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고등학교 중국어 수업에서의 絶句 활용 방안

Title
고등학교 중국어 수업에서의 絶句 활용 방안
Other Titles
A study on utilization of Chinese poetry in teaching Chinese as a foreign language in Korea
Authors
김현경
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 중국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구의 목적은 고등학교 중국어 수업에서 여태껏 활용되지 않았던 絶句의 긍정적 측면을 인식하여 실제 수업에 응용하고자 하는 것이다. 이를 위해 먼저 絶句의 특징을 통해 중국어 교육 자료로서의 가치를 살펴보았다. 다음으로, 설문 조사를 통해 고등학교 중국어 수업에서의 漢詩 교육 실태를 분석하였다. 설문의 대상으로 서울, 경기에 위치한 인문계 및 실업계 고등학교에 재직 중인 교사 100명을 선정하여 조사를 실시하였고, 회수된 58부를 최종으로 분석하였다. 위 설문 결과를 통해 중국어 교과 수업에서의 絶句 활용 방안을 제시하였는데, 먼저 적합한 絶句를 선정하기 위해 우리나라 초등학교의 국어 교과서에 해당하는 중국 소학교 12종《語文》 교과서 1, 2학년 과정에 수록된 漢詩를 분석하였다.* 絶句 활용 방안은 말하기·듣기, 읽기, 쓰기, 문화의 네 영역에 따라 나누어 제시했으며, 이 활용 방안에 따른 지도 방안 모형을 제시하여 직접 수업에 활용할 수 있도록 하였다.;The purpose of the study was to raise awareness of positive aspects of teaching Chinese poetry and to put it in practice; the use of Chinese poetry has not been in Chinese teaching in Korean high school classroom. To this end, the study first investigated the essence and features of Chinese poetry and then recognized the values of them as Chinese teaching materials. And, a survey of the extent of teaching Chinese poetry in classroom was conducted through a questionnaire. The questionnaire was designed to find out how Chinese education was going on there. The subjects were 58 high school Chinese teachers on service in Seoul and Gyeonggi province, with 58 out of 100 distributed questionnaire sheets completed and returned. The study presented how to use Chinese poetry in teaching Chinese, analyzing and investigating the returned questionnaire. Chinese verses on Chinese Literature textbooks were analyzed in order to select appropriate ones for teaching Korean high school students; the textbooks above were for first and second graders, which were used in Chinese elementary schools and equivalent to Korean Literature in Korean elementary schools. The ways to make practical use of Chinese poetry were classified into four in the study: speaking and listening, reading, writing, and culture. In addition, it suggested teaching models based on the four categories above to carry into practice.
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