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dc.contributor.author윤정희-
dc.creator윤정희-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:33Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:33Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000050158-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177128-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000050158-
dc.description.abstractOn the basis of ubiquitous computing technology development, the conversion from the age of knowledge information to the age of ubiquitous is close at hand. Ubiquitous computing means the computer system which is existed always at every places. Ubiquitous learning (u-learning) is educational device which use ubiquitous technology. U-learning is emerging as new educational paradigm in education field. It is required to research on how we can graft ubiquitous computing together education in order to prepare future education. The ubiquitous learning is aiming at realization of educational courses by the construction of the intellectual education environment so that we can access the u-learning at any place by portable individual study terminal whenever we need to get information and knowledge. It is important factors for u-learning to construct wireless network infrastructure and to develop portable individual study terminal and appropriate education contents for u-learning. U-learning development is still in the initial stage and it is expected that long period and enormous expense are required for the construction of nationwide infrastructure and the educational realization. Therefore this thesis have conducted teaching and learning of differentiated u-learning system considering ubiquitous technology infrastructure and educational environment up to now. Mobile phone is a most human-friendly item among all instruments which human being have developed up to now. Adding various functions to mobile phone, all modern civilization have penetrated into mobile phone. It means that mobile phone is the center of upcoming ubiquitous revolution. It is featured that mobile phone, which is a future ubiquitous hub, is used as education tool and study phonepage is constructed for mobile phone. This thesis have conducted a research on how to adopt and use mobile phone, which is spread widely to young people, for the u-learning purpose and have suggested educational usage methods of mobile phone. The survey conducted in this thesis for mobile phone possession ratio indicated that 85% of middle school students possess their mobile phones and it seems that mobile phone can be study terminal for u-learning and mobile phone can be regarded as an educational hardware resource. This thesis have executed ubiquitous learning by online method which is accessible to study phonepage together with offline method which can save teacher's education contents into mobile phone. Throughout this research, it is expected enhancement effects of self-directed learning overcoming limits of time and space and we can expect our positive change of attitude for the fact that we can use mobile phone as learning tool. Although u-learning adaptation is an experimental and initial stage at this moment in the public school education system, it is meaningful to research u-learning with maximum usage of current technology infrastructure and educational environment in order to prepare future u-learning teaching and learning system.;유비쿼터스 컴퓨팅 기술의 발달로 인해 지식정보 시대에서 유비쿼터스 시대로 전환을 앞두고 있다. 유비쿼터스 컴퓨팅은 언제 어디에나 존재하는 컴퓨터 시스템을 말한다. 유비쿼터스 러닝(u-러닝)은 교육의 유비쿼터스화이다. 교육 분야에서도 u-러닝이 새로운 교육 패러다임으로 제시되고 있다. 유비쿼터스 컴퓨팅을 교육에 어떻게 접목시켜 미래 교육에 대비 할 것인가에 대한 연구가 필요하다. 교육환경을 지능화 시켜 언제 어디서나 휴대용 개인 학습 단말기로 지식과 정보에 접근할 수 있는 교육과정을 실현하는 것이 유비쿼터스 러닝의 목표이다. u-러닝을 위한 무선 네트워크 인프라 구축과 개인 휴대용 학습 단말기와 u-러닝에 적합한 학습 콘텐츠의 개발은 u-러닝의 중요한 요소이다. u-러닝은 아직 초기 단계에 있으며 국가 전체적인 인프라 구축과 교육적 실현에는 많은 비용과 시일이 소요될 것이다. 그러므로 본 논문은 현재까지의 유비쿼터스 기술 기반과 교육환경을 고려한 차별화된 u-러닝 체제의 교수․학습을 실행하였다. 휴대폰은 인간이 만든 역대 문명의 이기(利器) 중에서 가장 인간 친화적이며 다양한 기능이 추가되어 현재의 모든 문명이 휴대폰으로 빨려 들어가고 있다. 휴대폰은 다가올 유비쿼터스 혁명의 중심에 서 있다고 할 수 있다. 미래의 유비쿼터스 허브인 휴대폰을 학습 도구로 활용한 것과 휴대폰용 학습 폰페이지를 구현한 것이 특징이다. u-러닝을 위해 청소년층에도 널리 보급되어 있는 휴대폰을 교육에 어떻게 도입하고 활용할 것인지에 대한 연구로써 휴대폰의 교육적 활용 방안을 제시하였다. 본 논문의 설문조사 결과 중학교 학생의 약 85%정도가 휴대폰을 소지하고 있으며, 휴대폰은 u-러닝을 위한 학습 단말기로서 교육적 하드웨어 자원으로 활용할 수 있다. 학습용 폰페이지에 접속하는 온라인 방식과 교사가 제작한 학습 콘텐츠를 휴대폰에 저장하는 오프라인 방식으로 유비쿼터스 러닝을 실행하였다. 본 연구를 통해 시․공간의 제약을 극복한 자기주도적 학습의 증진 효과와 휴대폰을 학습도구로 활용할 수 있는 긍정적인 인식의 전환을 기대할 수 있다. 공교육 학교체제에서 u-러닝의 도입은 실험적인 초기단계이지만 현재의 기술 기반과 교육 환경을 최대한 활용하여 u-러닝을 연구해 봄으로써 미래 u-러닝 교수·학습 체제에 대비하는데 의의가 있다.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 = 1 1.1 연구의 필요성 = 1 1.2 연구의 목적 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 4 2.1 유비쿼터스 컴퓨팅(Ubiquitous Computing) = 4 2.2 유비쿼터스 러닝(Ubiquitous Learning) = 11 2.3 무선인터넷의 개요 = 17 2.4. 휴대폰의 발전 과정 = 20 2.5 관련 선행연구 = 23 Ⅲ. 휴대폰의 교육적 활용을 위한 설계 및 구현 = 28 3.1 연구대상 및 연구교과 = 28 3.2 연구도구 및 개발환경 = 29 3.3 ASSURE 모형에 의한 유비쿼터스 러닝 교수·학습 설계 = 31 3.4 휴대폰기반 학습 콘텐츠 제작 및 활용 방안 구현 = 38 3.5 휴대폰 기반 학습용 콘텐츠 활용 수업 실행 = 55 Ⅳ. 연구결과 및 분석 = 57 4.1 휴대폰 기반 학습콘텐츠 제작 및 활용 수업 분석 = 57 4.2 휴대폰을 이용한 u-러닝 만족도 조사 결과 분석 = 58 4.3 교육적 기대 효과 = 61 4.4 연구의 제한점 = 62 Ⅴ. 결론 및 논의 = 63 참고문헌 = 65 부록 = 68 ABSTRACT = 74-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent8839443 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title유비쿼터스 러닝을 위한 휴대폰의 교육적 활용 방안-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedEducation Usage Method of Mobile Phone for Ubiquitous Learning-
dc.creator.othernameYun, Jeong Hee-
dc.format.pageviii, 75 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 컴퓨터교육전공-
dc.date.awarded2008. 8-
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교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
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