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민화 책거리 그림의 조형적 특성을 활용한 일러스트레이션 표현 연구

Title
민화 책거리 그림의 조형적 특성을 활용한 일러스트레이션 표현 연구
Other Titles
A Study on Illustration Expression Utilizing Formative Features of Chaek-geo-ri in Korean Folkpaintings
Authors
이보라
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
조선 후기의 민화는 당시의 생활상과 풍습을 전하는 일러스트레이션의 기능을 가진, 한민족의 정서와 염원, 생활상을 솔직하고 대담하게 나타낸 민중의 그림으로 실용성과 장식성을 겸비한 생활 장식화이다. 책거리 그림은 높게 쌓아 올린 책더미와 이와 관련된 서재의 여러 가지 장식물을 배치하여 그린 정물화적인 요소가 짙은 그림으로 책가도(冊架圖), 문방도(文房圖)라고도 하며, 민화에서 중요한 부분을 차지하는 그림 형식이다. 본 연구자는 민화의 이러한 일러스트레이션적인 기능과 장식적인 면에서 일러스트레이션의 가능성을 엿보았으며, 특히 민화의 장르 중 독특한 시각으로 표현된 책거리 그림의 조형적 특성을 연구한다. 그리고 그 결과를 재해석하고, 재조명한 후, 도시 이미지를 모티브로 한 현대적인 감각의 독특한 조형미를 갖는 일러스트레이션으로 표현한다. 특히, 조선 후기 18, 19세기에 유행했던 책거리 그림은 민화의 한 유형으로 이전의 정통 회화에서는 볼 수 없었던 새로운 형식으로 조형적인 측면이나 표현방법에서 독특하고 파격적인 조형미와 시선을 잡아끄는 흥미로운 요소가 많은 그림이다. 책거리 그림은 표현방식, 시점, 구도 등이 매우 특이하며, 이전에는 볼 수 없었던 새로운 기법을 창조하여 책거리 그림 특유의 독특한 양식과 특징을 구축하였다. 특히, 책거리 그림에서 나타나는 소재와 구도상의 특징, 색채의 표현은 현대 회화의 요소가 많이 엿보이는 그림으로 다시점이나 평행원근법(등축도법)등의 사용으로 대상이나 물체의 형태를 해체하고 재구성하는 등 독창적이고 기존의 장르에서는 볼 수 없었던 파격적이고 자유로운 표현기법이 많이 보인다. 책거리 그림은 중국의 기명절지도(器皿折枝圖)에서 시작하고, 초기에는 궁중에서 향유하였지만 점차 조선식으로 바뀌게 되고 일반서민에게까지 전파되며 점점 다양한 구성방식으로 변모하게 되었다. 시대가 변모함에 따라 책거리 그림 형식은 탁장형식(선반식)에서 꽂꽂이식(적재식), 그리고, 다른 민화와 복합된 형식으로 나타나는데 우리가 흔히 책거리 그림이라 부르는 그림의 대표형식은 꽂꽂이식이다. 책거리 그림의 대표적인 기법의 특수성은 평행투시법(등축도법), 다시점, 역원근법, 동시성, 정면성, 평면적, 대칭적, 반복성 등으로 요약 할 수 있는데, 이 꽂꽂이식 그림형식에서 책거리 그림의 독특한 특징인 다시점이나 평행투시법(등축도법), 역원근법이 집중적으로 나타난다. 수평과 수직의 선으로 이루어진 책거리 그림의 기본 틀 안에서 감상자와 주채(대상)가 뒤바뀌는 역원근법이나, 대상을 재구성하고 재해석하여 독특한 형태의 표현이나 장식성 등이 표현되었으며, 다시각, 다시점은 매우 특이한 기법으로 한 화면에 대상의 종류나 계절에 관계없이 나타나는 사물들도 있으며, 한 대상을 표현 하더라도 좌우 양면, 윗면 등이 동시에 보이기도 한다. 이러한 시점은 대상과 관찰자의 공간을 모호하게 하며 시공간을 초월하여 관찰자를 시각적으로 독특한 공간적인 체험이나 흥미를 유도한다. 어찌 보면 기존에 우리의 눈에 익숙한 시점의 표현과 다르기에 어딘지 모르게 어눌하고 비상식적으로 보일지 모르지만 틀에 박히지 않고, 형식에 얽매이지 않게 표현된 책거리 그림은 오히려 파격적이고 현대적인 모던한 세련미를 느낄 수 있다. 하지만 뚜렷한 사조와 작가가 알려지지 않았다는 점, 어떻게 보면 조잡하고 미흡해 보일 수도 있는 표현 기법 때문에 그 가치가 저 평가되고 큰 주목을 받지 못했던 것이 사실이다. 본 연구자는 일러스트레이션의 다양하고 개성적인 표현 기법의 연구를 위해 책거리 그림의 그 특수하고 독특한 조형미와 독자적인 표현방식이 연구 가치가 높다고 생각한다. 본 논문에서는 책거리 그림의 독자적인 조형적 특성을 중심으로 책거리 그림만이 가지고 있는 고유의 조형적 특성을 연구하고 책거리 그림이 갖는 현대적인 조형미를 재조명해보고 나아가 그 연구 결과를 통해 책거리 그림의 현대적인 조형미의 가치를 찾아내고, 전통적인 기법을 현대적으로 해석하여 일러스트레이션 작품의 표현 기법으로 응용하는 방법을 모색한다. 본 연구를 통해 책거리 그림에 관해 재조명해 볼 수 있는 기회를 갖기를 바라며 책거리 그림에서 보이는 현대적이고 자유분방한 조형미를 재해석하여 일러스트레이션에 적용 방법을 제시함으로써 앞으로 이와 유사한 연구에 조금이나마 도움이 되었으면 하는 바람이다.;Folk paintings of the late Joseon dynasty functions as an illustration which delivers the true-life dramas and customs of the time period and is a decoration with both practicality and ornamentation as a painting of the people, giving a frank and bold expression of their emotions, hopes, and actual lives. Chaek-geo-ri is like a still-life painting of a pile of books stacked high and other decorations in a library. It is also called as Chaek-ga-do or Moon-bang-do , and is a form that takes an important part in folk paintings. In this study, the possibility of being illustrations of folk paintings was searched for in their illustrative and decorative functions. Especially the formative characteristics of Chaek-geo-ri being expressed in a unique point of view were investigated. After reinterpreting and renewing the results, the paintings were expressed as illustrations with the city image as the motive and a peculiar figurative charm of modern senses. Chaek-geo-ri paintings, which was the trend of paintings in the 18th, 19th centuries of the Joseon dynasty as a form of folk paintings. Being a new form that could not be found in previous traditional paintings, it had a unique, unprecedented formative beauty and interesting factors that attracted one's eyes. The ways of expression, viewpoint, and composition of Chaek-geo-ri are very unusual. New techniques were created to construct its special pattern and characteristics. Materials appearing in the Chaek-geo-ri paintings, its composition features, and color expressions show many factors of modern paintings. The forms of subjects and objects were disorganized and reorganized by using multiple viewpoints and Parallel perspective drawings, which granted exceptional, free expression techniques that could not be seen in previous genres. Chaek-geo-ri paintings originated from the Gimyeongjeoljido of China. At first these paintings were enjoyed in the palace, but it gradually changed into Joseon style. Then it finally spread throughout the common people and changed into various constituent forms. As the times changed, Chaek-geo-ri appeared in forms of a table with shelves and mixed with other folk paintings. The most representative type is the mounting type. The speciality of the representative technique of Chaek-geo-ri paintings can be summarized as parallel perspective, multiple viewpoints, reverse perspective method, simultaneity, frontality, 2-dimensional, symmetrical, and repetitive. Multiple viewpoints, parallel perspective (isometric drawing method), and reverse perspective method mainly shows in the mounting type paintings. Reverse perspective method which is to switch the appreciator and subject within the basic frame of Chaek-geo-ri paintings made up of horizontal and vertical lines, expressions of reorganizing and reinterpreting the subject in a unique form, and ornamentation were displayed. Having multiple viewpoints is a very peculiar technique showing objects appearing without regard for the subject type or season on one picture. Sometimes both sides and the upper side of a single object is expressed at the same time. This point of view creates an ambiguous space between the subject and the observer, inducing the observer to unique visual experiences and interests beyond space and time. The Chaek-geo-ri paintings may seem a bit inarticulate and senseless somehow since they are different from the expressions our eyes are used to. However, they can be more special and modern instead by breaking free from the formalities. It is true the values of these paintings have been undervalued and have not received attention due to its rough, insufficient expression methods and the absence of a clear public opinion and artist. I think the peculiar, unique formative beauty and original expression methods of Chaek-geo-ri paintings have much value to be studied for research on various, individual expressions of illustrations. The peculiar formative features which the Chaek-geo-ri paintings have only are investigated, modern formative beauties are renewed in this study. Based on the results, the modern formative beauty values of Chaek-geo-ri paintings are searched for and traditional techniques are interpreted modernly in order to discover a way to practically create an illustration work piece and expression technique. I hope this study would become an opportunity to renew Chaek-geo-ri paintings, reinterpret the modern, footloose and fancy-free formative beauty seen in them to present a way to apply it on illustrations, and that it would help similar studies enforced in the future.
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