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실버세대의 신체적 특성을 고려한 언더웨어 디자인방안에 관한 연구

Title
실버세대의 신체적 특성을 고려한 언더웨어 디자인방안에 관한 연구
Other Titles
Study on the Silver Generation's Physical Characteristics-considered Underwear Design : Centering on the introduction of universal design concept
Authors
차지영
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
As the global community is aging, so is Korea changing into an aging society of which the populational proportion of the elderly increases with the advanced modern medicine-based average life span elongation and a low birth rate. This aging society makes the elderly desire to plan their healthy and pleasant declining years in general, and rapidly grows a silver business of products and services that satisfy aged people's desires. In addition to that, such user-centered designs as a universal design appear to satisfy diverse and specified life desires of human beings, based on the deep understanding of its users. Thus, the alteration of populational composition, due to aging, has brought a lot of changes to the fashion business. Having been led by the younger generation in the past, the fashion business now becomes a promising growth and sensitive business that satisfying aged people's increasing purchase of clothes, and making carry out a variety of studies on the physical characteristics of the elderly, in order for its marketing pattern to satisfy aged people's preferred styles. In addition, with the increase of aged people's consumption power and their diverse desires, the vision of underwear is evaluated very positively even to the extent that it is selected as a promising business category in the elder-friendly business. Although underwear is a primary clothing that supplements physical functions, its production has not been fully based on the design that taking aged people's ever-changing physical conditions into consideration. In this vein, the aim of this study was to examine silver generation's aging-oriented physical changes, and then work out their underwear production process and design modality by introducing a universal design principle and process―a general design concept of underwear. Study findings are as follows: First, an underwear market must be shaped in consideration of silver generation's physical conditions. Second, the production process of universal design must be applied to silver generation's underwear design as a basic concept. Third, the principle of universal design can be applied to silver generation's physical characteristics-considered underwear design in a concrete manner. Coming to the fore as a social issue due to aging, the silver generation cannot but experience a lot of physical, mental, and psychological problems in their everyday life. In this regard, the universal design, which is based on the understanding and consideration of users, can be a foundation to settle silver generation's problems and satisfy their diverse desires. A necessary thing to do so through design will be the communication between consumers and business entities. The universal design can solve aged people's physical problems and provide an opportunity for the expansion of other markets of which users are people in every walk of life as well. And it will achieve business entities' fundamental purpose of profit creation and enhance their corporate image, on the basis of reliability.;범세계적인 고령화 추세 속에서 21세기의 한국 또한 현대의학의 발달을 통한 평균수명의 연장과 출산저하로 인해 인구구조상의 고령자 인구의 비율이 점차 증가되는 고령화 사회로의 변화를 겪고 있다. 이러한 인구의 고령화는 고령자들의 사회 전반에 걸친 건강하고 쾌적한 노후를 설계하고자하는 욕구를 증가시켰으며 그러한 욕구를 만족시키는 제품 및 서비스산업, 곧 실버산업의 급성장을 이루었다. 또한 디자인적 측면에 있어서도 더욱 다양하고 구체적인 인간의 삶의 욕구를 충족시키기 위한 사용자를 깊이 있게 이해하는 유니버설디자인과 같은 사용자 중심적 사고의 변화를 필요로 하게 되었다. 고령화로 인한 인구구조의 변화는 패션산업에 있어서도 많은 변화를 가져오고 있다. 기존의 젊은 층에 의해 주도되어 오던 패션산업은 50대 이상의 중장년층의 의복구매율 증가추세에 따라 고령자들을 대상으로 하는 패션 마케팅의 변화는 물론, 고령자의 신체적 특성을 고려한 다각적인 연구를 통해 고령자의 욕구를 만족시키는 감성산업으로 새로운 기회의 성장산업으로 거듭나고 있다. 또한 실버세대의 소비력 증가와 다양해지는 욕구로 언더웨어는 고령친화산업의 성공유망종목으로 선정될 만큼 그 전망에 있어서 긍정적으로 평가되고 있다. 그러나 패션산업 가운데 언더웨어는 신체기능의 보완적 역할을 하는 1차적인 의복임에도 불구하고 고령자의 변화하는 신체적 조건에 대응하는 디자인을 바탕으로 하는 시장형성은 아직 미흡하다. 이와 같은 필요성에 따라 본 연구에서는 실버세대의 노화에 따른 신체적인 변화를 파악하고 이를 보완하기 위한 언더웨어의 디자인에 있어서 보편적인 디자인 개념인 유니버설 디자인의 프로세스와 원리를 도입하여 실버세대의 언더웨어 제품화과정과 구체적인 디자인 방법 안을 마련하고자 하였다. 첫째, 본 연구에서는 이론적 배경을 통하여 실버세대의 신체적 특성을 고려한 언더웨어 시장형성의 필요성을 인식하였다. 둘째, 실버세대 언더웨어 디자인의 기본개념으로 유니버설 디자인의 제품화 프로세스를 분석하고 이를 적용하였다. 셋째, 노화로 인한 신체적 특성을 고려한 언더웨어 디자인의 구체적 방법 안을 유니버설 디자인의 원리에 따라 적용하여 제안하였다. 고령화로 인해 사회적인 이슈로 떠오르고 있는 실버세대는 신체적, 정신적, 심리적인 차원에서 일상생활에 많은 문제점을 겪게 되며 이러한 문제점을 해결하기 위한 사용자에 대한 이해와 배려를 바탕으로 하는 유니버설 디자인은 고령자의 다양한 욕구를 만족시키는 디자인의 근간이 될 것이다. 이를 실천하기 위해서는 디자인에 있어서 소비자와 기업 간의 간격을 좁히기 위한 끊임없는 대화가 필수적이라 할 수 있다. 이러한 유니버설 디자인의 관점은 고령자들에 대한 신체적 문제해결을 넘어서 사용자 모두를 대상으로 하는 또 다른 시장 확장의 기회를 마련하게 되는 계기가 될 것이며 이윤창출이라는 근본 목적은 물론 신뢰도를 바탕으로 기업이미지의 가치를 높이는 구심점이 될 것이다.
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