View : 762 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.author김선미-
dc.creator김선미-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:16Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:16Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000038677-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176965-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000038677-
dc.description.abstract글자, 타입, 문자, 타이포, 텍스트 등과 같이 글자를 부르는 언어는 다양하다. 물론 미묘한 차이는 있지만 일반적인 의미로 통용되고 있다. 우리의 삶에 있어서 글자는 아침에 눈을 뜨기 시작 하면서부터 하루를 마감하는 시간까지 우리들의 삶 속에 묻어 조용히 우리들에게 더 나은 삶을 지향할 수 있도록 도와준다. 또한 엄청난 자립심까지 있어 그 자리에 안주하지 않고 시대가 몇 번을 바뀌어도 뒤쳐지지 않고 더 발전된 모습으로 우리의 든든한 버팀 목으로 함께하고 있다. 하지만 이런 멋진 습성을 갖은 문자도 인간과 함께 공존하기에 비로써 진면목을 볼 수 있다. 인간과 문자는 서로를 의지하며 과거는 거울삼아 현재를 살고 더 나은 미래를 위해 서로가 서로에게 없어서는 안 될 숙명의 관계이기 때문이다. 시간과 공간을 뛰어 넘어 현재 우리는 엄청난 정보화의 시대에 살고 있다. 매초 매순간 전혀 관계없는 정보를 수용해야하기도 하며 그것들을 전부 수용할 수가 없어서 난처해하거나 어쩔 수없이 필요 없는 정보들까지 읽고 있는 시대에 살아가고 있다. 그렇기 때문에 정보 전달에 가장 정확하고 객관적인 방법인 글자를 통한 타이포그래피는 현대에 이르러 매체의 다양화에 따라 범위가 확대 해석되었고, 다양한 조형표현과 시각적인 욕구를 충족하기 위한 다양한 시각 표현이 발달 하게 되었다. 그리고 타이포그래피에 있어서 문자는 언어적 상징인 동시에 시각적으로 보여 지는 기호라는 점에서 하나의 조형이다. 이러한 성격의 문자가 규격화된 활자에 의하여 언어정보를 전달함에 그치지 않고 시각적이며 감성적인 이미지를 형성한다면, 하나의 이미지와 의사를 표현하는 커뮤니케이션 이 두 가지 기능을 수행 할 수 있을 것이며, 따라서 메시지의 전달을 강화시킬 수 있을 것이다. 이는 대량생산에 의한 획일적인 표현에 대한 반항으로 현대에 들어 더욱 다양한 표현 방법으로 가능하고 활용되고 있는 것이다. 이 표현의 다양성은 사회 전반적인 현상으로 ‘해체’라는 개념의 영향이라고 할 수 있다. 해체란 전통이나 말 중심의 밖에서의 파괴(destruct)가 아니라, 그 내부에서 그것들이 구축해 놓은 것들을 그 근본으로부터 해체(Deconstruct)하는 것을 의미한다. 즉 전통에 반대하기 위해서는 바로 그 전통의 언어를 빌려 해체하는 방법밖에 없다. 그러므로 해체는 교묘하고 정교한‘내부로부터’ 해체이다. 이는 타이포그래피 영역까지 확대되었고 지금도 진행 중이다. 현대 사회는 점점 더 복잡해지고 정보의 포화 상태에 의해 사람들의 집중력을 지속시킬 수 있는 시간은 점점 줄어들고 있다. 특히 현대에 들어 타이포그래피는 해체적인 경향이 뚜렷하게 나타나고 있는데, 이는 시각적으로 사람들을 붙잡기 위해서 타이포그래피가 좀 더 사람들에게 읽는 의미의 글자에서 보는 글자의 의미로 조용히 해체되고 변해가는 시점이 되었다. 본 연구의 이론적 배경으로 타이포그래피에 있어서 문자의 활용을 통해 타이포그래피의 현대적 개념 및 배경과 해체주의에 대해 일반적인 고찰을 통해 해체주의를 알아보고 해체적 타이포그래피의 표현기법으로 연구 하였다. 또한 해체적 타이포그래피와 해체적 특성을 살펴보고, 타이포그래피를 활용한 시각 표현 연구하였고 이를 바탕으로 해체 타이포그래피를 표현 연구하였다. 단순한 정보를 알고 읽히는 것만이 목적인 아닌 글자도 순수 회화처럼 볼 수도 느낄 수도 감정을 가질 수도 있다는 것을 잊지 말아야 할 것이다. 그렇기 때문에 해체 타이포그래피를 알아보았다. 작품으로는 현대 사회의 여러 문제들 중 현대 우리가 느끼고 있는 지구의 환경오염(지구 온난화)에 대해 감성적이며 각각의 낱자들을 활용해 해체적 표현을 시도하였고 가 8개의 주제를 해체주의 현상을 근거로 해체 타이포그래피 작품을 표현하였다.;The name of 'Letter' might be so various. We are often referred to the letter as character, type, typo, text, and so on. Although there are some subtle differences amongthose names, those are in common use now. The letter is always with our daily lives. From waking to sleeping, we live along with the letter. As we are together with the letter, we are able to plan, learn, and dream our lives. Our friend, a letter, has independent, self-supported, and transformed nature, so it never hangs up its hat. In recent radical period, our friend does not go out of date. Contrary to becoming old-fashioned, it is prosperous. Our friend supports and helps our unstable lives in changing rapidly these days. Thus, we dare to say, "We can't live without our friend."However, our friend also cannot exist itself if it has no friend, people, because human gives meanings of existence to the letter. The letter was invented for just needs of human, so if people do not find their friend, their friend must be useless. In this way, the relationship between human and a letter is fatalistic. We are living in massive information-oriented society. It jumps over the time and space. The radical society wants us to learn and accept information that it has as many as possible. That seems unexceptionable because we have to survive in our competitive society. Even though we are sometimes reluctant to accept some, we have to follow the demands of the times. Obviously, our lives are turbulent in every instance. Typography is one of the most accurate and objective too to express and deliver correct meanings of information. Consequently, in an informative society, typography develops their ability and covers a wide scope of the sphere of its activity necessarily. Moreover, an informative society causes the development of diverse expression through the very formative and visual arts. The letter for typography is linguistic symbol, and also visual sign. In accordance with this character, the letter is a kind of the formative arts. If a letter is not only delivering linguistic information as a role of standardized printing type, but offering visual and emotional images to people, these functions of the letter must strengthen communication or conveyance of information. In this research, I described as a form of Typographys: the modern concepts of typography by using a letterand functions of typography including roles of delivering meanings accurately or emotional and visual expression with letter's formative characteristics. Besides, I narrate the theoretical background of typography and specific relation between typography and a medium of expression on the basis of Deconstruction visual and perceptive sense phenomenon. The reason why I chose the form of book arts for this study is that I really want to express the way of emotional communication more positively and actively. Typography is just not simple. I mean that a Type should not be read just as a deliverer of information, knowledge, and literatures very limitedly. The letter should be read like a picture, like a painting we feel an emotion with our visual organs because a book is small world of communication, expression of the authors, or emotional appeals of the readers. The rationality and deep impression coexist in a small piece. The small piece stands above time and space. Therefore, a deep consideration of typography has very essential, meaningful, important, and necessary aim. This study contains various types of typography with 8 main themes.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ⅳ 1. 서론 = 1 1.1 연구 목적 = 1 1.2 연구방법 = 3 2. 타이포그래피의 일반적 고찰 = 5 2.1 현대 타이포그래피의 개념 = 5 2.2 현대 타이포그래피의 역사 = 8 2.2.1 미래파 (futurism) = 10 2.2.2 데스틸 운동 (De-stij1) = 16 2.2.3 구성주의 (Constructivism) = 18 2.2.4 바우하우스 (Bauhaus) = 20 2.2.5 뉴 그래픽 (Neue Grafik) = 24 2.2.6 사이키델리풍 (Psychedelic Movement) = 26 2.2.7 포스트모더니즘 (Post-Modernism) = 28 3. 해체주의의 일반적 고찰 = 29 3.1 해체주의의 배경 = 29 3.1.1 구조주의 = 29 3.1.1 후기 구조주의 = 31 3.2 해체주의의 개념 = 33 3.2.1 자크 데리다의 해체주의 = 36 3.3 현대 해체주의 현상 = 45 3.3.1 해체주의의 디자인 스타일 = 45 3.3.2 현대사회의 언어 해체 = 47 4. 현대 타이포그래피의 해체적 표현 = 49 4.1 해체 타이포그래피 = 49 4.1.1 해체 타이포그래피의 가능성 = 49 4.1.2 자유로운 해체 타이포그래피 = 52 4.1.3 디지털 해체 타이포그래피 = 59 4.2 오늘날의 해체 타이포그래피의 표현 = 62 4.2.1 타이포그래피 해체 표현 방법 = 62 4.2.2 타이포그래피의 다원성 = 70 4.2.3 해체 타이포그래피의 디지털 공간 표현 = 71 4.2.4 해체 타이포그래피의 하급문화 표현 = 73 4.2.5 그리드의 해체를 통한 인식의 재구조 = 73 4.2.6 해체 타이포그래피의 나아갈 방향 = 76 5. 작품전개 = 78 5.1 제작의도 = 78 5.2 작품의 전개 = 80 5.3 작품 제작 및 표현 = 82 6. 결론 = 101 참고문헌 = 104 ABSTRACT = 107-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent7468733 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title타이포그래피를 활용한 시각 표현연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle해체적 표현을 바탕으로-
dc.title.translatedThe Study of Visual Expression by Using Typography-
dc.creator.othernameKim, Seon-mi-
dc.format.pageⅸ, 109 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과정보디자인전공-
dc.date.awarded2008. 2-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE