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루이스 하인의 '자본주의 이면의 기록'

Title
루이스 하인의 '자본주의 이면의 기록'
Other Titles
The ‘Record beyond Capitalism’ by Lewis Hine : Focusing on
Authors
서현주
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과사진과편집전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
본 논문은 미국의 사진작가인 루이스 위케스 하인(Lewis Wickes Hine, 1874-1940)의 <어린이 노동자 Child Labor>를 중심으로 하여 사진의 사회적 영향력에 대해 연구한 것이다. 자본주의 속에 가려진 어린이 노동자의 열악한 상황을 기록한 루이스 하인의 <어린이 노동자>는 사회 개혁 운동의 증거로 사용되었다. 루이스 하인의 사진이 사회적으로 영향을 가질 수 있었던 이유는 먼저 회화나 글과는 달리 ‘현실을 정확히’ 기록하는 사진의 고유한 특성과 인쇄 기술의 발달로 대중매체에 사진이 사용되어 수많은 대중에게 보급될 수 있었던 상황, 그리고 루이스 하인의 사진이 당대의 다른 사진가들과 차별화 된 목적과 형식을 가지고 있었다는 점을 들 수 있다. 1800년대부터 시작된 어린이 노동은 1900년대 미국의 산업화와 자본주의 속에서 더욱 증대되어 1910년에는 전체 6명중의 1명이 어린이가 노동자였다. 하지만 어린 나이의 노동이 아이들의 삶을 더 이롭게 한다는 대중들의 잘못된 인식으로 인해 어린이 노동은 보편적인 사회의 모습으로 받아들여졌다. 이러한 어린이 노동자들이 겪는 고된 노동과 열악한 환경의 불합리함은 루이스 하인이 기록한 <어린이 노동자>를 통해 직접적으로 드러났다. 어린이 노동자의 모습이 현실에서 일어나고 있는 일임을 증명하는 루이스 하인의 사진은 또한 법정 증거물로써 사용되도록 5000장이 넘는 각 사진마다 날짜, 장소, 아이의 이름이나 키 등의 세세한 촬영 상황을 적어놓았다. 그의 텍스트는 신문과 잡지 속의 글과, 삽화 대신 사진과 함께 실리게 되면서 사진의 역할과 영향이 더욱 증대되었다. 이 같이 루이스 하인의 사진은 대중매체를 통해 보다 많은 수의 대중들에게 어린이 노동자의 상황을 그대로 전달하여 개혁의 필요성을 느끼게 하였을 뿐만 아니라, 어린이 노동에 긍정적인 대중의 인식을 전환시키는 계기도 만들었다. 루이스 하인은 사진전시나 국제 어린이 노동 협회(National Child Labor Committee)에서 열린 회의를 통하여 어린이 노동자의 상황을 전하는 방법으로써 사진이 유용함을 알리고 더 많은 사람이 ‘사회 사진’을 기록하는 것에 동참할 것을 주장했다. 또한 어린이 노동자의 사진을 사용하여 만든 포토 몽타주 포스터를 통하여 어린이가 노동으로 인해 변해가는 모습을 보여주거나, 어린이 노동이 반복될 수밖에 없는 이유와 개선방법의 제안을 도표로 만들어 어린이 노동자의 상황을 대중들이 더 쉽게 알 수 있도록 하였다. 사회 개혁 단체들과 루이스 하인의 어린이 노동의 개혁은 1916년 어린이 노동법이 제정으로 많은 어린이 노동자들에게 권리를 되찾아주는 결실을 맺게 되었다. 사진을 증거자료로 제출하는 것 이상을 넘어서 사회 개혁가로서 어린이 노동의 근절을 위해 노력했던 루이스 하인의 자본주의 이면의 기록을 통해 사진의 사회적 역할과 특징에 대해 주목해보고자 한다.;This study is about the social influence of pictures focusing on by Lewis Wickes Hine (1874-1940), an American photographer. Lewis Hine’s , which revealed the deplorable conditions of child labors amid capitalism, was employed as an evidence of the social reformation movement with the goal of ‘Banning Child Labor’. When looking at the reasons for the social influence of his pictures, they fall largely into three groups: first, the pictures could be used as evidence because of their unique feature of being an ‘accurate record of reality’ unlike painting or writing; second, the pictures could be largely distributed to innumerable numbers of people as they were shown in mass media thanks to the advance of a printing technology in the early 1900s; and lastly, the pictures had a differentiated purpose and form from those of other photographers of his time. Child labor, which had started in the 1800s, accelerated amid the industrialization and capitalism of the US in the 1900s. Eventually, one child out of six became a child labor in 1910. Another reason for the increase in child labor was people’s wrong perception that labor at an early age would benefit children’s lives, which made child labor a generally accepted the universal drive. The absurdity of the hardship and poor environment endured by those child labor was directly disclosed through Lewis Hine’s . The features of the pictures, which were perceived as the most accurate reviving vehicle of reality, proved that the misery of child labor was happening in reality. Also, Lewis Hine wrote down every detail of a date regarding when and where his pictures were taken, the name, stature, age, and income of a child for the over 5,000 pictures he took so that the pictures could be used as evidence in a court of law. As pictures began to appear in newspapers and magazines instead of writing and illustrations thanks to the advance of the printing technology of the 1900s, the role and influence of pictures in society grew even more. Lewis Hine’s pictures revealed/unveiled the deploring situation of child labor to many more people as it was through mass media, and made people feel the need for renovation. Furthermore, he offered an opportunity to shift the public awareness that was favorable for child labor. Lewis Hine informed the usefulness of his pictures as a way of revealing the situation of child labor and insisted on many more people participating in recording ‘social pictures’ through either an exhibition or a conference held in NCLC. On top of that, he compared the changes of child incurred during the labor using a photo montage poster with the pictures of child labor, or prepared a chart of social problems that made child labor unavoidable so that people could acknowledge the situation of child labor more easily. As a result, social reform organizations and Lewis Hine’s effort for child labor saw fruit in regaining rights for many child labor through the legislation of the Child Labor Act in 1916. To this end, the study is to focus on the social role and characteristics of pictures through the Record beyond Capitalism by Lewis Hine, who struggled to root out child labor as a social reformist beyond using his pictures merely as data.
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디자인대학원 > 사진과편집전공 > Theses_Master
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