View : 78 Download: 0

인물탐구 인터뷰 화보를 위한 대상 인물의 시각화 연구

Title
인물탐구 인터뷰 화보를 위한 대상 인물의 시각화 연구
Other Titles
A study on Visualization of Human Figure for Personality Interview Picture : focused on Fashion Styling
Authors
한지희
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과의상디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
다양한 라이프스타일을 추구하는 현대인에게 잡지란 동시대를 살아가는 사람들의 삶을 담은 그릇이다. 다채로운 양질의 컨텐츠를 생산하고 문화에 기여한다는 점에서 잡지는 고부가가치 지식산업이라고 할 수 있다. 정기적인 발행이 이루어지는 인쇄 매체인 잡지는 목적별 다양한 관심사에 대한 취재 기사로 독자와 지속적인 커뮤니케이션을 시도하고 있다. 창조적인 시각 커뮤니케이션이 강조된 패션 잡지는 취재 기사뿐만 아니라 이를 시각화하는 과정에 많은 투자를 한다. 이러한 시각화 작업을 돕는 스타일리스트의 역할은 국내 패션 잡지들이 라이프스타일 영역의 기사를 풍부하게 하고 내용을 다각화시킴에 따라 패션뿐만 아니라 공간, 푸드, 플라워 등 다양한 영역에서 그 중요성이 점증되고 있다. 이는 잡지 시장에서 증대된 상류층을 위한 잡지들이 타깃으로 삼은 고급한 취향을 가진 독자들의 눈높이에 맞추고, 잡지사의 수익 구조에 지대한 영향을 미치는 광고주의 시선을 끌고자 좀 더 세련되고 고급스러운 화보를 제작하고 있기 때문이다. 질 높은 창조적인 화보는 잡지의 정체성과 스타일을 완성해주고, 패션 문화의 질적 향상에 기여하므로 패션 화보뿐만 아니라 패션 잡지에서 점점 비중이 커지고 있는 라이프스타일 섹션의 인터뷰 화보에도 창조적인 화보 작업은 필요하다. 본 연구는 패션 잡지 인터뷰화보에서 인터뷰 대상 인물분석을 토대로 패션 스타일링을 통한 인물의 시각화 방법을 제안하고 나아가 패션문화의 질적 향상을 도모함에 목적을 두고 있다. 인터뷰이와 독자 사이에 친밀감을 형성하는 인물 탐구형 인터뷰 화보는 정통 포트레이트뿐만 아니라 창의적 화보를 제작하고 있다. 인물 화보가 주로 다루는 인물은 모델이 아닌 연예인, 문화/예술 분야에 종사하는 전문가 혹은 특색 있는 라이프스타일을 영위하는 일반인들이다. 인터뷰대상들은 전문모델과 다른 일반적 체격 조건을 갖고 있기 때문에 화보 작업에 있어서 전문가들의 협업은 인물의 시각적 결점을 보완하여 화보의 퀄리티를 높이는데 필수적이다. 그러나 스타일리스트가 시각적 조건의 보완만을 위해 인물 인터뷰의 화보 제작에 참여하는 것은 아니다. 독자는 인터뷰 관련 컨셉트 아래 진행된 화보를 통해 텍스트를 읽기 전, 인터뷰 기사의 1차적인 메시지를 전달받을 수 있다는 점에서 화보 컨셉트와 패션 스타일링의 중요성을 강조할 수 있다. 인물이 가진 이슈를 재현하거나 특정한 컨셉트 아래 스토리화보로 구성할 수 있고, 인물의 일상을 보여주는 라이프스타일 화보, 전문 모델을 대신해 진행하는 패션 중심 화보로도 보여줄 수 있다. 시각화 기법으로는 인물의 이미지, 취향, 직업 관련 소품 등을 이용한 오브제, 인물이 가진 특성 즉, 사회/문화적으로 코드화된 아이콘을 응용하거나, 이미지를 차용, 일러스트레이션, 포토샵 기법을 통한 아트워크 등의 방법이 있다. 본 연구에서는 인물 인터뷰 화보를 진행하기 위해 총 4명의 인터뷰이를 선정했다. 선정된 인터뷰이는 문화계에서 활동하는 인물로 미술작가 조습, 가수 요조, 뮤지컬 배우 송용진, 무용/동작 치료사 이다이다. 인물을 탐구하기 위해 이들의 객관적인 프로필과 자료 수집을 선 진행한 뒤 개별 인터뷰를 하고 이들이 안고 있는 직업적 과제, 취향, 지향하는 삶 등에 초점을 두어 인물을 분석했다. 인물특성에 적합한 감성 형용사를 도출, 이를 이미지 스케일을 통해 해당 인물의 이미지를 선정하고 의상 디자인과 인물 화보의 주요 개념을 설정했다. 또 인물 화보연출의 방향과 의상 디자인 컨셉를 한 눈에 알아볼 수 있도록 이미지 맵을 구성해 시각화하였다. 사진작가와 헤어&메이크업 전문가가 참여한 4명의 인물 화보는 인물 분석에 따라 디자인한 의상이 부각된 패션 중심 화보로 제작되었다. 패션 화보로 나타낸 인물의 시각화 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 인물 화보의 의상 계획을 위해서 컬러 이미지 스케일링을 통해 각 인물의 이미지 색채를 선정했다. 미술 작가 조습의 인물 화보는 카키, 붉은색, 황토색 등 저 채도의 색상으로 구성되어 인물의 진지하고 곧은 성향, 작가 작품 안의 소재가 되는 밀리터리, 노스탤지어 감성을 전달하고 있다. 로맨틱 펑크를 주요 컨셉트로 한 가수 요조의 의상은 핑크색을 주조색으로 하되, 톤이 다른 여러 가지 핑크 색을 배합하여 인물에게 몽환적인 분위기와 로맨틱하면서도 록의 강렬한 정신을 내재한 내면이 표현되었다. 배우 송용진은 의상과 사진 연출에서 주요하게 선정된 비비드한 컬러가 열정적이고 다이내믹한 삶의 성향이 효과적으로 표현되었고, 의상 디자인에 쓰인 골드와 실버를 주조색으로 한 글리터링 요소는 글램록의 성향을 드러냈다. 무용/동작 치료사 이다의 색채는 블루와 그린, 컬러 맵 안에서 선정된 색상들을 혼합된 꽃 패턴으로 구성해 비폭력과 자연주의를 지향하는 성향과 정적이면서도 강한 움직임을 표현했다. 둘째, 의상의 형태와 장식 오브제는 인물의 성격을 표현한 화보의 이미지 창출에 결정적인 역할을 한다. 조습의 의상에 구성된 신문을 구겨놓은 듯한 장식과 비정형화된 형태의 끈 장신구, 동작에 따라 다양한 움직임이 연출된 이다의 펠트 니트, 요조의 몽환적인 내면의 속성을 극대화시키기 위한 과장된 러플, 송용진이 가진 글램 록의 정신과 열정적인 삶을 표현하기 위해 활용된 화려한 스팽글과 지퍼는 인물의 성격뿐만 아니라 화보 연출에 있어서도 강한 효과를 발휘했다. 셋째, 조명 연출과 포토샵 기법은 의상으로 표현하지 못하는 컨셉트의 디테일한 속성을 보완하여 표현하고자 하는 컨셉트에 근접한 이미지 연출을 도왔다. 예를 들어 배우 송용진의 글램 록적인 성향은 의상이 아닌 흔들린 사진 연출, 붉은색과 푸른색 조명 연출과 함께 포토샵 기법으로 메이크업과 의상의 글리터링한 부분을 강조하였다. 넷째, 헤어&메이크업은 인물 이미지 연출에 확실한 방향을 세워준다. 가수 요조의 패션 화보에서 은근하게 드러나는 의상의 펑크적인 요소를 헤어&메이크업으로 극대화시킨 결과, 부드럽고 몽환적인 속성 안에서 펑크의 느낌을 배가시킬 수 있었다. 잡지 매체에서 인터뷰를 진행하는 기자는 인물 화보 진행 시 본 논문에서 연구한 화보 연출 방법을 응용할 수 있다. 인터뷰이에 대한 사전 지식 조사로 컨셉트를 잡아 의상 스타일을 결정할 수 있고, 전체적인 화보의 컬러와 톤을 구상하여 이에 맞는 화보 스태프를 선정할 수 있다. 이는 사진작가, 패션 스타일리스트, 헤어&메이크업 전문가, 공간 디자이너 등 화보에 참여하는 스태프들과의 커뮤니케이션에 오차를 줄일 수 있는 코드화된 자료가 되며 독자들에겐 인물 인터뷰 기사를 짐작할 수 있는 시각적 커뮤니케이션의 근간이 된다. 본 연구는 제작된 의상을 통해 화보 스태프를 최소화시켜 패션 화보로 진행했다. 그러나 인물 인터뷰 화보의 시각화 방법 파트에서 다룬 해외 잡지들의 화보 사례들처럼 더욱 다양한 연출을 시도할 수 있다. 공간, 푸드, 플라워 영역의 전문 스타일리스트가 인물 화보에 참여할 수 있고 창조적인 아트워크로 후반 작업이 강조된 패션 화보를 진행할 수 있음을 제언한다.;Today, people pursue various lifestyles and the magazine is bowl of lives of the contemporaries. As the magazine produces various contents of good quality and contributes to the culture, it can be categorized into knowledge industry of highly added value. As periodically published print media, the magazine tries continuous communication with readers with collected news articles for various concerns. Fashion magazine is highlighted with creative visual communication invests a lot for news article as well as its visualization. The importance of stylists who help visualization of magazine is being verified in various fields of space, food and flower as well as fashion as domestic fashion magazines diversify the contents of lifestyle area. The reason is that more magazines target readers of high society whose number is increased in magazine market, and they have to meet the eyes of luxury taste and also have tolure more advertisement which affects magazine company's earning structure by making more luxurious and stylish visual pages. Creative photo of high quality completes magazine's identity and style, and even contributes to the qualitative improvement of fashion culture, and it is even required in interview photo of lifestyle section which takes more portions even in fashion magazine as well as fashion photos. Thisstudy aims to suggest visualization method of human figure through fashion styling based on analysis of the interviewee in interview photo of fashion magazine, and to plan qualitative improvement of fashion culture. Character study type interview photo which forms intimacy between the interviewee and readers makes creative photo as well as traditional portray. Human photo mainly deals with human figures of celebrities, culture and art experts or ordinary people who have characteristic lifestyle other than professional model. As interviewees have ordinary constitution which is different to that of professional model, it is necessary for professionals to cooperate in photo works in order to complement weak points of the human figures and to increase the quality of the photos. The stylists, however, are not participating in interview photos only to complement visual condition of human interview. Before reading interview text, readers can receive 1st message of the interview article by seeing the interview photos which were taken by the concept of the interview, and so the importance of concept and fashion styling is highlighted. Specific issue of a human figure can be recreated or composed into story photo under certain concept, and the character's feature, which is socially and culturally coded icon, can be applied to interview photo. Also, character's lifestyle photo or fashion trend photo with the interviewee as a model can be applied. Besides, character's image, taste, job-related stuffs can be used as objects, and the photos can be filled with various techniques with borrowed image, illustration, Photoshop artwork, and so on. This study selected total 4 interviewees to perform character interview photo. The selected interviewees are people of cultural scene, an artist Jo Seub, singer Yozoh, musical actor Song Yong-Jin, and dance/motion therapist Ida. First, we collected objective profile and data on these people and performed individual interviews and we analyzed these people by focusing on their vocational assignment, taste and goals of life. We drew emotional adjectives appropriate for character's feature, and selected their own images through image scale and set up major concept of clothing design and character photo. Also, we formed visualized image map so as to view the direction of character photo and clothing design concept at one sight. Professional photographer and hair & makeup artist were participated in the character photos of 4 people and it was made into fashion photos focusing designed cloths. The visualization study of character in fashion photo is resulted as below. To form a character photos, firstly, verified color selection is required which follows emotional adjective drawn from the character. The character photo of an artist Jo Seub has serious and rigid tendency with military look of the artist's work,and it delivers the feeling of character with khaki, red and brown colors of nostalgic emotion with low chroma. The cloths for a singer Yozoh are mainly based on romantic punk concept and use pink as main color with various tones mixed to give psychedelic atmosphere and depth inside. Passionate and dynamic lifestyle of actor, Song Yong Jin was expressed in vivid colors of clothsand photos; gold and silver colors mainly used in cloths design and other glittering elements revealed glam rock features. The color for dance/motion therapist Ida was selected from blue and green color map, and the mixed flower patterns expressed her inclination for nonviolence and naturalism and calm and strong movement inside effectively. Any reporter who performs interview for magazine can apply photo presentation method of this study upon working on character photo. Cloths style can be decided with concept through pre-investigation on the interviewee, and the color and tone of entire photos can be used to select photo staffs. It can be coded data for photographer, fashion stylist, hair & makeup expert, space designer and other staffs to reduce communication error, and also can be the base of visual communication for readers to guess interview article. This study minimized photo staffs for fashion photos with previously made cloths. Just like examples of foreign magazines dealt in visualization method of human interview photos, however, various presentations can be tried. Professional stylists of space, food and flower could participate in human figure photos, and their creative artwork contributed to fashion photos in latter part of the work.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE