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다중지능을 적용한 추체험 역사 교수-학습 방안 연구

Title
다중지능을 적용한 추체험 역사 교수-학습 방안 연구
Other Titles
Reenactment(Nacherlebnis) Teaching & Learning Approach Based upon Multiple Intelligences Theory(MI) Applied in Middle School History Class
Authors
안효숙
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 역사교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
다양한 능력을 가진 학습자들이 공존하는 교실에서는 학습자들이 기대하는 새로운 접근의 다양한 교수․학습 방법이 요구된다고 할 수 있다. 최근 학습자 중심 교육에 많은 시사점을 주고 있는 다중지능 이론은 지능을 다차원적 측면에서 파악하여 학습자의 개인차를 고려한 교수-학습을 가능하게 하여 궁극적으로 학습 효과를 극대화하는 이론이라 할 수 있다. 역사를 이해하는 독특한 학습 방법인 추체험 학습을 다중지능에 따라 분류하고 각 지능별로 적용하면 학습자들이 흥미와 관심을 가지고 추체험 학습활동에 적극적으로 참여할 것으로 기대된다. 그 결과 학업성취도는 물론 역사적 사고력 신장에도 긍정적인 영향을 미칠 것으로 예상된다. 본 연구의 목적은 다중지능 이론을 적용한 추체험 학습 활동을 개발하고 설계하여 이를 현장에 적용한 후, 학생들의 설문지, 학습 결과물, 학습 소감문, 교사설문을 분석하여 다중지능 추체험 학습이 역사학습 태도 및 학업성취도에 어떠한 영향을 끼치는지 살펴보는 것이다. 자료의 분석은 양적․질적 연구방법을 병행하였는데, 설문지 조사에 의해 수집된 자료는 SPSS 12.0 통계프로그램을 이용하여 빈도분석, 기술통계, t-검증으로 비교 분석하였고, 학생 결과물과 소감문은 질적 분석 방법을 택하였다. 본 연구의 대상은 경기도에 소재한 1개 중학교 3학년 2개 학급으로 사전검사로 동질집단임을 확인하였다. 실험집단은 다중지능 추체험 학습으로, 비교집단은 강의식 학습으로 진행하였고, ‘조선 건국의 정당성’과 ‘광해군의 평가’를 주제로 4주간 총 8차시에 걸쳐 실험 처치하였다. 실험집단은 다중지능 검사를 통해 동일한 지능끼리 모둠을 편성하여 추체험 학습활동을 진행하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 학업 성취도와 역사 흥미도 사전․사후 검사의 t-검증 결과 p<.05 수준에서 비교집단은 유의미한 차이가 없었으나, 실험집단은 유의미한 차이가 나타났다. 이와 같은 결과를 통해 다중지능 추체험 학습이 학생들의 학업성취도와 역사 흥미도 향상에 효과적이었다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 역사학습 태도 설문에 대한 집단별 사전․사후 평균의 변화를 보면, 실험집단에서는 ‘수업 참여도․역사학습 방법․역사의 가치’ 등 모든 항목에서 평균이 향상되었다. 학생들의 자기 평가지 분석에서도 학습에 참여도, 준비도가 점차 향상되고 있음이 나타났다. 학습 결과물과 학습 소감문을 분석한 결과에서도 자신이 잘 할 수 있는 활동을 함으로써 즐겁게 수업에 참여하게 되었고, 역사적 탐구력이나 상상력이 신장되었다고 나타났다. 이는 다중지능 추체험 학습이 학생들로 하여금 흥미를 가지고 수업에 적극적으로 참여하게 하고, 역사학습 방법도 암기식 보다는 연대기 파악력, 역사적 상상력, 역사적 탐구력, 역사적 판단력 등을 활용하게 하여 궁극적으로는 역사적 사고력을 신장시키는데 효과적이었음을 알 수 있었다. 셋째, 교사설문 분석 결과 다중지능 추체험 학습이 학생들의 흥미와 참여를 유도하고 역사적 사고력과 학업성취도를 향상시키는 유용한 학습 방법이라 나타났다. 다중지능 추체험 학습은 학생들로 하여금 개개인의 우수한 지능 또는 선호하는 지능영역의 활동을 함으로써 역사학습에 대하여 흥미를 가지게 하고, 수업에 적극적으로 참여하며, 학업성취도 향상에 효과적일 뿐만 아니라 역사적 사고력 신장에도 효과적이었다.;In classroom, where there are learners with a variety of abilities, new and various teaching & learning approaches are required from learners. Multiple Intelligences theory(MI), which gives many suggestions to recent learner-centered education, grasps intelligence on a multi-dimensional basis, respects learners' individuality, and maximizes their learning effect. Reenactment Approach, a special learning method of understanding history, will lead learners to participate in class with much interest and enthusiasm, if learners are divided and made to take part in class according to principles of MI. This study aimed at finding out what effect reenactment approach based upon MI had upon learners' learning attitude toward and scholastic achievement of history class, by developing and designing reenactment activities based on MI, applying them in classes, and analyzing students' questionnaire, opinion description, after-class results, and teachers in same major's response. To gather data both quantitative and qualitative research were conducted. The data collected from questionnaire were analyzed with Frequency Analysis, Descriptive Statistics, and t-test in SPSS Program. Students' after-class results and opinion description were analyzed qualitatively. The subjects of this study were two classes in a middle school located in Gyeonggi-do, who were identified as homogeneous using pre-test. The experimental group was under the reenactment approach based on MI, and the control group was under the traditional lecture approach. This study took 8 lessons for 4 weeks, the main subject being 'Justification of Chosun Dynasty Foundation' and 'Estimation of Kwanghae-gun'. The experimental group were divided according to MI and were under the reenactment approach. The findings of this study were as follows: First, the results of pre-& post- t-test about scholastic achievement and interest in history showed that at the significance level of p<.05 the control group made no significant change while the experimental group did. It followed that reenactment approach based MI was effective in improving students' scholastic achievement and interest in history. Second, compared with that of the control group, the average mark of the experimental group improved significantly in all items including participation in class, history learning method and values of history. The analysis of students' self-rating sheets showed that the degree of class preparation and participation improved increasingly. The analysis of students' after-class results and opinion description showed that by taking active part in their favorite field, students could participate in class more pleasantly and thus their power of historical inquiry and imagination improved significantly. It followed that reenactment approach based upon MI was effective in improving students' historical thinking power by participating actively in class and using the power of annals grasping, historical thinking, historical inquiry, and historical judgement, etc. Third, teachers majoring in history also agreed that reenactment approach based MI induced students' interest and participation in class and improved their historical thinking power and scholastic achievement. To conclude, reenactment approach based MI, by making the students take active part in their excellent or preferred intelligence field, could lead them to become interested in history class and to participate in class positively, thus being very effective in improving their scholastic achievement and historical thinking power.
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