학 브랜드 아이덴티티 디자인(UBID-University Brand Identity Design) 프로그램 개발전략 연구

Title
대학 브랜드 아이덴티티 디자인(UBID-University Brand Identity Design) 프로그램 개발전략 연구
Other Titles
THE STUDY ON Strategic Program for UBID(University Brand Identity Design) : WITH EWHA WOMANS UNIVERSITY'S UBID AS THE CENTER
Authors
박지영
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
21세기는 지식 기반의 무한경쟁 사회이고, 지식과 감성의 융합이 경쟁 우위의 핵심으로 부상하는 시대이다. 또한 21세기는 브랜드 시대이다. 기업 가치 형성의 핵심적 요인인 브랜드는 기업의 가장 중요한 무형자산으로 인식되어지고 있으며, 세계의 모든 기업들은 궁극적으로 소비자의 마음 속에 바람직한 이미지를 구축하기 위하여 브랜드 경영 전략에 집중하고 있다. 이러한 시대에 대학은 시장에 부응해야 하는 산업이라는 관점에서 끊임없이 변화하는 환경에 능동적으로 대응할 수 있어야 한다. 더 이상 ‘폐쇄적인 상아탑’이 아니며 전통적인 학제, 교수 방법 등에서 탈피하여 시장 관점에서 학생, 기업, 정부, 지역사회 등 다양한 이해관계자의 가치와 요구에 부응하여 지속 가능 발전을 도모해야 하는 상황이다. 이미 세계적인 명문대학들은 경쟁과 자율을 핵심가치로 삼는 세계 시장의 원리를 수용하며 차별화된 경쟁전략을 수행해왔다. 또한 국내의 유수 대학들도 대학의 브랜드 가치를 높이는 것을 핵심 과제로 삼고 이를 위해 각자의 전문화, 특성화된 분야를 확보하여 집중적으로 투자, 육성해 나가고 있다. 이화여대도 122년간 세계적인 전문 여성 교육의 본체로서 국가사회 발전에 기여해 왔으며 최고 여성 지도자 배출을 위해 혁신과 도전을 추구해왔다. 이화여대가 당면한, 그리고 현재 목표로 하고 있는 글로벌 명문대학을 행한 행보를 위해 글로벌 기준과 시장 상황에 부합하여 통합적이고 전문적인 ‘이화’브랜드를 관리하는 체계가 더욱 필요할 것이다. 또한 글로벌 시대의 국내 핵심 거점으로서 파주 캠퍼스 교육 연구 복합단지 조성 준비에 맞춰 통일되고 체계적인 '이화'브랜드 정립을 시급히 마련해야할 것이다. 본 연구에서는 이화여대를 위한 보다 구체적인 대학 브랜드 아이덴티티 전략을 세우기 위해 먼저 브랜드의 정의 및 브랜드 아이덴티티에 대한 다양한 이론적 배경을 살펴보았다. 이를 통해 브랜드 아이덴티티의 구성 요소는 무엇인지 도출하였고, 또한 브랜드를 효과적으로 관리할 수 있는 방법에는 무엇이 있는지, 파워브랜드를 구축하는 방법은 무엇인지 이론적으로 살펴보았다. 또한 브랜드 아이덴티티의 핵심적 구성 요소 중 시각적으로 드러나는 요인들에 대해 다른 국내외의 대학들은 어떻게 관리를 하고 있는지 실제 사례를 조사하여 비교 검토 했으며, 이를 통해 합리적이고 체계적인 대학 브랜드 아이덴티티 디자인(UBID)의 관리 방법을 도출해 보았다. 또한 이화여대의 현재의 UBID 운용실태를 살펴보고 비교해 봄으로써 글로벌 최고 최대 명문 대학으로 나아가기 위한 UBID 정립의 필요성을 절감할 수 있도록 하고 이화여대를 위한 전용 서체 개발 및 고유 컬러 지정 등 UBID 전략을 제언하였다. 대학 브랜드로서 경쟁력을 발휘하여 위상을 높이기 위해서는 체계적이고 일관성있는 브랜드 아이덴티티 수립 및 지속적인 유지, 보완과 긍정적인 이미지를 얻기 위한 노력을 끊임없이 해야 한다. 또한 브랜드 경쟁력의 제고에 경영 역량을 집중해 나가야 한다. 이러한 과정들을 통해 우리의 대학도 자랑스러운 세계 최고 브랜드로서 세계 속에 이름이 널리 알려지고 각인되어 당당히 우리의 이화 브랜드를 자랑하는 모습을 기대해 본다.;We call the 21st century a knowledge-based infinite competitive society and the integration of cognition and emotion has risen to the kernel of competitive advantage. Also, it is a century of brand. Brand, an essential factor of company’s value formation is being recognized as one of the most important intangible asset of enterprises. Every company around the world focuses on brand business strategy ultimately for building up desirable images in the heart of their consumers. In this era, universities are to maintain active correspondence in ever changing environment under industrial view that meets market’s needs. “Tower of Ivory“ or academic elitism is not an appropriate term for colleges anymore and they should deviate from traditional educational disciplinary and teaching methods. They are in a situation where they should meet values and demands of diverse interest groups such as students, companies, governments and local communities and accomplish sustainable development. World’s prominent universities have already accepted international market principle that regards competitiveness and autonomy as core concepts. In the same way, national top universities allocate chief notions in enhancing university’s brand values and in order to do so, they procure specialized fields and concentrate investing and fostering them. Ewha Womans University, world’s body of professional women’s education, has contributed in the country’s development and pursuit challenge and innovation for creating supreme women leaders for 122 years. To reach the current goal of being global leading university, Ewha is in need of integrated and specialized “Ewha” brand management system by global standards and market situation. And in a preparation of Paju Education and Research Campus Complex, nation’s hub base in global era, building integrated and organized “Ewha” brand is essential. This paper aims for developing specific university brand identity strategies for Ewha Womans University. First of all, it covers the different theoretical backgrounds of brand definition and brand identity. This brings out brand identity constituents, effective brand management methods, and power brand construction techniques. Next, it compares and examines actual native and foreign university management cases of visual factors of brand identity constituents to deduce university brand identity design (UBID) rational and systematic management methods. After that, we look at the present condition of Ewha UBID and compare it for the necessity of UBID settlement of accomplishing global top leading university. And finally, it proposes UBID strategies for Ewha Womans University. In order to display competitive and spirited university brand, construction of concrete and consistent brand identity, constant preservation and complement, restless efforts to gain positive images are required. Focusing management capacities on brand competitive power is another prerequisite. Through these courses, Ewha will be identified and remembered as one of the best brand name. I expect to take great pride in watching Ewha brand stretch around the world soon.
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