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공기업 캐릭터의 조형적 분석과 이미지 연구

Title
공기업 캐릭터의 조형적 분석과 이미지 연구
Other Titles
The formative analysis of public corporation character and the research of image
Authors
조지은
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
Market change of modern societies has led to infinite competition. Most of corporation make the special, unique character to win in a market contest promoting the communication between customer and corporation. Character is broadly used for symbolic part introducing the product, brand of corporation and it makes itself to be a product. Consequently the portion of its concept has been extensive. The importance of character increase from day to day such as symbolic components making the good image, communication method to refresh the corporate, different marketing strategy. Because of character effect, corporation and government, community do their best to develop the character as a marketing tool to revitalize the economy. So far, public corporations have not given the good impression to the society as a passive attitude and careless management. Therefore in the public institution, the character has been used widely to express effectively the image that give good identity and service rather than masterful attitude. Selected character ,however, has a reverse effect such as obstruction of visual expectation, deterioration of corporate image. That`s reason that I start this research. In this thesis, corporation characters were categorized with character research and special regards for making corporation character are stated by using of 11 public corporation character analysis. Besides I get some results below through analysing the customer survey which has corporate name-recognition, relation between character and corporate, favor index. First, character must have identity in shape. One of the formative factor which is part of character shape, especially selecting the subject matter is the biggest one. Second, character have to has a corporate image to vital power and intimacy. Third, pursuing corporate aims should be involved in character, it must also have corporate image that the customers feel. By use of these results, I hope this research can help public corporation to create a suitable character.;현대사회의 시장변화로 오늘날과 같은 무한경쟁시대가 초래했다. 많은 기업들은 소비자와 제품 간의 커뮤니케이션을 증진시켜 시장경쟁에서 승리하기 위한 방법의 하나로 기업 캐릭터를 제작하고, 이를 시장 확대의 전략으로 활용하고 있다. 기업캐릭터는 자사의 제품이나 브랜드를 소개하고 더 나아가 캐릭터 자체를 상품화하여 독자적인 산업을 형성하는 등 그 개념이 광범위해 지고 있다. 이미지를 형성하기 위한 상징적 요소로서, 또는 상징적 차별화와 이미지 제고를 위한 커뮤니케이션 수단으로 캐릭터의 중요성과 역할이 나날이 증가하고 있다고 말 할 수 있는 것이다. 이러한 캐릭터의 효과 때문에 기업은 물론, 정부기관 및 지방자치단체에 이르기까지 해당기관의 이미지 홍보 및 지역경제의 활성화를 위한 수단으로 캐릭터 개발에 힘쓰고 있으며 이러한 흐름은 공기업에 까지 이어지고 있다. 공기업은 그동안 기업이미지에 대한 안일한 자세와 수동적인 태도를 보이며 기업 이미지를 심어 주지 못하였기 때문에 호감 받는 기업으로 발전하기 위한 노력의 일환으로 캐릭터의 제작 및 활용을 매우 중요하게 생각하고 있는 상황이다. 하지만, 무분별하고 바르지 않게 제작된 캐릭터는 오히려 시각적 상징의 기대효과를 저해하거나 기업이미지를 감소시킬 수도 있을 것이다. 본 연구에서는 현재 캐릭터를 보유하고 있는 11개 공기업의 캐릭터를 대상으로 시각적 조형요소로써 분석하였다. 그리고 소비자 설문을 통하여 기업인지도, 기업 이미지, 캐릭터 인지도, 기업과 캐릭터와의 연관성, 캐릭터의 호감도를 분석하여 다음과 같은 연구의 결과를 얻었다. 첫째, 조형적인 외형의 모습에서부터 캐릭터의 정체성을 갖추어야 한다. 둘째, 하나의 기업 캐릭터가 생명력과 친밀감을 갖기 위해, 기업 이미지가 캐릭터에 반영되어 나타나야 한다. 셋째, 캐릭터에 기업이 나타내고자하는 의미를 담아내되, 소비자가 느끼는 기업이미지도 반영해야 한다. 이러한 결과를 통하여 공기업 캐릭터 제작 시, 기업 이미지를 위한 바람직한 캐릭터 제작에 도움이 되고자 하는 바이다.
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디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
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