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한국 전통주머니를 응용한 오뜨꾸뛰르 아동복 디자인 연구

Title
한국 전통주머니를 응용한 오뜨꾸뛰르 아동복 디자인 연구
Other Titles
A study on children fashion as haute couture design applied by Traditional Pouch of Korea
Authors
이세영
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
세계적인 경제 성장으로 인해 인류는 다양한 물질적 해택을 누리며, 보다 나은 삶을 추구하기 위해 끊임없이 노력하고 있다. 인간의 기본적 욕구를 충족시키는 것에 그치지 않고, 보다 고차원적인 정신적 만족을 지향하고자 한다. 이러한 세계적 흐름에 따라 우리 나라에서도 일차원적인 소비에서 나아가 문화적, 예술적 가치를 추구하는 소비 성향이 증가하고 있다. 특히 소득의 향상과 개성화된 가족 중심주의는 패션 시장을 전문화하고 세분화하여 성장하게 하였다. 현저한 출산율 저하로 인해 가족내의 아동의 영향력이 증가하고, 자녀에 대한 투자가 아낌없이 이루어지고 있다. 이러한 현상은 어린이를 대상으로 하는 키즈 산업을 성장하게 하였다. 특히 ‘골든 키즈’, ‘노블리스 베이비’ 라는 신조어까지 탄생하게 할 만큼 자녀를 최고로 키우고자 하는 신세대 부모들이 증가하고 있다. 이는 교육 분야와 함께 아동복 패션 분야에서도 질적 향상과 고급화를 가져왔다. 내셔널 브랜드는 국내 아동복 시장의 소비자들에게 선택의 폭을 넓혀주고 고급 아동복에 대한 소비자들의 욕구를 만족시키고자 브랜드마다 차별성을 두어 다양한 컨셉을 내놓았다. 하지만 차별화된 고급 아동복 개발에 한계점이 있어 실질적으로 해외 고급 브랜드들의 수입이 꾸준히 증가되고 있는 추세이다. 본 연구의 목적은 국내의 아동복 시장과 디자인성을 분석하여 아동복 시장 발전 가능성을 조망하고 차별화된 고유 이미지 창출을 위해 한국 전통 주머니의 특성을 응용해 아동복 디자인을 제시함으로써 오뜨꾸뛰르 아동복 디자인 경쟁력 향상에 일조할 수 있도록 그 가능성을 가늠하고자 함에 있다. 본 연구의 내용은 오뜨꾸뛰르 아동복 디자인을 위해 한국 고유의 전통미를 표현할 수 있는 전통주머니를 모티브로 선택하여 두루주머니, 귀주머니, 약낭, 향낭, 필낭, 버선본주머니, 수저집, 기타주머니로 분류하였다. 또한 전통주머니의 물건을 담는 실용적 기능뿐 아니라 착용하는 사람의 신분, 성별, 취향에 따라 미적 욕구를 표현하는 장식적 기능, 주머니에 장식된 수 문양을 통해 화를 막고 좋은 일을 염원하는 기복 신앙이 나타난 상징적 기능까지 조사, 분석하였다. 이러한 전통주머니의 역사적 고찰을 통해 조형적 요소를 파악하였고, 이를 응용하여 세련된 색상과 조형적인 형태를 아동복에 재구성하여 현대적인 전통미로 재창조하고자 했다. 원단으로 수직실크와 타프타를 사용하였고 수공예 자수 기법으로 섬세하면서도 고급스러운 이미지를 표현하였다. 나아가 전통주머니의 조형성과 아동복의 특성, 국내 시장 현황 등을 고려하여, 세련되고 귀여운 이미지의 현대적인 감각을 표현하는데 중점을 두어 연구한 결과, 총 8점의 오뜨꾸뛰르 여아동복을 제작하였다. 이에 작품 연구를 통한 결론은 다음과 같다. 첫째, 전통주머니의 완만한 곡선, 급격한 곡선, 직선, 사선은 조화롭게 응용되어 고급스러운 여아동복의 실루엣으로 표현될 수 있었다. 특히 주머니의 입구를 여닫는 끈과 장식부분을 활용하여 입체적이면서 귀여운 아동복을 제작할 수 있었다. 둘째, 전통주머니에서 장수, 부귀, 다자다복, 액을 물리치고 행운을 기원하는 의미의 십장생, 모란문, 연화문, 나비문, 매화문, 박쥐문, 길상어문등의 다양한 자수 문양을 볼 수 있었다. 이러한 전통 문양을 현대 아동복에 맞게 재구성하여 전통 수공예적 기법을 더함으로 고전적이면서도 섬세함이 깃든 여아동복을 제작할 수 있었다. 셋째, 전통주머니에서 적색, 백색, 흑색, 청색, 연두색, 노란색 순으로 색채가 사용되었다. 이를 바탕으로 적색, 흑색, 청색, 옥색, 회색의 아동복을 제작할 수 있었는데, 귀엽고 밝은 이미지와 동시에 단아하고 고급스러운 이미지를 표현하는데 적합하였다. 또한 전통주머니에서 표현된 원색위주의 조화로우면서도 화려한 색채 대비를 볼 수 있었는데, 이를 응용하여 아동심리에 긍정적 영향을 줄 수 있는 밝은 이미지를 표현할 수 있었고, 나아가 오뜨꾸뛰르 아동복에 전통적 미가 부가되는 디자인을 제시할 수 있었다. 넷째, 수직 실크, 타프타, 실크 벨벳 등의 천연 소재를 사용하여, 전통주머니에서 표현되는 고전적 전통미를 표현 할 수 있었고, 동시에 우아하면서 고급스러운 아동복을 제작할 수 있었다. 이는 아동복에서도 고급 천연 소재를 선호하는 현대 소비자들의 요구를 반영한 것으로 현대 아동복 시장에 경쟁력 있는 아동복을 제시할 수 있었다. 이와 같이 아동복의 의상디자인 연구는 단순히 성인복의 트랜드에서 영향을 받는 국내 아동복 디자인에서 벗어나 독립된 하나의 분야로 세계 시장 속에서 연구되어질 무한한 가능성을 짐작할 수 있었다. 특히 고급스러움과 명품 이미지를 선호하는 소비자들의 취향으로 인해 해외 직수입 브랜드가 증가하며, 내셔널 브랜드의 입지가 점점 좁아지고 있는 국내 시장의 문제점을 고려하면, 향후 창의적인 고부가가치의 디자인 개발을 통해 국내 아동복 디자인의 명품화 방안으로 오뜨꾸뛰르 아동복 디자인에 개발과 연구가 자유롭고 활발하게 이루어져야 한다. 특히 한국 전통 이미지를 현대적 감각으로 새롭게 재구성하여 고전적이면서도 동시에 현대적인 예술적 가치가 높은 오뜨꾸뛰르 아동복 디자인 개발이 이루어지길 바란다.;Fashion industry, today, has grown as the apparel gets more industrialized and fashionable. The industry for kids' apparel also has taken an important role after developed as an independent fashion industry. Low birth rate and the increase in high-income bracket led the kids' apparel industry become more luxurious, segmented, and specialized considering even kids’ individual tastes. This suggests personalized characterized haute couture style for kids’ apparel that fits each kid’s character regarding not only artistry but functions: not just following or imitating adult fashion. Compared to the growth of kids’ apparel industry in both quantity and quality, however, domestic haute couture industry is just starting being led only by a few designers. Customers’ demands, then, are now satisfied only by international luxury brands. This study, based on the analysis on domestic market trend, suggests haute couture kids’fashion that fits domestic market situation, and further studies the prospect of designs with stronger originality and artistic value that can lead the world’s kids’ apparel industry. Consequently, the design in this study was motivated by Korean traditional pocket that reflects Korean original beauty, pursuing the high-end domestic kids’ apparel. The work made based on above-mentioned motivation can be summarized as following First, the analysis on traditional pockets based on the remains categorized three different models of designs: ring-shape, square- shape, and natural-shape. The silhouette of girls’ apparel was expressed by the harmony of gentle or rapid curve, and straight or oblique line. The lines and decorations of pockets’ entrance were applied to express the design’s three-dimensional effect and cute figure. Second, traditional pockets have various kinds of embroidery including ten symbols of longevity, peony, lotus flower, butterfly, apricot flower, bat, and lucky Chinese characters that imply longevity, prosperity, more descendants, happiness, and good luck. These traditional embroideries were re-organized and applied by traditional techniques for handicrafts to express classic and delicate girls’apparel. The colors including red, white, black, blue, yellow-green, and yellow in order were used to express cute, bright, luxurious, and elegant image of kids’ apparel. Third, the analysis on kids’ apparel reveals that modern kids’ apparel works not only to protect the body, but also to pursue emotional stability and artistic satisfaction. This lets kids grow successfully mingling with and contributing to the society better. Hence, the kids’apparel made through this study will help kids have artistic satisfaction and clearer self-identification. Fourth, this study could forecast the future of luxurious kids’ apparel industry through studying haute couture concept, and maximize the uniqueness and quality through using natural material and techniques for traditional handicrafts. Applying the fancy and harmonious color contrast of primary colors expressed in traditional pockets, the designs in this study focused on expressing bright images that can affect kids’ psychology in a very positive way. This study, also, instilled traditional art into the kids’ haute couture market. Fifth, and the last, the change in marketing strategy and economic growth led customers to be polarized, luxurious custom clothes to be popular, or natural material with unique colors to hit the market. This market trend led the increase in international brands import, alerting the necessity of developing competitive kids’ apparel in Korea. As kids’ apparel industry has developed as an individual market, we would need more research and development for kids’fashion. As more customers demand luxurious products, international brands are dominating the market pushing domestic brands out of the game. Therefore, we need to develop our own designs to have kids’ apparel more creative and highly qualified using Korean traditional images that express classic but modern figure at the same time. This will help us notonly succeed the beauty of traditional art, but also create unique design that can communicate with the world. This design will further have its own competence to lead the world’s kids’ apparel market.
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