View : 203 Download: 0

자아 존중감이 청소년의 대인관계에 미치는 영향

Title
자아 존중감이 청소년의 대인관계에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effects of the Self Esteem upon the interpersonal relations
Authors
박지연
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
인간이 사회에서 잘 적응해 나가는데 있어 대인관계가 차지하는 비중은 매우 크다. 사회성을 정의하자면 개인이 사회생활에 적응하는 성질이며, 다른 사람과 사귈 수 있는 개인의 능력 또는 개인의 사회적 적응성, 대인관계의 원만성이라 할 수 있다. (김경중, 최인숙, 1990) 이런 면에서 고려하여 볼 때, 사회성 중에서 중요성이 높아지는 것이 대인관계능력이라고 할 수 있다. 대인관계는 물론 인간의 발달단계마다 중요하지만 특히 청소년시기에는 그 중요성이 더욱 강조된다. 선행 연구들에서도 입증된 바와 같이 또래 집단의 영향력이 큰 이 시기에 청소년들은 스스로 바람직한 대인관계형성을 위해 적극적 행동하며 또한 대인관계발전과 유지를 위해 능동적 노력을 기울여야 할 필요가 있다. 이에 본 연구는 청소년들의 자아존중감이 대인관계에 미치는 영향 정도에 대한 연구를 실시하여, 청소년들이 가진 자아존중감이 그들의 자아 형성에 어떻게 영향을 미치고 최종적으로 대인관계에 있어서 어떤 영향을 미치는가를 알아봄으로써 우리나라 청소년들이 원만한 대인관계를 영위하기 위해서 필요한 환경에 대하여 제언을 하고자 하였다. 본 연구를 위하여 서울, 경기권내에 거주하는 인문계 고등학교에 재학 중인 남, 여학생 400명을 대상으로 설문조사를 하였고, 회수된 설문지 중 적합하다고 판단되는 총 386부를 최종으로 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS win 14.0 프로그램을 사용하여 분석을 실시하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 고등학생들의 자아존중감과 대인관계에 영향을 주는 공통적인 배경 변인은 성(性)이며, 자아존중감과 대인관계의 관련성을 분석한 결과, 자아존중감과 대인관계 간에는 정적 상관이 유의미하게 나타났다. 이것은 자아존중감이 높을수록 대인관계가 원만하다는 것을 의미한다. 성별에 따른 자아존중감이 대인관계에 미치는 영향에 대해 분석한 결과, 남학생이 여학생보다 높은 수준의 자아존중감과 대인관계를 가지고 있었다. 자아존중감의 7개의 하위영역들과 대인관계와의 관계를 분석한 결과, 자아존중감의 7개의 하위영역들 중 6개의 하위영역의 수준과 대인관계는 유의미한 상관관계에 있었다. 유의미한 자아존중감 하위 영역들 중에서는 학업적 자아 수준의 변화가 대인관계의 수준을 가장 크게 변화시키는 것으로 밝혀졌고, 상대적인 중요도의 경우에서도 학업적 자아의 영향이 제일 큰 것으로 나타났다. 유의미한 배경변인인 성별에 따라 자아존중감의 하위 영역이 대인관계에 미치는 영향력의 차이가 존재하는지에 대해 살펴본 결과, 남학생의 경우 친구 관련 자아, 신체 능력 자아, 교사 관련 자아가 유의미했으며, 교사 관련 자아의 변화가 대인관계 수준 변화에 가장 크게 영향을 미치고, 상대적 중요도 면에서는 친구 관련 자아의 영향이 제일 큰 것으로 나타났다. 반면, 여학생의 경우 학업적 자아, 신체 외모 자아, 친구 관련 자아, 가정적 자아가 유의미하였고, 이 중에서 신체 외모 자아의 변화가 대인관계 수준 변화에 가장 크게 영향을 미쳤으며, 상대적 중요도 면에서는 학업적 자아의 영향이 제일 큰 것으로 나타났다.;Sociality which is vital for people to live can be defined as the individual's ability to meet other people or the social adaptability or interpersonal relationships. Considering these aspects, interpersonal skills become more and more essential. Interpersonal relationships are important in every step of human development since several researches have proven that dissatisfied Interpersonal relationships cause maladjustment in society, loss of motivation, psychological disorders. However, the interpersonal relationships during teenage should be stressed its importance more because it still affects people when they become adults. The purpose of the study was to examine the effects of Self Esteem upon interpersonal relations of the youth. And, the study investigated not only the effect of the self esteem of the youth upon their interpersonal relations, but also amount of influence of 7 different field of self esteem on interpersonal relations. To measure self-esteem, the scale modified and complemented for Korean youths by Hee-Hwa, Kim(1998) and to measure interpersonal relationships, the scale modified and complemented for Korean by Chand-Dae, Kim and Su-Im, Kim(1999) were used. The subjects were 400 boy students and girl students who attended high schools at Seoul and Gyuggido. The study finally investigated 386 copies. SPSS Win 14.0 program was used. The study made use of χ²(Chi-square), logistic regression analysis and Stepwise multiple regression. The findings based in the analyzed result from data of the research are as follows: The result of effects of self-esteem on interpersonal relationships is shown that self-esteem is positively meaningful in influencing the interpersonal relationship. The level of self-esteem and interpersonal relationship of male students is higher than the level of female students. Effects of 6 fields out of 7 fields of self-esteem were also shown to be positively meaningful in influencing the interpersonal relationship. The amount of influences that each fields of self-esteem have on interpersonal relationship was measured to find which field of self-esteem have stronger effect on interpersonal relationship. It was found that self-esteem of academic ability has the strongest effect on interpersonal relationship among 6 fields of self esteem which are positively meaningful in influencing the interpersonal relationship. It was shown that depending on gender, some fields of self-esteem have more influence than others. For male student, interpersonal relationships were affected by friend-related self-esteem, , self-esteem of physical ability, teacher-related self-esteem, while for female students, by self-esteem of academic ability, self-esteem of physical appearance, friend-related self-esteem, family-related self esteem. This research was intended to contribute for youths to bulid the good interpersonal relationship analysis of effects of self-esteem on interpersonal relationship. It is expected that the follow-up researches will be continually carried out based on this research to raise youths to be good citizens of our society.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE