View : 559 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author심양원-
dc.creator심양원-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:32Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:32Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000050161-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177127-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000050161-
dc.description.abstract본 연구는 학교의 교육환경이 실제적인 상황에 유연하게 대처할 수 있는 학습자의 지식을 제공할 수 있게 하려고 오프라인 학습활동과 온라인 학습활동을 혼합한 블랜디드 학습환경(교과 Q&A 위키 시스템)을 미디어위키 엔진을 기반으로 구축한다. 본 논문에서 구축되는 교과 Q&A 위키 시스템은 학습자들에게 오프라인 강의실 수업 후, 강의실에서 학습 된 내용에 대한 협동학습 기회를 제공하고, 이러한 협동학습을 통해 학습자에게 동기를 부여할 것으로 예상한다. 본 연구의 구성은 다음과 같다. 첫째, 학습자 간의 의견교환·문제해결력·상호작용을 촉진하고자 기존의 웹 기반 문제해결학습에서 논의된 교수전략들에 관한 선행연구들을 분석·검토해 보고 블로그나 게시판과 같은 기존 웹 기반 Q&A 학습 시스템의 문제점을 도출하였다. 둘째, 선행 연구들과 기존 웹 기반 학습의 문제점을 해결할 수 있는 위키의 기능과 특징, 위키를 이용한 교육적 사례에 대해 설명하고 위키를 이용한 문제해결학습이 주는 장점에 대해 설명하였다. 더 나아가 실제 위키를 적용한 사례의 문제점을 분석하고, 이를 교과 Q&A 위키 시스템에 활용하는 방안을 마련하였다. 셋째, 미디어위키 환경에서의 학습자와 교수자의 요구 사항을 분석하고, 분석 결과를 통해 ASSURE 모형을 이용한 교수설계를 하였다. 이렇게 설계된 교수전략은 학습자가 학습을 지속해 나가는 방안으로 작용할 것이다. 넷째, 학교에서뿐만 아니라 인터넷이 되는 어떤 다른 곳에서도 학습을 계속 유지하기 위한 보조 교육수단으로 위키 기반의 웹 페이지(교과 Q&A 위키 시스템)를 설계하였고, 설계한 시스템을 직접 구현하였다. 교과 Q&A 위키 시스템은 이미지 썸네일 기능이나 멀티미디어 기능을 확장하여 사용할 수 있는 환경을 제공한다. 이렇게 구현된 교과 Q&A 위키 시스템은 전형적인 텍스트 기반의 위키 시스템보다 학습자에게 접근하기 쉬운 인터페이스를 제공하여주고, 결과적으로 협동학습의 참여도와 상호작용성을 증가시킬 수 있을 것으로 기대된다.;This study in order to be Knowledge of learner will be able to dispose softly in the situation where the educational environment of the school is actual implements blended learning environments(The Subject Q&A Wiki system) which mix an off-line studying activity and an on-line studying activity in mediaWiki engine base. The Subject Q&A Wiki system which is implemented from this study provides a coordinated studying chance about the contents which is studied from the lecture room in the students and coordinated studying which is like this will give a motive in the learner. This study composes the following order. First, This study in order to promote Learner's exchange of view, problem solving power, interaction analyzes and investigates the preceding researches which are discussed from web-base problem solving studying of existing and derives problem point of existing web-base Q&A studying system as same as the blog or board. Second, the study explains the function and a feature of Wiki will be able to solve the problem point of existing web-base studying and about the educational instance which uses Wiki. Furthermore, I analyzed the problem point of the instance which applies the actual Wiki and drew up a plan be able to apply it in this Subject Q&A Wiki system. Third, I analyzed the requirement of the learner and teacher from mediaWiki environment and did the professor plan uses a ASSURE model through analytical result. The instructional strategy which is planned like this acts on with the plan the student will be able to continue studying. Fourth, I designed the Web page of the Wiki-based(The Subject Q&A Wiki system) with the aided instruction medium. It is possible the learner continues studying from not only the school but also the different place which can be accessed through the internet. The Subject Q&A Wiki system provides the environment in which will be able to use an image thumbnail function or a multimedia function. The Subject Q&A Wiki system provides the interface where the approach is easier than Wiki system of the text-base which is typical in the learner. As a result, this system will increase a participation and interaction of cooperation studying.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 1.1 연구의 필요성 및 목적 = 1 1.2 연구의 범위 및 구성 = 3 Ⅱ. 기존 연구 분석 = 4 2.1 웹 기반 Q&A 학습의 문제점 분석 = 4 2.2 미디어위키 = 6 2.3 구성주의 기반 문제중심학습 = 10 Ⅲ. 미디어위키 서비스 적용 사례 분석 = 14 3.1 국내에서 미디어위키 서비스를 적용한 사례 = 14 3.2 국외에서 미디어위키 서비스를 적용한 사례 = 17 Ⅳ. 미디어위키 환경을 위한 요구사항 분석 = 21 4.1 사용자 집단별 요구사항 분석 = 21 4.2 교과 Q&A 위키 시스템의 교수 설계 = 23 Ⅴ. 교과 Q&A 위키 시스템의 설계 = 25 5.1 교과 Q&A 위키 시스템의 도입 목표 및 기대효과 = 25 5.2 교과 Q&A 위키 시스템의 설계 = 26 Ⅵ. 교과 Q&A 위키 시스템의 구현 = 34 6.1 교과 Q&A 위키 시스템의 개발도구 및 구현 환경 = 34 6.2 교과 Q&A 위키 시스템의 실행 절차 = 36 Ⅶ. 결론 및 제언 = 47 참고문헌 = 50 부록 = 52 [부록1] 교과 Q&A 위키 시스템의 테이블 = 52 [부록2] 교과 Q&A 위키 시스템의 체크리스트 = 53 ABSTRACT = 55-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4518635 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title미디어위키 시스템을 이용한 학습용 Q&A 시스템의 설계 및 구현-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedDesign and Implementation of Educational Q&A System using mediaWiki system-
dc.creator.othernameSim, Yang Won-
dc.format.pageix, 56 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 컴퓨터교육전공-
dc.date.awarded2008. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 컴퓨터교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE