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상품개발 과정에서 디자인의 전략적 활용에 관한 연구

Title
상품개발 과정에서 디자인의 전략적 활용에 관한 연구
Other Titles
The Strategic Use of Design in the Portfolio Development
Authors
신지영
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
최근 주요 기업들의 디자인 관련 해외수상 소식이 자주 들려온다. 삼성과 LG뿐 아니라 중소기업체들 또한 해외시장에서 디자인으로 인정받고 있는 것이다. 그중 삼성은 1996년 ‘디자인경영시대’를 선포한 이후 양적, 질적으로 디자인분야를 집중 성장시켰으며 2005년 Business Week지에 의하면, 세계20대 혁신 기업 중 12위에 오르는 등 그 성과가 눈에 띄고 있다. 이는 기업들이 디자인을 차세대 기업성장을 위한 핵심전략으로 인정하기 시작했다는 것이며, 이에 따라 디자인은 점차 제품 기획의 단계에서부터 개발의 전 단계에 이르러 그 중요성이 확대되고 있다. 현재 디자인은 상품개발 단계에서 가장 중요한 요소로 인식되며, 후에 상품의 가치를 측정할 수 있는 제품의 가격을 결정하는 가장 큰 요인 중의 하나라고 할 수 있다. 이는 디자인의 역할 확장과도 그 맥락을 같이하며, 기업의 경영전략의 하나로서 경쟁우위선점을 위한 차별화 전략으로서의 디자인을 의미한다. 디자인부서의 상품기획(Portfolio Planning)과정은 혁신적인 신제품만이 회사의 지속적인 경쟁우위와 이윤창출을 가져다 줄 수 있다는 기업의 이념과 맞물려 그 중요성이 더욱 부각되고 있다. 이 논문에서는 상품개발 프로세스에서 디자인의 전략적 활용에 대한 요소를 파악하고 이를 통하여 기업의 상품기획 시, 그 목적에 따라 시각적 요소, 기능적 요소, 마케팅적 요소에 따른 제품디자인 전략이 필요함을 증명하는 것을 목표로 한다. 이를 위해 국내외 기업경영환경의 변화에 따른 기업의 디자인경영의 필요성에 대한 논의를 시작으로 디자인의 전략적 활용에 대한 해외 기업의 제품사례를 살펴본다. 또한 국내기업의 실제 제품개발 사례를 통해 상품기획 단계에 대한 정의와 디자인 전략의 문헌고찰을 통한 정의를 통해 기업의 제품 포트폴리오 관리(Product Portfolio Management)측면에서의 디자인 전략에 대하여 분석하는 것으로 진행한다. 논문은 크게 네 부분으로 진행되는데 첫째, 기업의 경영환경의 변화에 대하여 고찰하고 변화된 환경에서 디자인의 새로운 역할에 대한 정의를 통해 디자인 경영전략의 필요성에 대하여 살펴본다. 둘째, 상품기획의 전체적인 프로세스에 대한 문헌적 정의와 실제 사례를 통한 명확한 이해를 통해 상품기획과 디자인 전략의 상관관계에 대해 고찰해 본다. 셋째, 사례분석을 대상으로 MP3플레이어를 선정하게 된 배경과 MP3플레이어 시장 환경에 대하여 분석해본다. 마지막으로 상품기획의 목적에 따른 디자인 전략분석의 사례연구로써 아이리버(iRiver)의 전 라인의 제품을 세부요소별로 분석하여 이를 근거로 시각적 요소, 기능적 요소, 마케팅적 요소에 따라 포지셔닝 맵(Positioning Map)으로 분류해 본다. 본 연구는 iRiver의 제품 분석을 통해 기업의 경영 전략적 차원에서 디자인의 중요성을 인지하고 이를 전략적으로 활용하기 위해 상품개발 과정에서 상품의 기획(Portfolio Planning)목적에 따른 제품의 디자인 전략이 필요하다는 결론을 도출해 내어, iRiver와 같은 전문 중소기업들에게 기업의 제품 포트폴리오 관리측면에서 상품기획 시 그 목적에 따른 제품 디자인의 전략적 활용에 대한 한 방안을 제시하였다는데 그 의의가 있다.;Recently, many domestic business entities have won overseas prizes for good design. In addition to Samsung and LG, small and medium enterprises also have been recognized with their good design in overseas markets. Among them, Samsung proclaimed ‘The Era of Design Management' in 1996, and since then, has brought up the field of design intensively in a quantitative and qualitative sense. According to the Business Week 2005, Samsung was ranked 12th among the world 20 innovative business entities. This implies the fact that business entities are regarding design as a core strategy for next generation business growth. In this vein, the importance of design increases all the more in all the business processes―from product planning to the pre-production. Now, design is regarded as the most important factor in the portfolio development. And design is seemingly the most decisive factor to estimate the price of portfolio. This is in line with the extension of design's roles, and means a differentiation strategy―one of business management strategies―to preoccupy competitive advantage. The portfolio planning process in a design department has come to the fore as a business category that satisfies such a business ideal that an innovative new product only can secure consistent competitive advantage and profit creation for the business entity. The aim of this study was to examine the strategic use of design in the process of portfolio development, and then prove the needs of design strategy at the time of portfolio planning in accordance with the visual/functional/marketing factors of product purpose. For this, the investigator examined the needs of design management to satisfy the domestic and overseas environmental changes of business management, and analyzed overseas business entities' product cases in which design was used strategically. In addition, the investigator analyzed the product portfolio management-oriented design strategy by defining both the portfolio planning through an actual case of domestic product development and a design strategy through literature examination. This study can be classified into four parts by and large. First, the change of business management environment is examined. And then the need of design management is analyzed based on the definition of new role of design under the changed environment. Second, the interrelationship between the portfolio planning and the design strategy is examined on the basis of philological definition and clear understanding of the whole process of portfolio planning through an actual case. Third, the investigator examines the background of selection of MP3 player, as a case study subject, and the market environment of MP3 player. Finally, as a case study on the design strategy analysis in accordance with the purpose of product planning, all the iRiver products were analyzed on the basis of detailed factors, and then classified them into the positioning map in accordance with visual/functional/marketing factors. This study is seemingly meaningful in that through an analysis of iRiver products, the importance of design has been recognized in the aspect of business management strategy, and the need of a product design strategy, which is in accordance with the purpose of portfolio planning in the process of product development, has been also confirmed, in order for small and medium enterprises, such as iRiver, to strategically use the purpose-oriented product design in the product planning, from the aspect of product portfolio management.
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