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지역축제를 위한 IT기반의 효과적 문화컨텐츠에 관한 연구

Title
지역축제를 위한 IT기반의 효과적 문화컨텐츠에 관한 연구
Other Titles
An Effective Culture Communication Suggestion for Local festival : Focusing on the Jeong-dong Culture Festival
Authors
김연주
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
Local culture festivals have settled down as part of the critical cultural contents to represent local areas. Even though their formats and contents have varied according to the growth and changes of politics, economy, society, and culture, their values have remained intact as a comprehensive event to represent a local area's culture. But it's a sad observation that local culture festivals have increasingly lost their unique characteristics as a cultural code to represent a local area and deteriorated in their meanings because of the monotonous formats and contents. In responding to the crisis, they have made various efforts to improve the problems with local culture festival and increase their historical significance, continuity, and values as a comprehensive cultural content. It's very likely that those efforts will continue in the future. Critical to increasing the festival values of local culture festivals are original contents and formats and a space where visitors can have an easy, fun, and first-hand experience at the festival. One of the important instruments to meet those requirements is information and communication technology. Equipped with the world's leading high-tech information technology and infrastructure, South Korea has seen the growth and advancement of its IT sector every day. It's well expected that a ubiquitous environment that enables the utilization of computing technology whenever and wherever will be common in future. A ubiquitous environment will also exert its values in many different fields and play a role as a catalyst to activate information and communication. It's no exception with cultural contents such as local culture festivals. Information and communication technology will contribute to increasing the convenience of visitors in a festival and creating creative contents unique to a local culture festival. Keeping abreast with the technological growth, they have made diverse effortsto promote interactions between man and technology, which are the base of a ubiquitous environment. The interaction technology knows no limits in utilization from convenience facilities with built-in networks and computing technology to cultural and artistic works. The advanced information technology can lead to a variety of promotional and operational ideas that can make a contribution to the vitalization of local culture festivals such as a "multimedia information center" and "wired and wireless local information." It can further help increase the values of local culture festivals by creating a cultural space for experiences where humans can interact with technology and space. The Jeong-dong Culture Festival is one of the most recognized local culture festivals in Korea and is held in October every year. A couple of programs were suggested for the festival including a ubiquitous technology-based information service network across the entire area of the festival and the "Interaction project" that's an interactive arts project responding to the acts of visitors. They worked to maximize the values of the festival felt by the visitors and suggested the possibility of a new cultural content with respect to a local culture festival.;역사적, 문화적, 지역적 특징 기반으로 기획된 다양한 축제가 곳곳에서 개최되고 있다. 서울시에도 수 십 가지의 지역 축제가 매년 열리고 있다. 지역축제가 활성화 되고, 부가가치를 창출하는 축제들도 있지만, 일부의 경우 축제의 의미를 상실 하거나 홍보의 부족으로 유명무실해 지는 경우도 발생되고 있다. 대표적인 국내의 지역축제의 예로는 문화적, 경제적 가치를 인정받은 ‘이천 도자기 축제’, 문화 예술 도시로 발돋움하고 있는 ‘춘천인형극제’, 지역특성을 가장 잘 살린 ‘금산 인삼 축제’가 있다. 국외의 경우에는 축제의 문화적 목적과 지역경제 유발 효과를 만족하는 스코틀랜드의 ‘에딘버러 축제 (Edinburgh International Festival)’와 모바일, 미디어, 아트와 도시가 아울러진 이벤트 형식의 미국 뉴욕 ‘스펙트로 폴리스(Spectropolis)’가 대표적 예이다. 그 축제들이 지금까지 어떻게 그 명성을 얻었으며, 활성화 되고 있는지에 대한 분석을 통하여 유명무실해진 지역 축제를 성공적으로 발전시킬 수 있을지에 대한 연구가 필요하다. 유명 축제는 독창적 주제와, 주최측, 문화적 컨텐츠를 축제화 하는 능력으로 인해 그 축제를 계승, 발전시키고 있다. 우리나라의 지역축제 중에도 그 지역의 문화 컨텐츠와 상관없이 획일화된 축제 내용과 진행, 홍보 노력의 부족 등으로 그 축제의 가치를 발휘하지 못하고 있다. 그러한 축제들은 문제점을 개선하여 발전 된 축제를 만들기 위한 노력이 필요하다. 현대사회는 정보 포화 상태로 표현할 만큼 많은 넘치는 정보 속에서 살고 있다. 이에 정보를 효과적으로 전달하고 이용하기 위한 다양한 기술이 발전하고 있다. 기술의 발전에 따른 문화와 생활 모습도 급격하게 변화하고 있다. 언제 어디서나 컴퓨팅 환경에 접속하여 정보를 활용할 수 있는 유비쿼터스 환경이 구축되고 있는 것이다. 우리나라의 정보통신 IT기술은 세계적 수준이다. 이러한 환경에 따라 다양한 분야에서 새로운 기술의 접목이 시도되고 있다. 라이프 스타일의 변화로 능독적인 지역축제의 참여가 중요한 문화코드로 자리 잡고 있다. 이에 본 연구에서는 발전된 정보통신 IT기술을 근간으로 문화 콘텐츠인 지역축제를 효과적으로 발전시킬 수 있는 대안을 연구 하고자 한다. 특히 서울 중심지에 위치하면서 역사적 인프라를 보유하고 있음에도 활성화되지 못한 서울시 정동문화축제를 정보통신 IT 기술을 접목하여 찾아보고자 한다. 유비쿼터스 기술 기반의 IT기술과 방문자의 행동을 인식하고 대응하는 인터랙션 예술 프로젝트 ‘색색의 청사초롱’ 과 홍보 서비스별로 분류하여 연구 함으로서 지역축제와 연결된 새로운 문화 콘텐츠의 가능성 통하여 축제 방문자들이 능동적으로 참여하는 축제로서 그 가치를 극대화기를 기대한다.
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디자인대학원 > 정보디자인전공 > Theses_Master
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