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dc.contributor.author이은주-
dc.creator이은주-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:35Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:35Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000049683-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177152-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000049683-
dc.description.abstract현대사회는 흔히 정보화 시대, 세계화 시대로 본다. 이는 우리의 사회구조와 경제구조에 변화를 가져오며, 사회가 고도로 발전하고 복잡해지면서 경제발전과 소득 수준이 향상되어 소비지출의 증가와 소비패턴을 변화시켰다. 또 다양한 상품과 서비스에 대한 소비 욕구를 증대시켰으며, 이로 인해 소비자들의 상품 선택에 큰 변화를 가져오게 되었다. 오늘날 시장은 소비자의 라이프스타일과 기호에 다양한 욕구변화의 증대를 이루며, 다양하게 세분화되고 개성을 중시하며 편리함을 추구하게 되었다. 노령인구 증가와 경제수준의 향상으로 건강지향을 추구하는 소비자욕구에 부응하기 위하여 양’보다는‘질’로 변화하는 소비 전환점에 서 있으며 식사도 과거에는 가정 내에서 주로 이루어졌으나 최근에는 밖에서 이루어지는 외식의 비중이 커지고 있으며, 서구식으로 변화하고 있고, 새로운 식문화의 정착으로 가공식품의 생산이 급격하게 증가하고 있다. 이는 가정구조가 핵가족화되고 맞벌이부부, 독신자들이 늘어나는 등 현대인들의 라이프스타일이 다양해지고 세분화되어진 것으로 원인을 찾을 수 있다. 이러한 시장 환경은 제품의 품질향상 시켰고, 그 제품의 기능과 판매를 위한 패키지디자인(Package design)의 중요성과 변화를 보여주고 있다. 또한 농산물 유통 서비스시장 개방과 함께 유통업계들의 진출이 활발해 지면서 채소 구입 시 기존의 전문소매점을 찾기보다 대형 할인매장, 백화점 등을 중심으로 판매되는 비중이 커지면서 시장구조는 가격경쟁이 더욱 심화되고 있다. 이제 생산하면 팔리던 시장에서 고객이 원하는 상품 개발과 생산으로 바뀌지 않으면 안되게 되었다. 채소 시장상황에 맞는 이른바 소비자 주도형 시장으로 다양화와 개성화된 소비자의 욕구와 라이프스타일에 따른 소단량 패키지디자인(Package design)으로 제품의 성격을 특징적으로 표현하고 타제품들과 차별성을 두기 위해 그 의미가 크다고 하겠다. 이제는 환경 속에서 포장은 내용물의 단위구분, 보호, 유통의 기능, 포장 후 제품의 내용물 또는 취급방법 등 1차적인 정보기능 외에도 소비자들에게 심리적인 만족감을 제공하고 상품의 판매 촉진을 유발하는 기능이 부가되었다. 또한 대부분의 광고가 포장된 제품을 제시하고 있기 때문에 광고의 기능도 가지게 되었다. 패키지디자인(Package design)의 다양한 기능들은 상품경쟁력을 향상시키고 원가를 절감하면서 품질향상과 사용의 편리성을 높여 판매자의 이윤증대에 기여할 수 있는 기본매체로서의 역할을 수행하게 되었으며 기술과 감성의 융합으로 소비자들은 디자인을 중시하게 되었다. 따라서 본 연구에서는 신선편이채소 패키지디자인(Package design)의 문제점을 조사 분석하여 새로운 개선 방안을 제시함으로써 소가족화와 노령인구 증가, 독신소비자 라이프스타일과 구매 패턴의 변화와 대형할인점으로 변하고 있는 유통시장에 적합한 소단량 미니채소 패키지디자인(Package design)을 연구하는데 의의가 있다.;The modern society generally can be defined as the age of information and globalization. The current of the times has brought the gradual change in social and economic structure, which means that consumption expenditure has been boosted and consumption pattern has been substantially changed in the highly developed fast-growing society due to the economic development and elevation of income levels. Also, increased demand on various goods and service has caused the remarkable changes in the method of selecting goods by customers. The current marketplace that has been building with diverse variation of demand on lifestyle and taste of consumers keeps pursuing convenience and focusing on individual characters in diversified ways. The axis of consumption is being converted from quantity-centered to quality-centered consumption to satisfy demand of health-oriented consumers because of the aging society and economic development. While we had placed a great deal of weight on a house for having meals, it is quite common to go out to eat nowadays. In addition, Korean food trend is getting toward westernization in a way, and the production of processed food has been increasing remarkably. The reason can be found in diversified and subdivided lifestyle such as enlargement of nuclear family, two-income couples and unmarried people. Such market environment has advanced product quality and indicated the crucial change and importance on package design for the sales and function of goods. Moreover, the flux of distribution industry is pushing into the world opening the distribution service market on farm produce. Price competition in market is getting very keen as the distribution of agricultural products is expanding in department stores or large discount stores not in the existing retailers. Now the market for simple process for production turned out to be insufficient and the change toward customer-oriented products and customized production has become inevitable. Minimal package design meets the consumer's need and life style in the customer-driven market satisfying the market status for vegetable. Its unique expression on products makes much difference compared to other products. The packaging provides handling method, distribution capacity, protection and unit classification of contents as fundamental information and adds more functions for promoting sales and appealing to customers with mental satisfaction. Since most of advertisement has presented packaged goods, the package promotes public relations. The various function of package design enhances product competitiveness, product quality in reduced cost and convenience accomplishing the role of basic medium to contribute toward profit-making. Many customers perceive design as a key element under the fusion of sensitivity and technology. This study is for analyzing and suggesting the appropriate package design of minimal processing vegetables based on increasing of large discount market distribution channels and changing purchasing pattern caused by gradual expanding of nuclear families, the aging society and lifestyle for the unmarried.-
dc.description.tableofcontents1. 서론 = 1 1.1. 연구 목적 = 1 1.2. 연구방법 및 내용 = 2 2. 이론적 배경 = 3 2.1. 현대 소비환경의 특징 = 3 2.1.1 소비자의 개념 및 역할 = 3 2.1.2 소비자의 환경변화와 트렌드 = 5 2.2 소비자 라이프스타일의 변화 = 7 2.2.1 노인 가정 = 10 2.2.2 소자녀화와 2인 가정 = 11 2.2.3 독신 = 12 2.3 소단량 미니채소 제품의 트렌드 반영 = 14 2.4 패키지디자인의 이해 = 16 2.4.1 패키지디자인의 개념 및 정의 = 16 2.4.2 패키지디자인의 기능과 특성 = 17 2.4.3 식품 패키지디자인 = 19 2.5 소단량 미니채소 패키지디자인의 트렌드 반영 = 21 3. 채소 시장 현황 및 패키지디자인 현황 = 21 3.1. 채소 현황 = 21 3.2. 즉석섭취 및 신선편이식품의 소비유통 동향 = 25 3.3 채소류의 다양한 상품 = 26 3.4 채소 패키지디자인의 사례 및 분석 = 28 3.4.1 기업 브랜드 유기농 채소 패키지 분석 = 28 3.4.2 유통업체 PB제품의 채소 패키지 분석 = 38 4. 소비자 분석 = 45 4.1 조사 목적 및 내용 = 45 4.2 조사 방법 및 대상 = 46 4.3 조사 결과 및 분석 = 46 4.4 디자인 방향 = 60 5. 작품제작 및 과정 = 61 5.1. 작품제작 의도 및 방향 = 61 5.2. 작품표현 = 62 6. 결론 = 70 6.1. 연구결과 및 의의 = 70 참고문헌 = 72 부록1 = 74 부록2 = 77 ABSTRACT = 79-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent6642613 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title소단량 신선편이채소 패키지디자인 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Package Design of Minimal Processing Vegetables-
dc.creator.othernameLEE, Eun-ju-
dc.format.pagex, 81 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과정보디자인전공-
dc.date.awarded2008. 8-
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