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게슈탈트 시지각 법칙을 적용한 효율적인 웹 인터페이스 디자인에 관한 연구

Title
게슈탈트 시지각 법칙을 적용한 효율적인 웹 인터페이스 디자인에 관한 연구
Other Titles
Studies of Efficient Web Interface Design Based on Gestalt's Law of Visual Perception
Authors
천보빈
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
인터넷은 1990년대 중반부터 개인의 일상생활은 물론 교육, 문화, 기업홍보, 국가행정, 국제무역 등 모든 분야에 걸쳐 우리생활 깊숙이 자리 잡고 있으며 인간의 커뮤니케이션 환경에 상당한 변화를 주고 있다. 서로 정보를 공유하고 통신하기위한 수단으로서 전 세계적으로 확산되면서 웹은 이제 그 어떤 매체보다 가장 중요한 정보 매체로 떠오르고 있다. 이러한 웹의 영역 속에 녹아있는 디자인이 미치는 영향 또한 막대하다 할 수 있다. 다양한 웹 매체에서 디자인은 사용자들의 선택과 지속적인 접속에 큰 영향을 미치게 된다. 뉴미디어의 빠른 변화 속에서 놀랄 만한 신기술과 함께 급속하게 변화하고 성장하고 있는 웹의 현실만큼이나 디자인의 변화도 극심하여 그 변화에 적응하기에 급급한 디자인이 비일비재한 것도 현실이다. 더구나 웹 디자인은 디지털 정보의 소용돌이의 한가운데 있어 그 변화의 주기가 짧다. 그렇기 때문에 변화에 흔들리지 않는 웹디자인에 관한 정확한 이론과 지침을 제시한다는 것은 어려운 일이다. 그러나 웹 디자인이라는 영역 또한 인간과 컴퓨터 사이, 인간과 인간 사이의 시각 커뮤니케이션이기 때문에 그 기본적인 기준은 시각디자인과 다름이 없다고 볼 수 있다. 본 연구에서는 심리학과 시각예술을 이해하는데 있어서 근본이 되는 지각원리인 게슈탈트 심리학을 통해 웹 인터페이스 디자인을 분석하고 인터페이스 디자인 구성요소 중 레이아웃과 그래픽 요소중심의 효율적인 웹 인터페이스 디자인을 위한 가이드라인을 제시하는 목적으로 진행되었다. 게슈탈트의 시지각 법칙 중 그룹핑의 법칙 (Law of Grouping), 프레그넌츠 법칙 (Law of Pragnanz), 친숙성의 법칙 (Law of Familiarity), 전경과 배경의 관계 (Figure and Ground) 이론을 토대로 사용자의 디자인 만족도가 높은 웹 인터페이스 디자인을 분석해보고 게슈탈트 시지각 법칙의 효용성을 알아본다. 그룹핑의 법칙은 명백하고 일관성있는 개념적 구조를 프레그넌츠의 법칙은 정보전달에 있어서 유용성과 경제성을 친숙성의 법칙은 직관과 예측을 통한 안정성을 전경과 배경의 관계는 주제를 명확성이라는 기대효과를 가질 수 있다. 따라서 본 연구에서는 게슈탈트 시지각 법칙에 근거한 웹 인터페이스디자인은 사용자에게 시각적인 직관성과 효율성을 제공할 수 있다고 보고 게슈탈트 시지각 법칙의 효용성에 근거하여 효율적인 웹 인터페이스 디자인의 가이드라인을 제시하였다. 게슈탈트의 시지각 법칙이 효율적인 웹 인터페이스 디자인에 미치는 영향을 검증하기 위해 효율적인 웹 인터페이스 디자인을 위한 가이드라인을 기본으로 싸이월드, 국민은행, 포스코, 네이버의 과거 디자인과 현재 디자인을 비교하였다. 게슈탈트 시지각 법칙이 적용된 디자인이 더욱 사용자 만족도가 높을 것이라 가정하고 설문조사를 해보았다. 연구결과에 따르면 게슈탈트 시지각 법칙이 적용된 사이트는 사용자들에게 간결하고 형태화된 디자인 안에서 얻고자 하는 정보를 명확하고 좋은 형태로 인지할 수 있게 하며 사용자들의 디자인 만족도도 높이는 결과를 가지고 있음이 입증되었다. 본 연구의 결과물인 효율적인 웹 인터페이스 디자인을 위한 가이드라인이 웹 인터페이스 디자인의 전부가 될 수는 없지만, 빠르게 변화하는 웹 디자인의 또 다른 유행 사조가 아닌 실질적인 디자인의 바람직한 형태와 효율적으로 분석하여 객관적인 결과를 얻는데 용이하게 사용되는 유용한 개념이 될 것이다. 게슈탈트 시지각 법칙은 세부적인 형태를 의미하기보다 복합되어 있는 형태를 표현하는 것이므로 무엇보다 웹 인터페이스 디자인 요소 중 레이아웃과 그래픽요소의 디자인에 분석근거를 제공하고, 그 분석을 풍부하게 하여 실용적인 측면에서의 레이아웃 디자인과 그래픽요소를 디자인하는데 있어 직관적이고 효율적인 웹 인터페이스 디자인을 할 수 있기를 기대한다.;Internet has changed our life; education, culture, advertisement, government administration and international business since the middle of 1990s. As human beings use internet to communicate each other and to share information more frequently, internet became the most important medium in the world. Accordingly, web design has been very important factor in attracting people to use internet efficiently. However, rapid changes in new technologies require novel design and make life time of web design shorter and shorter. Therefore, it is quite difficult to bring out theories and guidelines for good design. Nevertheless, developing the basic concept of good web design is the goal of designers, who try to improve the current web environment. This study approaches web design as a part of visual design based on communication between human and human, or human and computer. In accordance with Gestalt's law of visual perception, which is the basis of understanding psychology and visual arts, the purpose of this study is to analyze web interface design and to bring out guidelines for the efficient interface design of lay-out and graphic elements. Gestalt psychology suggests four laws; Law of Grouping, Law of Pragnanz, Law of Familiarity and Figure-Ground Relationship. Law of Grouping is to analogize expected effect to provide clear and uniform conceptual structure when trying to deliver information to user. Law of Pragnanz gives the usefulness and efficiency in communication. Law of Familiarity is to provide the perceptual stability to user. Figure-Ground Relationship improves clarification and emphasizes theme from backgrounds. Therefore, this study assumes the web interface design based on Gestalt law of visual perception In order to study the effect of Gestalt theory to Web design, several analyses and a questionnaire has been carried out. Based on the guidelines as per Gestalt theory, previous and current Web sites of Cyworld, Kookmin Bank, POSCO, and Naver have been analyzed. As a result, it was found that the Web sites designed according to Gestalt's law of visual perception were favorably noticed because they provide users with the systematic and clear information. In conclusion, application of Gestalt theory has been verified to be a powerful methodology in Web interface design, which is changing quickly and continuously. Guidelines have been brought up to apply the theory in actual Web interface design and have been verified to be the essential way in the efficient design. As Gestalt theory emphasizes the systemized and comprehensive lay out, it is expected that this study improves Web interface design by analyzing lay out and graphic element design.
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