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차(茶)음료 패키지디자인 개발을 위한 소비자 라이프스타일 트렌드 연구

Title
차(茶)음료 패키지디자인 개발을 위한 소비자 라이프스타일 트렌드 연구
Other Titles
Study on the Consumers' Lifestyle Trends for the Development of a Tea Drink Package Design
Authors
장미경
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
트렌드 연구는 그동안 패션분야에서 활발히 조사되어, 디자인에 적용되어 왔지만 제품·시각 등 다른 분야에서는 연구가 미비한 실정이다. 이에 본 논문에서는 가까운 미래에 일어날 소비자 라이프스타일의 움직임과 징후를 읽어내고 트렌드를 예측하여 차(茶)음료의 패키지 디자인에 이를 반영해 보고자 한다. 각 분야의 움직임을 통해 사회 전반적으로 반영되는 시대의 대표 현상을 읽어내고 소비자 라이프스타일의 트렌드를 예측하여 다가올 미래의 새로운 차(茶)음료 패키지디자인 개념을 도출해보았다. 차(茶)음료의 브랜드패키지와 라이프스타일 트렌드의 관계성을 알아보기 위해, 녹차음료가 활성화되기 시작한 2000년부터 혼합차(茶)시장으로 변화·발전해 온 2007년 현재까지의 차(茶)음료 브랜드패키지 디자인을 분석하였다. 잡지, 보고서 등의 문헌조사를 통해 미리 예측되어진 라이프스타일 트렌드의 징후를 포착하여 실제로 나타난 라이프스타일과의 관계성을 규명할 수 있었다. 또한 그 결과를 키워드로 압축하여 차(茶)음료의 브랜드패키지와의 연관성을 찾고 미래의 라이프스타일 트렌드를 반영한 패키지디자인의 개념을 제시하였다. 위 과정의 관계성 분석을 통해, 라이프스타일은 차(茶)음료 브랜드패키지 디자인에 반영되어 왔고 시대가 지날수록 여러 요소에서 다각적으로 반영되고 있음을 알 수 있었다. 차(茶)음료시장 초기에는 제품의 신뢰감과 전통성이 느껴지는 디자인을 통해 소비자에게 만족감을 주었지만 시장이 성숙되고 경쟁이 본격화됨에 따라 제품의 기능을 시각화 하는 단계를 넘어 소비자의 감성을 자극하는 디자인으로 영향력이 확대되는 것을 발견하였다. 또한 초기의 단순한 ‘용기’이미지에서, 장식적 요소를 강조하는 감성적 이미지로 그리고 소비자의 라이프스타일을 표현해 주는 패션 소품으로 기능이 변화하고 있음을 알 수 있었다. 소비자의 개성표현이 뚜렷해지고 1:1서비스 등 맞춤형 제품, 서비스가 늘어감에 따라 차(茶)음료의 패키지디자인도 자기표현의 수단으로 이용되며 진화할 것으로 보인다. 이러한 변화에 맞추어 브랜드 패키지디자인은 ‘웰루킹, 친환경, 소비자 개성화’의 키워드에 맞추어 진화 될 것으로 예측되어졌다. 사용자의 라이프스타일에 대한 고려 없는 디자인의 적용은 경쟁에서 도태되어 질 수 밖에 없다. 미래의 소비자 라이프스타일을 예측하여 이에 맞는 제품의 개념을 디자인·포지셔닝 함에 있어서 미적인 측면만이 아닌, 제품을 사용하는 소비자의 라이프스타일과 감성적 측면이 충분히 고려해야 할 것이다. 과거에 전통과 형식을 중요시하는 중장년층 소비자가 즐겨마시던 차(茶)음료는 현대사회로 와서, 젊은 여성들로 타겟층이 바뀌며 젊어지고 다이어트와 건강 등을 위한 기능이 강조되었다. 한 때 유행으로 끝나는 차(茶)음료시장이 아니라 하나의 기호음료로 자리 잡기 위해 사회문화의 총체적인 트렌드 분석, 라이프스타일 예측을 통한 패키지디자인 개발이 필요하다.;Studies on trends have been active in the field of fashion and the study findings have been applied to the fashion design. But studies on such other fields as production and sight have been insufficient to date. In this vein, the aim of this study was to examine and predict the movement and sign of consumers' lifestyle trends in the near future, and then reflect it on the tea drink package design. By grasping the typical phenomena of the time, reflected on the movement of the whole society, and predicting consumers' lifestyle trends, the investigator worked out a conception of tea drink package design for the near future. In order to examine the relationship between a tea drink brand package and a lifestyle trend, the tea drink brand package design was analyzed for a period of eight years―from 2000 when green tea drink was on the market actively to the present when a variety of tea drinks are on the market. By examining such literatures as magazines and reports, the investigator understood the sign of presupposed lifestyle trends and then compared it with the actual lifestyle. In addition, by summarizing the results into key words, the investigator examined tea drinks' brand package association, and presented the conception of package design on which the future lifestyle was reflected. Study findings are as follows: Consumers' lifestyle has been reflected on the tea drink package design, and this tendency has been intensified in a variety of factors, as time goes by. In the early days of tea drink market, consumers were satisfied their desires with such designs as demonstrating product's reliability and tradition. However, as the market has been matured and competition has become severe, the design increases its influence not only through visualizing the function of products but also through stimulating consumers' sensitivity. In addition, the 'courage' image of early days has changed into a sensitive image that emphasizes a decorative element and a fashion article that represents its users' lifestyle. As consumers' characteristic expressions become remarkable and tailored products, such as one to one services, increase, the tea drink package design will be developed into and used as a means of self-expression. According to these changes, the brand package design will expectedly advance to the target that is appropriate for the key words of 'well-looking, environment-friendly, and consumer personalism'. The design that does not consider users' lifestyle cannot but be combed out from a competitive market. Therefore, those who predict consumers' future lifestyle and then reflect it on the design and positioning of product conception must sufficiently consider its aesthetic aspects as well as consumers' lifestyle and sensitivity. In the past, favored by the middle-aged who attaching great importance to tradition and form, tea drink changes its target users into young girls in modern society, thus emphasizing the function of youth, diet, and health. In order for tea drink to be placed not as a mere passing vogue but as a favorite drink, a package design must be developed on the basis of analyzing sociocultural trends on the whole and predicting consumers' future lifestyles.
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