View : 481 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author이수정-
dc.creator이수정-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:28Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:28Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000038582-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/177079-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000038582-
dc.description.abstract본 연구의 목적은 동작기준정보와 결과지식의 제공이 운동학습에 미치는 영향을 규명하는데 있다. 이러한 목적으로 이 연구에서는 E여자대학교 재학생 40명을 피드백 제공 방법을 달리하여 실험적으로 조작한 4집단(무 제공집단, 동작기준정보 제공집단, 결과지식 제공집단, 동작기준정보와 결과지식 제공집단)의 조건에 각각 무선 배정한 다음 실험하였다. 본 연구의 실험설계는 2(동작기준정보 유, 무) × 2(결과지식 유, 무) × 7(분단) 반복측정 요인설계(factorial design with repeated-measures on Block)이며, 이에 따른 분석은 반복측정 삼원변량분석(3-way ANOVA with repeated-measures on block)으로 하였다. 모든 집단의 피험자들은 70회의 연습 후 35회 시행을 측정하였고, 파지단계는 집단별로 5회 시행을 하여 일원변량분석 후 Scheffe′ test로 사후검증 하였다. 습득단계에서는 각 피드백 제공 집단별로 1분단을 10회 연습시행과 5회 측정으로 하여 총 7분단을 시행하였다. 무 제공집단은 동작기준정보와 결과지식을 모두 제공하지 않은 상태로 연습하고, 동작기준정보 제공집단은 결과지식은 제공하지 않고, 동작기준정보만을 매 시행마다 제공하였다. 결과지식 제공집단은 동작기준정보는 제공하지 않고, 매 시행 시 마다 결과지식을 제공하였고, 동작기준정보와 결과지식 제공집단은 매 시행 시 마다 동작기준정보와 결과지식을 제공하여 연습을 하였다. 이러한 10회 연습 후 5회 측정을 실시하였고, 측정 시에도 방법은 동일하게 이루어졌다. 측정은 공이 홀에서 떨어진 거리를 측정하였고, 절대거리오차로 산출하였다. 파지단계에서는 24시간이 지난 후 결과지식을 제공하지 않은 상태에서 5회 측정하였다. 연구 결과, 습득단계에서의 동작기준정보와 결과지식의 제공에 따른 절대거리오차는 각각 통계적으로 유의한 차이가 있었고, 동작기준정보와 결과지식의 상호작용 효과는 통계적으로 유의하지 않았다. 또한 분단에 따른 수행효과와 결과지식과 분단간의 상호작용 효과는 유의하게 나타났지만, 분단과 기준정보, 기준정보와 결과지식에 대한 상호작용은 유의하지 않았다. 다음날 실시한 파지검사에서는 동작기준정보, 결과지식의 제공과 동작기준정보와 결과지식간의 상호작용에서 모두 통계적으로 유의한 차이가 있었다. 결론적으로 이 연구의 결과는 동작기준정보와 결과지식의 효과에 대한 가설이 부분적으로 지지되었다.;The purpose of this study is to examine the effect of providing movement standard information and knowledge of results on the movement learning. For these purpose, this study examines experimentally constructed 4 groups( non-providing group, movement standard information providing group, result knowledge providing group, and providing movement standard information and result knowledge providing group) which differ the feedback providing method to the E women's university students and allot to each condition. The experimental plan of this study is factorial design with repeated-measures on Block of 2( movement standard information existence and nonexistence) X 2(result knowledge existence and nonexistence) X 7(dividing parts), analysis according to that is 3-Way ANOVA with repeated-measures on Block. Every subjects of each block is measured 35 times operation after 70 times practices, and at the forgetting stage, operating 5 times by each group, and inspect by Scheffe's test after unitary variable analyzing . At the acquirement stage, operate total 7 group as a 10 times practice operations and 5 times measurements by each feedback providing group. Non-providing group practices at the condition as movement standard information and result knowledge are not provided, and movement standard information providing group is not provided result knowledge, and then provide movement standard information at each practice. Result knowledge providing group is not provided movement standard information, and at the each practice, result knowledge is provided, and movement standard information and result knowledge providing group practices with movement standard information and result knowledge by each time. Then after 10 times practice, 5 times measurements are operated, it is same at the measurement time. Measurements are measured distance which balls are fallen from the hall and it is calculated by absolute error. At the forgetting stage, it is measured 5 times after passing 24 hours without result knowledge. From the study result, each distance error, according to the movement standard information and result knowledge providing at the acquirement stage, has similar difference by statistically, and mutual interaction effects of movement standard information and result knowledge is not positive by statistically. Moreover, mutual iteration about dividing group and standard information and movement standard information and result knowledge is not positive. At the forgetting test operated the next day, between movement standard information and result knowledge providing and mutual interaction of movement standard information and result knowledge have similar difference by statistically. In conclusion, the result of this study has partly supported hypothesis about effects of movement standard information and result knowledge.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅴ Ⅰ. 서론 = 1 A. 연구의 필요성 및 목적 = 1 B. 연구문제 = 5 C. 연구가설 = 5 D. 연구의 제한점 = 6 Ⅱ. 이론적 배경 = 7 A. 운동학습의 개념 = 7 B. 운동학습의 결정요인 = 13 1. 연습 = 13 2. 피드백 = 16 가. 동작기준정보 = 18 나. 결과지식 = 20 Ⅲ. 연구방법 = 23 A. 피험자 = 23 B. 실험과제 및 기자재 = 23 C. 실험설계 및 절차 = 27 D. 자료처리 및 분석 = 29 Ⅳ. 연구결과 = 30 Ⅴ. 논의 및 결론 = 42 참고문헌 = 46 ABSTRACT = 54-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent8900360 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title동작기준정보와 결과지식정보의 상대적 운동학습효과-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Relative Contribution of Criterion Task Information and Knowledge of Results to the Learning of Golf Putting Skill-
dc.creator.othernameLee, Su-Jung-
dc.format.pagev, 56 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 체육교육전공-
dc.date.awarded2008. 2-
Appears in Collections:
교육대학원 > 체육교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE