View : 538 Download: 0

중학생의 세계시민자질에 관한 연구

Title
중학생의 세계시민자질에 관한 연구
Other Titles
A Study of Middle School Students' Qualifications for Global Citizens
Authors
신혜진
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
Today, globalization is occurring at a rapid pace in various areas such as politics, economy, society and culture. In order to actively respond to the changes of a globalized world and lead the world in to the future, students need to cultivate the qualification for global citizens. And, the qualifications can be cultivated through education, thus the necessity of Global Education is increasingly being emphasized. This study specified elements of the qualifications for global citizens required to acquire in the global age and examined how well middle school students were qualified as global citizens. This study assessed 368 male and female middle school students in Icheon city, Gyeonggi province to analyze the students' qualifications for global citizens. Frequency analysis, descriptive statistics, t-test, one-way ANOVA, and two-way ANOVA were performed on the collected data using the SPSS program. The elements of the qualifications for the global citizens were divided into four sectors: international thinking(thought or analysis of international matters, consciousness to participate in international matters and the ability to handle information on international issues); international understanding(global perspective and insight, understanding of multi-cultures, understanding of international matters); values and attitudes(humanity, open-minded attitudes, reasonable attitudes, and the values of the importance of cultural exchange); and social relationship(social ability to resolve intentional problems). Then, the middle school students' qualifications for global citizens were measured and the results were analyzed. According to the analysis of the results, the median score of the students' qualifications for global citizens was 2.97, a little below the average level. Of the four elements of qualifications for the global citizen, the sector of values and attitudes scored the highest and the sector of international thinking the lowest. As for the students' qualifications for global citizens by socio-demographic variable, the students had higher level qualifications as their grade was higher, as they received better academic results, and when they had experience of going abroad. The analysis of whether the students showed any difference in their qualifications for global citizens according to socio-demographic variables found that they displayed little difference according to their gender. However, according to their grade and academic results, they showed difference in their qualifications for global citizens. In addition, whether students had experience of going overseas also caused difference in students' qualifications for global citizens. Educational efforts are required to improve middle school students' qualifications for global citizens which are a little lower than the average. In order to conduct a more effective Global Education in the sociology curriculum, the following should be noted. First, the goal and content of the education of global citizenship should be reflected in actual classes. Second, textbook should cover a variety of things without being biased toward certain content in order to help students improve the functional aspects which the students lacked in the research. Third, various and abundant teaching and learning materials should be produced. Fourth, various teaching-learning methods should be created to trigger students' interest and attention. Fifth, Global Education should be improved by increasing opportunities for teachers to get training on Global Education. Changes caused by globalization are already affecting a huge part of our life. Therefore, in order to produce citizens who are needed in the era of globalization the Global Education should be further emphasized.;오늘날 세계화는 정치·경제·사회·문화 등의 다양한 분야에서 빠른 속도로 진행되고 있다. 다원화, 상호 의존, 상호 이해, 협력을 특징으로 하는 세계 사회에서 변화에 능동적으로 대처하며 미래 세계의 주역으로 발돋움하기 위해서는 세계시민으로서의 자질 함양이 필수적이다. 이러한 세계시민자질은 교육을 통해 함양될 수 있기 때문에 학생들에 대한 세계시민성 교육의 필요성이 더욱 강조되고 있다. 본 연구에서는 세계화 시대의 세계시민에게는 어떤 자질이 요구되는지 세계시민자질을 구성하는 요소를 구체화하고, 중학생들은 세계시민으로서의 자질을 어느 정도 갖추고 있는지 조사하였다. 본 연구는 경기도 이천시의 남녀 중학생 368명을 대상으로 중학생의 세계시민자질 실태를 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS 프로그램을 사용하여 연구문제에 따라 빈도분석, 기술통계, t-test, one-way ANOVA, two-way ANOVA를 실시하였다. 세계시민자질 구성요소를 국제적 사고(국제적 문제에 대한 사고 및 분석, 국제적 문제에 대한 참여의식, 국제적 관심사에 대한 정보처리기능), 국제적 이해(세계적 조망 및 통찰, 다문화에 대한 이해, 국제문제에 대한 이해), 가치 및 태도(인류애, 개방적 태도, 합리적 태도, 문화교류 중요성의 가치), 사회적 관계(국제적 문제해결을 위한 사회적 능력)의 네 영역으로 설정하고, 중학생의 세계시민자질 정도를 측정하여 그 결과를 분석하였다. 분석 결과 중학생의 세계시민자질 평균점수는 2.97점으로서 보통 수준에 조금 못 미치는 정도로 나타났다. 세계시민자질 구성요소의 네 가지 영역 중 가장 높은 수준을 보인 것은 가치 및 태도 영역이고, 가장 낮은 수준을 보인 것은 국제적 사고 영역으로 나타났다. 또한 인구사회학적 변인별 중학생의 세계시민자질 실태는 학년이 높은 학생일수록, 학업 성적이 좋은 학생일수록, 그리고 외국 경험이 있는 학생의 세계시민자질 수준 정도가 높은 것으로 나타났다. 인구사회학적 변인에 따라 중학생의 세계시민자질 정도에 차이가 있는지를 분석한 결과, 성별에 따른 차이는 없는 것으로 나타났다. 그러나 학년에 따른 차이는 1학년, 2학년, 3학년 집단 간에서 유의한 차이가 나타났고, 학업 성적에 따른 차이는 상위권, 중위권, 하위권 집단 간에서 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한 외국 경험의 유무에 따른 차이도 유의한 것으로 나타났다. 보통 수준에 약간 못 미치는 중학생의 세계시민자질 정도를 더 높은 수준까지 향상시키기 위해서는 교육적 노력이 필요하다. 따라서 앞으로 사회과 교육에서 더욱 효과적인 세계시민교육이 이루어지기 위해서는 다음과 같은 점에 유의하여야 한다. 첫째, 세계시민교육 교육과정 상의 목표와 교육내용이 실제 수업에 잘 반영되어야 한다. 둘째, 교과서의 내용이 일부 내용에 편중되지 않고, 다양한 내용으로 균형을 이루어 중학생들에게 부족하다고 나타난 기능적 측면의 교육도 효과적으로 이루어져야 한다. 셋째, 다양하고 풍부한 교수-학습 자료를 마련해야 한다. 넷째, 다양한 교수-학습 방법으로 학생들의 흥미와 관심을 유발시켜야 한다. 다섯째, 세계시민교육에 대한 교사 연수의 확대를 통하여 세계시민교육의 내실을 기해야 한다. 세계화로 인한 변화는 이미 우리의 삶 여기저기에서 큰 영향을 주고 있다. 따라서 세계화 시대에 걸맞는 새로운 시민을 길러내기 위한 세계시민교육은 더욱 강조되어야 한다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 일반사회교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE