View : 78 Download: 0

여성을 배려한 제품디자인에 관한 연구

Title
여성을 배려한 제품디자인에 관한 연구
Other Titles
A Study of the Design for Woman in Product Design : with a focus on digital home appliances and automobiles
Authors
이은정
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
제품 디자인의 변천사는 시대적 상황이나 사회적 유행에 따라 시시각각으로 다양하게 변화되어 왔다. 제품디자인의 가치 또한 다양한 방법으로 판단되고 인정되어 새로운 트렌드의 출현과 발전을 거듭해 왔다. 실용적 생활을 위한 제품디자인의 다양성 추구는 보다 풍요로운 삶과 여유를 가져다주었다. 또한 디지털가전제품과 자동차의 조형디자인도 과학기술의 눈부신 성장과 발전에 따라, 이제는 과거 그 어느 때 보다도 제품디자인에 대한 여성적 감성의 기대와 중요성이 커지고 있다. 그것은 고도로 발달된 기술과 기능을 넘어서서 여성 소비자의 요구에 맞는 감성성이 디자인에서 중요한 요소가 되었기 때문이다. 최근 여성의 사회참여가 늘어나고 구매력 증대와 라이프스타일의 변화로 90년대 중반 이후부터 여성고객을 겨냥한 제품디자인이 점차 증가하고 있다. 냉장고, 세탁기 등 가사 제품에서부터 남성이 주 고객이었던 자동차 상품에 이르기까지 여성 소비자의 구매 비중이 커지면서 여성을 배려한 제품이 많이 나오고 있는 것이다. 제품디자인 분야에서 여성을 특히 주목해야 하는 이유는 여성의 유연하고 감성적인 사고가 디자인에 크게 장점을 발휘할 수 있기 때문이다. 또한 여성이 남성에 비해 상대적으로 우수한 감수성과 창의성을 가지고 있어서 형태, 소재,컬러 등 기초분야에 이르기까지 여성의 직관력과 섬세함이 디자인에서 뛰어난 경쟁력이 될 수 있다. 이와 함께 소비 주체이자 유행을 선도하는 트렌드 창조자로서 ‘여성성’이 부상하고 있다. 이러한 여성성은 세가지 감성으로 나눌 수 있다.제품의 외형, 색상, 디자인을 중시하는 감각적 감성과 제품의 기능과 편리함을 고려한 기능적 감성, 개인의 라이프스타일이나 가치기준 및 사회적 지위를 중시하는 문화적 감성으로 나눌 수 있다. 과거의 제품은 튼튼한, 질긴과 같은 획일화된 기능을 중시했으나 오늘날에는 기능과 더불어 신미성을 중시하는 제품디자인이 여성적 감성으로 만들어 지고 있다. 즉 이제는 ‘여성’을 제품개발의 한 축으로 인식하고, 여성적 감성을 담아 낼 수 있는 제품 개발과 전략이 필요한 시점이 된 것이다. 애플의 iMac 컴퓨터, 캐논의 Ixus 디지털카메라, 노키아의 패션 콜렉션 핸드폰 등은 여성적 디자인 (Feminine design)을 활용해 시장에서 성공한 대표적인 사례들이다. 유연한 선, 화려한 색상, 작고 깜직한 외관, 패션 감각 등 전통적으로 여성적 취향으로 간주되던 속성들이 이들 제품의 공통적인 디자인 키워드가 된 셈이다. 앞으로는 디자인 뿐만 아니라 기능과 편리함 등 모든 면에서 여성 소비자를 배려한 제품이 증가할 것이다. 이제는 기존 남성위주의 제품개발에서 벗어나 여성층을 겨냥한 제품 디자인에 대한 수요는 시장개발이라는 측면에서 유효할 것이며, 궁극적으로 이는 모든 이를 위한 디자인 개념으로 확대될 수 있을 것으로 사료된다. 즉, ‘여성 소비자 뿐만 아니라 남성 소비자까지’ 혹은 ‘연령대를 벗어나 누구나 쓸 수 있는’ 제품이 개발되어 여성적 감성을 반영한 디자인이 대중화 보편화 될 것이다. 본 연구에서는 최근 디지털가전제품과 자동차 디자인을 중심으로 부각되고 있는 ‘여성 사용자를 배려한’ 디자인을 사회, 문화, 경제, 마케팅적 측면에서 그 배경을 살펴보고 근 미래 디자인 트렌드를 예측하고자 한다. 더 구체적으로 향후 2010년 제품디자인이 여성성을 뛰어넘어 어떤 방향으로 전개될지도 고찰해 보겠다.;The history of product design has been changing every moment through the state of times and social trends. The value of product design also has been judged and recognized in various ways and advanced with the arrival of trends. Pursuing the variety of product design for a functional life brought richness and leeway to our society. Moreover, the plastic design of digital home appliances and automobiles is also expected to have feminine sensibility and sense with rapid development of science technology. That is, the sense that fits a demand of women customers is essential element in design over high technology and the functions of design. The products targeting women are increasing since mid 90s because of the growth of women's participation in a society and their purchasing power and the change of lifestyle. From household products like refrigerator and washing machine to automobile, which was mainly targeting men, many products are coming out with consideration for women since the purchasing power of women have increased significantly. The reason to pay attention to women is because women's sensible and flexible thinking can show its ability in design. And relatively, women has more sensibility and creativity than men, so their intuition and delicacy can be superior competitive power in shape, material, color, and other basic elements of the design. For this, 'femineity' is rising as a trend setter, which is the core of customer and leading the new trend. This femineity can be divided into three senses; a sensible sense that values the appearance, color and design of products, a functional sense that values the functions and convinience of products , and a cultural sense that values one's lifestyle or a standard of value and one's position in society. The past products focused on standardized functions like solidness and durability, but nowadays, product design that focuses on its functions along with the design is created with feminine sensibilities. That is, recognizing 'women' as a center of product development and developing products with feminine sensibility is certainly needed. Apple's iMac computer, Cannon's Ixus digital camera, Nokia's fashion collection cell phones are all successful examples to success in the market using feminine design. The functions like flexible line, splendid color, small and cute appearance, and fashion sense, which was considered as womanly taste, are the design keyword for these products. From now on, number of products that consider all features including functionality and conveniences for female consumers will increase. Existing male-oriented product development is now old and demand for product designs targeting females will become effective in terms of market improvement. This will ultimately extend to be a design concept for everyone. That is, products ‘not only for females but for males also’ or ‘for anyone regardless of one’s age’ will be developed, popularizing and generalizing the design that reflects female sensitivity. This research examines the background of design ‘for women,’ recently emerging in digital home appliances and automobiles, in terms of society, culture, economy and marketing, and predicts future design trends. More specifically, this research will consider how product design will jump over the limits of ‘female design’ and expand by 2010.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE