View : 749 Download: 0

기초체력을 증진시키는 신체활동을 통한 유아의 기초체력과 교사의 태도 변화

Title
기초체력을 증진시키는 신체활동을 통한 유아의 기초체력과 교사의 태도 변화
Other Titles
Change of Child Basic Physical Strength and Teacher's Attitude through Physical Activities Improving Basic Physical Strength
Authors
이은경
Issue Date
2008
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Abstract
본 연구는 신체활동에 참여하는 K 초등학교병설유치원 만 5세 소망반 유아들의 기초체력의 변화와 신체활동의 실행과정에서 신체활동에 대한 교사의 태도 변화를 살펴봄으로써 유치원 현장에서 신체활동의 교수·학습 방법을 개선하고 체계화하도록 도움을 주는데 그 목적이 있다. 이와 같은 연구 목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 신체활동에 참여하는 만 5세 소망반 유아들의 기초체력에는 어떤 변화가 있는가? 2. 신체활동을 실행하는 과정에서, 신체활동에 대한 교사의 태도에는 어떤 변화가 있는가? 본 연구는 현장에서 나타난 유아들의 체력저하와 신체활동에 대한 교사의 태도 부족 등의 문제를 개선하고자 실시된 현장연구이며, 연구 대상은 연구자인 K 초등학교병설유치원 소망반 교사 1명과 소망반 유아 28명(남아 14명, 여아 14명)이였다. 연구 기간은 8월 10일부터 10월 12일까지로 이 기간 중 총 15회에 걸쳐 신체활동을 계획하여 실행하였다. 문헌 연구를 통하여 신체활동 내용을 선정하고, 선정된 신체활동 내용은 체육 전문가 1인에게 검토 받았으며, 신체활동을 실행하기 전에 1차 기초체력을 측정하였다. 7회의 신체활동을 진행한 후 2차 측정을 하였고, 15회의 신체활동을 모두 마친 후 3차 측정을 하였다. 유아들의 기초체력 측정 도구는 오진구·오학성·오대성(1984)이 개발한 운동능력 검사 도구를 수정·보완하여 사용하였다. 자료 수집은 캠코더를 통하여 신체활동을 녹화한 자료와 활동사진 자료, 교사 저널, 유아행동관찰 기록, 세 차례에 걸친 기초체력 측정결과, 유아와의 활동평가 내용 녹음 자료 등을 통하여 이루어졌다. 유아의 기초체력 변화는 세 차례에 걸쳐 측정된 기초체력 검사 결과 자료와 교사 저널, 활동 평가 내용, 유아행동관찰 기록 등의 자료를 통하여 분석하였다. 교사의 신체활동에 대한 태도변화는 신체활동 실행과정에서 작성하였던 교사저널을 토대로 ‘신체활동에 대한 중요성 인식’, ‘신체활동에 대한 자신감 증진’, ‘신체활동에 대한 교수-학습 방법 개선’, ‘반성적 사고의 증진’, ‘안전의식 고취’로 유목화 하여 분류하였고, 이를 근거로 신체활동에 대한 교사의 태도변화를 살펴보았다. 본 연구를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 15회의 신체활동에 참여한 소망반 유아들은 세 차례에 걸친 기초체력 측정 결과 근력, 유연성, 평형성, 순발력, 민첩성이 모두 점차로 향상되었음을 알 수 있었다. 신체활동을 실행하기 전에 유아들은 기초체력이 매우 낮은 유아들이 많았고, 신체활동에 대해 소극적인 태도를 보인 유아들도 많았다. 그러나 15회에 걸친 신체활동을 하면서 기초체력이 점차로 향상되었으며 자신감도 회복되어 활동을 할 때마다 매우 적극적인 태도를 보였다. 둘째, 15회의 신체활동을 실행하는 과정에서 신체활동에 대한 교사의 태도에는 많은 변화가 있었다. 그동안 연구자는 다른 활동에 비해 기초체력을 증진시키는 신체활동을 어렵게 인식하고 있었고, 기피하는 부정적인 태도를 갖고 있었다. 이러한 태도로 인해 신체활동에 대해 관심이 부족 했을 뿐 아니라 자신감 또한 매우 부족했었다. 그러나 유아들의 운동시간 부족으로 인한 기초체력이 부족함을 인식하고 현장에서 신체활동에 관심을 갖고 실행하면서 연구자의 태도는 달라졌다. 우선, 유아들의 기초체력을 증진시키는 신체활동이 매우 중요함을 인식하게 되었으며, 기초체력 요소를 고려한 활동을 선정하고 적용할 수 있게 되었다. 이 과정에서 점차 자신감이 회복되었고, 교수-학습 방법이 개선되어갔다. 또한 신체활동을 계획하고 실행하고 평가하는 과정에서 ‘반성적 사고’를 지속적으로 하는 것이 습관화되어 다음 활동을 보다 체계적으로 잘 실행하게 되었다. 무엇보다 유아들의 안전을 위해 사전에 장소 및 도구의 안전점검을 하게 되었으며 유아들과는 안전에 대해 토의하여 안전한 생활이 이루어지도록 하였다. 교사의 이러한 태도 변화는 교사 스스로 신체활동에 적극적으로 참여하게 되었고 유아들이 다음 활동을 기대하며 즐거운 마음으로 신체활동을 하는데 큰 영향을 미쳤다.;This study is intended to give helps to improve and systemize a physical activity's teaching and learning method in the field of kindergarten through examining a change in a physical fitness of children aged five years in Somang class of K elementary school's kindergarten who participate in the physical activity, and the change in teachers' attitude to the physical activity in the execution process of physical activity. The problems of the study set by the above purpose of the study are followed. 1. How is the physical fitness of Somang class's children aged five years who participate in the physical activity changed? 2. How is the teachers' attitude to the physical activity in the execution process of physical activity changed? The field research was conducted to solve the problems such as the teachers' insufficient attitude on a drop of children's physical strength and physical activity shown in the field. The object of the research was 1 teacher of Somang class in K elementary school's kindergarten and 28 children of Somang class (14 boys and 14 girls). The period of the research was from August 10 to August 12. During this period, the physical activity was planned and executed totally 15 times. Through a literature survey, the contents of physical activity were selected, and selected contents of physical activity were reviewed by 1 sports expert. Before executing the physical activity, the primary physical fitness was measured. The physical activity was executed 7 times, and then the secondary measurement was done. After finishing the physical activity 15 times, the third measurement was done. As the children's physical fitness measurement tool, an exercise ability test tool developed by Oh, Jin-Gu·Oh, Hank-Seong·Oh, Daeseong(1984) was modified and used. Data including the material which recorded the physical activity with a camcorder, activity pictures, teacher journal, children's behavior observation record and the above-measured physical fitness measurement result and the activity evaluation contents records were collected The change of children's physical fitness was analyzed through data including the above-measured physical fitness test result data, teacher journal, activity evaluation contents and children behavior observation record. Based on the teacher journal written in the physical activity execution process, the change of teacher's attitude to physical activity was classified into ‘a recognizing the importance of physical activity’, ‘improving confidence in physical activity’, ‘improving the teaching/learning method on physical activity’, ‘improving a reflectional thinking’, and ‘improving a safety awareness’. Based on it, the change of teacher's attitude to physical activity was examined. The results of the study are followed. Firstly, as the result of thee times measuring the physical fitness of children in Somang class who participated in 15 physical activities, it could be known that muscle strength, suppleness, equilibrium, speediness and agility was all improved gradually. Before executing the physical activity, many children had very low physical fitness, and showed passive attitude to the physical activity. However, their physical fitness was improved gradually while participating in the physical activity 15 times, and showed very active attitude whenever they did the activity because their confidence was recovered. Secondly, the teacher's attitude to the physical activity was changed a lot in the process of executing the physical activity 15 times. For a while, the researcher recognized that the physical activity which improved the physical fitness was difficult compared to other activities, and had a negative attitude to the physical activity. Because of such negative attitude, the researcher had the lack of interests on the physical activity and the confidence was very low. However, the researcher knew that children's physical fitness was weak due to the lack of children's exercise time and was concerned about the physical activity in the field. Then, the researcher's attitude was changed. The researcher recognized that the physical activity which improved the children's physical fitness was very important, and could select and apply the activity considering the physical fitness factor. In this process, confidence was gradually recovered, and the teaching-learning method was improved. Also, in the process of planning, executing and evaluating the physical activity, continuing ‘the reflectional thinking’ became habitual, so the next activity could be well executed. For children's safety, the teacher checked the place and tool's safety in advance. By talking about safety with children, teachers induced children to do the safe life. Such teacher's attitude change enabled the teacher to actively participate in the physical activity, and could let children expect the next activity and do the physical activity pleasantly.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE