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dc.contributor.author윤원경-
dc.creator윤원경-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:14Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:14Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000038104-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176946-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000038104-
dc.description.abstractAfter the introduction of the modern information society, consumers came to show various differences in areas such as thinking and lifestyle, with diverse tastes and needs. To satisfy their needs, business enterprises are developing products focusing on the target with differentiated functions. The young market is being segmented more and more, and the new consumer group known as the preteen generation is gathering interest. The preteen generation located in the area between children and teenagers refers to 10~12 year old children in the high elementary level. Recently, the preteen generation has been gathering attention in Koreabecause it is rising as the new consumer class along with itsgood economical status. The preteen generation shows physically mature aspects compared to past children of the same age, expresses wishes and dislikes clearly due to having distinct desires, and has a strong will in expressing its opinion along withhaving psychological aspects of imitating adults. As the exposure rate of mass culture in TV programs, advertisements, dramas, and so on increased, the preteen generation came to delve into TV dramas instead of playing with toys, having much curiosity in sex, and preferring styles similar to adults. The difference between the past generation and the preteen generation becomes distinct in the daily growing preteen cosmetics market, due to the fact that parents have become more open than in the past, and children have come to freely express their inner desires, along with the combination of the psychological aspect that has to do with imitating adults. Consumers in today's modern society no longer purchase products just for their own needs. Instead, they regard products as a means to express their tastes, likings, and personalities. From the perspective of emotional purchasing tendencies, a package design is one of the most important point-of-purchase influencers and serves as the marketing tool to induce consumers' interest through functional and visual appeal. A package design, delivering varied images to consumers, can decide the success or failure of a product and its company. The said generation should not be regarded as a niche market any more, but should be recognized as independent consumers. Peculiar characteristics that only the preteen generation has should be figured out, not by simply expanding the adult line, but to make a design necessary for drawing its attention. This study has selected cosmetics exclusive for the preteen generation as the items with a great potential for development. The study also focused on figuring out the needs by analyzing the condition of the preteen market. Furthermore, as a marketing strategy for figuring out its tendencies as well as recognizing the future consumers of brands, the preteen targeted cosmetics package design has been proposed.;정보화 사회에 진입한 이후 소비자들이 사고와 라이프 스타일등에서 차이를 보이며 기호와 니즈가 다양해지게 됨에 따라 이들의 기호를 맞추기 위해 기업에서는 차별적 기능에 초점을 맞춘 타겟 중심적인 제품의 개발이 이루어지고 있다. 영 마켓도 갈수록 세분화되어, 프리틴이라는 새로운 소비 집단이 관심을 모으고 있다. 어린이와 청소년의 중간지대에 위치한 프리틴 세대는 초등학교 고학년에 해당되는 10세~12세의 아이들을 지칭하는 말이다. 최근 우리나라에서도 프리틴 세대는 주목의 대상이 되고 있는데, 이들은 과거의 동일 연령층에 비해 신체적으로 성숙할 뿐만 아니라 자기 욕구가 뚜렷하여 원하는 것과 싫어하는 것을 분명히 표현하며, 어른 모방 심리와 함께 자기주장도 강한 세대로써, 경제적 풍요로움과 함께 새로운 소비계층으로 부상하고 있기 때문이다. TV프로그램, 광고, 드라마 등 대중문화의 노출도가 높아지면서 프리틴 세대는 장난감을 가지고 노는 대신 TV 드라마에 더 심취하고, 성에 대하여 호기심이 많으며 성인과 비슷한 스타일을 선호한다. 기존 세대와 프리틴 세대와의 차이점은 프리틴 화장품에서 두드러지는데, 부모들이 예전보다 개방화되고 아이들도 내재된 욕구를 자유롭게 표현하게 됨으로써 놀이 개념의 연장과 어른을 모방하고 싶은 심리의 결합으로 프리틴 세대의 화장품 시장은 나날이 규모가 커지고 있다. 현대사회의 소비자는, 이제 더 이상 물건을 필요에 의해서가 아니라 그들 자신의 기호와 취향, 개성 등을 나타내기 위한 수단으로 생각하고 있다. 감성적 구매 성향의 차원에서 패키지 디자인은 가장 중요한 구매 시점영향 요인 중의 하나로서 기능적, 시각적 소구 등을 통하여 소비자의 관심을 유도하고, 상품의 가치를 상승시키는 마케팅 도구로서의 역할을 하고 있다. 특히, 차별화된 패키지 디자인 전략은 기호가 시시각각 변하는 프리틴 세대의 구매 동기를 유발할 수 있는 중요한 요소라 할 수 있다. 이들을 더 이상 틈새시장이 아닌 독립적인 주비 주체로 인식하고, 단순한 성인 라인의 확장이 아니라 프리틴 세대만이 가지고 있는 독특한 특징들을 잘 파악하여, 이들의 흥미를 유도할 만한 디자인이 필요하다고 생각 되어진다. 이에 본 연구에서는 앞으로 발전 가능성이 큰 프리틴 화장품을 아이템으로 선정하였으며, 프리틴 시장 상황을 분석 하여 그들의 니즈가 무엇인지 알아내고, 그들의 성향을 파악함과 동시에 미래의 소비자인 이들에게 브랜드를 인식시켜 줄 마케팅의 한 방법으로써 프리틴 타겟 화장품 패키지 디자인을 제안하고자 하였다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = ix 1. 서론 = 1 1.1 연구의 필요성 및 목적 = 1 1.2 연구의 내용 및 방법 = 2 2. 이론적 배경 = 3 2.1 프리틴의 정의와 개념 = 3 2.2 프리틴 세대의 등장배경 = 4 2.3 프리틴 세대의 특징 = 5 2.4 소비자로서의 프리틴 = 10 2.4.1 어린이 소비시장의 특징 = 11 2.4.2 프리틴 세대의 역할모델 = 14 2.4.3 엄마 소비자 = 15 3. 프리틴세대의 시장상황 = 17 3.1 프리틴 세대의 시장 상황 = 17 3.2 성인 모방심리를 활용한 상품 = 20 3.3 프리틴 마케팅 = 26 3.4 프리틴 세대의 화장품 시장 = 31 3.4.1. 외국의 사례 = 31 3.4.2. 국내의 사례 = 33 3.5 프리틴 구매행동의 특징 = 35 3.5.1 프리틴 세대의 화장에 대한 태도 = 36 3.5.2 프리틴 세대의 화장품 구매 행동 = 38 4. 프리틴 화장품 패키지디자인 = 40 4.1 프리틴 화장품 분석 = 40 4.1.1 바비 코스메틱 = 40 4.1.2 미스몰리(MISSMOLLY) = 41 4.1.3 마크윈 = 42 4.2 프리틴 화장품 패키지 디자인의 조형적 측면에서의 특징 = 43 5. 프리틴 타겟 화장품 패키지디자인 개발 = 49 5.1 작품 제작의 배경 및 방향 = 49 5.2 작품 제작 = 51 5.2.1 디자인 컨셉 = 51 5.2.2 작품 제작 = 52 6. 결론 = 64 6.1 연구의 결과 = 64 6.2 연구의 한계점 및 개선사항 = 65 참고문헌 = 66 ABSTRACT = 68-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent4153499 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title영 마켓 세분화에 따른 프리틴(Preteen) 타겟 패키지 디자인 개발전략-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle프리틴 화장품 패키지디자인을 중심으로-
dc.title.translatedPreteen Targeted Package Design Development Strategy according to Segmentation of the Young Market : With a focus on a package design for preteens-
dc.creator.othernameYOON, Won kyung-
dc.format.pagex, 69 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과정보디자인전공-
dc.date.awarded2008. 2-
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디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
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