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dc.contributor.author이지은-
dc.creator이지은-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:34Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:34Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000049857-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177144-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000049857-
dc.description.abstractNowadays, the demand to express one's own personality is being increased. As the society modernized, technology and lifestyle change a lot so that the propensity to consume consequently increased. an information-orientation and internet allow consumers to browse and purchase goods from all over the world easily than ever. However, this technological development provides a tool for expressing there own personality, as well as accompanies imprudence in one's consuming activity. Mass media, such as TV and internet, suggest the newest popular styles, industries provide fashion goods based on those styles, and consumers purchase those items, which results in homogenization in consuming activity and fashion trend. In the fashion industry, especially in the bag industry, this trend looks remarkable. In the past few years, consumers' desire to own so-called masterpieces more and more increases so that many companies take design and materials from a few famous brand companies and spread similar products in the market. The purpose of this research is to solve these problems, to widen the consumers' choices, and to develop the items satisfying consumers by authentic designing. Richer consumers want to purchase more special and authentic items. But it is very difficult to find original and new design to express various consumers' individual characteristics. Therefore, the purpose on this work lies in the development of new brand-identity and design to make authentic products, and also to seek the design possibility. The content of this work is like following. First, discussion on the change in the consuming patterns, and the combination of different and contrasting images between oriental and accidental, traditional and modern, to make a new harmonious image. Second, analysis of shapes and patterns of bags in the market to design new bags through geometric figure and model research. Third, applying the geometric models to make outer shape of modern bag, on the other hand applying traditional pictures of flowers and birds to the patterns in the interior, produce 14 bag design items in 8 groups. Leather and cotton cloth used, color-contrast, stitching, and unweaving the thread ends processed. The results by research process are following. First, An approach based on the hybrid theory fitting to the various and specific consuming pattern can be improved to authentic designing. Second, the bag design adapting various geometric figures can be evolved to authentic design. Third, geometric figures and traditional Minhwa, which have contrasting and different images, can be merged toether, evolving to a new style;오늘날 현대인들은 자기만의 독특한 개성을 표현하고자 하는 욕구가 점점 증가하고 있다. 사회가 발전함에 따라서 신기술과 라이프스타일의 변화에 의해서 새로운 제품이 등장하고 현대인들의 소비성향 또한 높아지고 있다. 정보화, 인터넷의 발전으로 소비자는 손쉽게 세계의 유명 브랜드의 제품을 검색하고 또 구매한다. 그러나 이러한 현대문명의 발전은 개인의 개성을 표현하려는 수단과 도구에서 유행을 ?i아가기만 하는 무분별한 소비를 동반하게 되었다. TV와 인터넷에서는 요즘 유행하는 스타일을 제안하고 기업이나 중소업체에서는 이러한 유행을 근간으로 제품을 출시하고, 소비자는 그 제품을 구매하게 되는 소비의 동질화를 초래하고 있다. 패션산업에서 액세서리, 특히 가방분야에서는 이러한 경향이 더욱 두드러지고 있다. 최근 몇 년 동안 소비자의 명품에 대한 욕구가 커짐에 따라서 판매되고 있는 제품 또한 유명 브랜드의 디자인과 소재를 그대로 차용하여 브랜드 이름만 바꾸는 경우가 많이 이루어지고 있다. 본 연구의 목적은 이러한 문제점을 해결하고 소비자 선택의 폭을 넓게 하여, 감성 디자인으로 소비자의 욕구를 충족할 수 있는 상품을 개발하는데 있다. 경제적으로 여유가 있는 소비자일수록 차별화되고 새로운 것을 찾게 된다. 그러나 소비자의 다양한 욕구와 개성을 표현할 수 있는 독창적이고 새로운 디자인은 거의 없는 실정이다. 따라서 본 연구는 우리만의 새로운 브랜드와 디자인 개발로 차별화된 상품을 디자인하는 것이고 이 연구를 통하여 그 가능성을 타진하기 위함이다. 이에 본 연구의 내용은 다음과 같다. 첫째, 변화하는 소비자 패턴에 따른 고찰과 하이브리드 경향의 중심에서 이질적이고 대조적인 이미지를 융합하여 동양과 서양, 전통과 현대의 융합과 같이 지역적 특성, 시대적 특성을 조화시켜서 새로운 이미지를 창출하려고 한다. 둘째, 현재 유통되고 있는 가방제품의 유형분석을 통해서 가방 디자인의 문제를 제기하고 기하도형의 형태와 조형요소의 연구를 통하여 가방 디자인을 분석한다. 셋째, 외형적으로 기하도형의 조형성을 응용하여 현대적이고 모던한 가방 디자인을 진행하고 내부에는 민화의 화조도를 안감으로 응용하여 전통적인 요소를 현대화하여 8그룹, 14점의 가방을 진행하였다. 각 그룹별, 디자인별로 가죽과 광목을 사용하여 일반 가방 제작과정을 통하여 칼라대비를 주거나 스티치와 올 풀기 기법을 진행하였다. 이러한 연구 과정을 통하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 다양화되고 개성화되는 소비자의 소비패턴에 맞추어 하이브리드의 이론적 배경에서 시도한 접근은 차별화된 디자인으로 발전될 수 있다. 둘째, 기하도형의 조형성을 응용한 가방 디자인의 시도는 감성적인 디자인으로 진행될 수 있다. 셋째, 이질적이고 대조적인 이미지를 가진 기하도형과 전통요소인 민화의 이미지는 새로운 스타일로 접목하고 융합시켜 차별화된 시도로 접근 할 수 있다.-
dc.description.tableofcontents1. 서론 = 1 1.1. 연구의 목적 = 1 1.2. 연구방법 및 내용 = 2 2. 하이브리드 디자인 = 3 2.1. 소비자 패턴의 변화와 하이브리드 = 3 2.2. 하이브리드 디자인 사례 = 6 3. 기하도형과 가방 디자인 = 11 3.1. 기하도형과 디자인 = 11 3.2. 기하도형과 가방 디자인 = 13 4. 작품 제작 및 분석 = 18 4.1. 제작 의도 = 18 4.2. 작품 제작 과정 = 19 4.2.1 디자인 제작 과정 = 19 4.2.2 안감 제작과정 = 27 4.3. 작품 분석 = 32 [작품 1] = 33 [작품 2] = 36 [작품 3] = 39 [작품 4] = 42 [작품 5] = 45 [작품 6] = 48 [작품 7] = 51 [작품 8] = 54 5. 결론 = 57 참고문헌 = 58 ABSTRACT = 60-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2100941 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title기하도형을 이용한 하이브리드(Hybrid) 가방 디자인-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedApplication of geometrical figures on a hybrid bag design-
dc.creator.othernameLEE, Ji Eun-
dc.format.pagevii, 61 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과섬유디자인전공-
dc.date.awarded2008. 8-
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디자인대학원 > 섬유디자인전공 > Theses_Master
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