View : 21 Download: 0

키즈마케팅을 위한 식품이미지 연구

Title
키즈마케팅을 위한 식품이미지 연구
Other Titles
The color image of food for kids marketing : Centering on Munsell's basic 10 colors
Authors
조규승
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
The aim of this study was to examine children's sensitivity over colors, and then work out a base of food color image scales needed in the marketing of kids industry. In addition, the investigator aimed to derive a desirable dietary environment for children. For this, the investigator described the need and purpose of the study, presented the scope and methodology of the study, and classified the study into theoretic analysis and empiric analysis. In order to work out a theoretic foundation for scholarly approach to the study, the investigator examined the conception and psychological characteristic of colors, kids-related color function and developmental stage and influence, and domestic and overseas preceding studies on kids' color preferences. As to the empiric aspect, food colors and taste expressions were comparatively analyzed in association with Munsell's basic ten colors. Study findings are as follows: First, the color for kids is an important factor that has influence upon the whole fields of their growth and life. It plays a crucial role of having influence not only upon kids' physiologic, emotional, psychological, and academic factors, but also upon their attitudes and personality. Second, the taste is expressed in a variety of terms and ways, including bitter, sweet, salty, and sour―the well known four basic tastes. That is, the expression of tastes is not limited in the palate. All the five senses including sight, hearing, and touch are simultaneously used to express tastes. Third, the examination of color-associated vocabularies and images suggests that kids' main concern is related to food. Fourth, among Munsell's basic ten colors, warm colors have a variety of associated food and taste expressions, but cold colors are rarely used in the expression of food and tastes. Blue and indigo colors have only images, and are not applied to real objects in particular. Such colors as yellowish green, grass-green, and bluish green are desirable not to be differentiated but to be combined. Study findings suggest followings for the working out of a food color scale: First, as a main body of working out an image scale for food that can be help for the marketing of kids business, kids must have first-hand experience in a variety of foodstuffs. Second, in order for kids to shape and develop a desirable dietary habit, they must experience a variety of tastes and foodstuffs, in addition to their favorite food. Third, because the sense of food is concentrated on light and warm colors, cold color food must be developed actively. This study is seemingly meaningful in that it works out a base to establish a food color image scale through a proposal of colors that are representative of food and tastes for the development of food.;본 연구는 색채에 대한 아동의 감성을 파악하여 아동을 소비층으로 하는 키즈산업의 마케팅에 필요한 식품색채 이미지 스케일의 기초를 마련함과 더불어 성장하는 아동들의 올바른 식생활 환경을 유도하기위해 마련되었다. 연구 방법으로는 연구의 필요성 및 목적을 밝히고 연구범위 및 방법을 기술하였고, 이론적인 것과 실제적인 분석으로 나누었다. 이론적으로는 연구의 바탕이 되는 학문적 접근을 위한 이론적 토대를 마련하기위해 색채의 개념과 색채가 주는 심리적 특성, 아동과 관련된 색채의 기능과 발달단계 및 미치는 영향, 선행되어진 국내외의 아동 선호도연구를 살펴보았다. 또, 실제적인 측면으로는 먼셀의 기본10색과 연계한 식품 색채와 맛의 표현을 비교 분석하였다. 연구를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 아동들에게 있어 색채는 성장과정과 전 영역에 영향을 줄 수 있는 중요한 요소로서 생리적, 정서적, 심리적, 학습적인 요소는 물론 태도 및 인성에 까지 영향을 미칠 수 있는 중요한 기능을 담당하고 있다. 둘째, 맛은 일반적으로 우리가 알고 있는 4가지 종류인 쓴맛, 단맛, 짠맛, 신맛 이외에도 다양한 방법으로 표현되고 있다. 즉, 맛의 표현은 단지 미각 한 가지로만 국한되는 것이 아니라 시각, 청각, 촉각 등 오감을 동시에 사용한다. 셋째, 색채를 통해 연상되는 어휘와 이미지를 조사해 보면 아동들의 주 관심사는 먹는 것과 관계된 것이 많음을 알 수 있다. 넷째, 먼셀의 기본 10색중 난색 계열은 연상 식품과 맛의 표현이 다양하나, 한색 계열은 제한적이며 식품에 잘 적용되지 않음을 알 수 있다. 특히 파랑, 남색계열은 이미지만 있을 뿐 실물에 적용 되는 사례는 찾아보기 힘들다. 연두, 초록, 청록계열은 각각을 구분하기 보다는 하나의 색상 군으로 묶는 것이 바람직하다. 본 연구는 식품 개발 시 그 식품과 맛을 대표할 수 있는 색채 제안을 통해 식품색채 이미지 스케일을 구축하기 위한 바탕을 마련하는데 그 의의 및 목적을 두었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE