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학습자의 어휘량 및 문맥 내 어휘추측능력과 영어 읽기 속도 간의 상관관계

Title
학습자의 어휘량 및 문맥 내 어휘추측능력과 영어 읽기 속도 간의 상관관계
Other Titles
A Study on Correlations among English Language Reading Speed, English Vocabulary Amount and Ability to Guess Meanings of English Words in Context
Authors
윤소영
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 영어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
오늘날 우리는 정보화, 국제화 시대에 살면서 영어로 된 수많은 자료를 접하고 있고 이러한 많은 정보 중에서 필요한 정보를 효율적으로 선택하고 적절하게 활용하기 위해서는 빠른 시간 내에 많은 자료를 읽고 이해할 수 있는 능력이 요구된다. 뿐만 아니라 교육부의 지침에서도 고등학교 영어 독해 수업에 있어서 정독과 다독뿐만 아니라 글을 빠르게 읽는 요령을 터득하고 빠르게 읽는 습관을 기르도록 지도할 것을 강조하고 있다. 그러나 대부분의 학생들은 문법적으로 한 문장씩 따져가면서 번역하고, 모르는 어휘가 나올 때마다 사전을 찾는 등 지나치게 이해도의 정확성에만 신경을 쓰고 읽기 속도에 대한 연습은 이루어지고 있지 않는 것이 현실이다. 본 연구의 목적은 학습자의 독해력 함양을 위해 영문 독해에 있어서 내용 이해뿐만 아니라 읽기 속도 증진의 필요성을 다시 한 번 강조하며, 독해력의 주요 요소 중의 하나인 어휘와의 관계를 파악하는 것이다. 즉, 학습자의 어휘량과 읽기 속도와의 상관관계, 그리고 학습자가 문맥을 통해서 모르는 어휘의 의미를 추측해 낼 수 있는 능력과 읽기 속도와의 상관관계를 알아본다. 더불어 학습자의 어휘량이 많은 것이 문맥을 통한 어휘의 의미를 잘 추측해낼 수 있는 능력과 상관관계가 있는지를 알아본다. 본 연구는 경기도 성남시에 위치한 한 남자 고등학교의 인문계열 2학년 학생 들을 대상으로 하였다. 연구를 위해 학생들의 어휘량, 문맥 내 어휘추측능력, 읽기 속도를 각각 두 번의 실험을 통해 측정하였는데, 읽기 속도 측정 시에 내용에 대한 이해를 무시한 채 빠르게 읽은 학습자와 내용을 잘 이해하면서 빠르게 읽은 학습자를 구분하여 결과를 비교 분석하였다. 본 연구의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 학습자의 어휘량과 영어 읽기 속도 간의 상관관계에 대에서는 학습자의 수준에 따라 다른 결과가 나왔다. 내용 이해도가 높은 상위 학습자의 경우는 학습자의 어휘량이 많을수록 읽기 속도가 빨라졌으나, 내용 이해도가 낮은 하위 학습자의 경우는 읽기 자료에 따라서 어휘량과 영어 읽기 속도 간에 상관관계가 다르게 나타났다. 또한 본 연구의 결과 고등학교 2학년 학생이 1분 동안 80단어 미만의 단어를 읽는 것으로 나타났는데, 이러한 읽기 속도는 내용 이해도를 저해하는 아주 느린 수준이다. 이것은 읽기 속도의 증진을 위한 독해 전략과 기술 연습이 절실히 요구됨을 시사한다. 둘째, 학습자의 문맥 내 어휘추측능력과 영어 읽기 속도 간의 상관관계에 대한 결과는 모든 수준에서 유의미한 상관관계가 있는 것으로 나타났다. 그러나 그 양상은 매우 달랐는데, 상위 학습자의 경우에는 문맥 내 어휘추측능력이 높을수록 영어 읽기 속도가 빨라지는 결과가 나타났고, 하위 학습자들은 문맥 내 어휘추측능력이 높을수록 영어 읽기 속도가 느려지는 결과가 나타났다. 이러한 결과를 통해 학습자의 문맥 내 어휘추측능력을 기르기 위한 효과적인 지도와 학습이 이루어져야 함을 시사하고 있다. 한편, 하위 학습자들의 경우는 문맥을 통한 어휘추측이 자동화되지 않아 독해 과정에서 모르는 어휘를 만났을 때 주변의 단서를 찾아 그 의미를 추측하는 것이 오히려 읽기 속도에 방해가 될 수 있다는 결과를 통해 문맥을 이용하여 모로는 어휘의 의미를 추측하기 위해서는 일정한 수준 이상의 어휘량과 이해도를 갖추어야 함을 시사하고 있다. 셋째, 학습자의 어휘량과 문맥 내 어휘추측능력 간의 상관관계에 관한 연구 결과는, 상위 학습자와 하위 학습자 모두 유의미한 상관관계가 나타나지 않았다. 즉 학습자가 알고 있는 어휘 지식에 있어서 단순히 양적인 측면에서 어휘를 많이 알고 있다는 것은 실제로 독해 과정에서 모르는 단어가 나왔을 때 문맥을 통해 그 의미를 추측해 내는 능력과는 별개의 것이라 할 수 있다. 비록 어휘 지식이 많은 학습자라 할지라도 영문을 읽을 때 모르는 단어를 자주 접하게 되는데, 이때 학습자의 어휘량이 모르는 어휘를 문맥 속에서 추측하는 능력과 상관이 없다는 결과를 통해서 영어 읽기 속도의 증진을 위해서는 많은 양의 어휘를 알아야함과 동시에 문맥에서의 어휘 의미 추측 능력을 향상시키기 위한 연습도 필요함을 시사하고 있다.;The ability to read fast is essential for processing the large amount of information we are exposed to nowadays. Especially in Korea, secondary school students must have good or excellent English reading proficiency in order to pass college entrance examinations. The current 7th Korean National Secondary School Curriculum also emphasizes the importance of reading speed. However, if we consider both the past and current state of Korean secondary school students' reading ability, most students have had and continue to have very poor reading speed. The purpose of this study is to establish the importance of reading speed as well as reading comprehension as key components of English reading ability in Korean students. Only when reading speed and comprehension are competent can the students be regarded as efficient readers. This study also aims to identify correlations between reading speed and vocabulary amount, and between reading speed and ability to guess meanings of words in context, and between vocabulary amount and ability to guess meanings of words in context. The subjects were 117 boys who studied at a high school in Gyeonggi province. The students' amount of known vocabulary, reading speed, and ability to guess meanings of words in context was measured by some tests. The students were then divided into two groups: one upper-level group which consisted of those who understood the text well while reading fast and the other a lower-level group whose understanding was poor while reading fast. The findings of the study are as follows. First, in the upper-level group, the students' vocabulary amount was related to their reading speed. The more English words a student knew, the faster he could read the English text. But in the lower-level group, the result did not support the hypothesis of a correlation between vocabulary amount and reading speed. Also, the average reading speed of the subjects, less than 80 words per minute, shows that the students' reading speed was too low to understand the text. Second, the correlation between reading speed and ability to guess meaning of words in context was supported by the results of this study, but the study showed a different relationship between the two factors in each group. In the case of the upper-level students, the better a student guessed the meanings of words in context, the faster he read the text. On the other hand, in the case of the lower-level students, the better a student guessed the meaning of words in context, the slower he read. Presumably, to get hints from contextual clues to guess the meaning of the words in context while reading quickly, students need a certain amount of vocabulary. Third, vocabulary amount did not have any significant correlation with ability to guess the meanings of words in context. This result implies that not only a certain amount of vocabulary but also ability to guess the meanings of words in context is needed for the efficient reading ability. However, this study has some limitations. First, the number of subjects is too small to generalize the results of this study. Second, the subjects of the research were all males. Third, experiment period and the vocabulary amount used for the test were not enough. Thus, variables such as the number and sex of subjects should be considered in future studies.
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