View : 9 Download: 0

웹 사이트 신뢰도와 시각적 요소의 상관관계에 관한 연구

Title
웹 사이트 신뢰도와 시각적 요소의 상관관계에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Correlation between Web Site Reliability and Visual Elements
Authors
남윤이
Issue Date
2008
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Abstract
Web sites play a role in mediating between Internet users and information providers, and Internet users trust information or information providers through Web sites because they are unable to meet counterparts or hear their explanation in transactions on the Internet. Internet users' reliability of Web sites is a basis of customer service and a shortcut to successful transactions. In the same way, Internet users' misunderstanding is highly likely to be generated by Web sites too. Thus, Internet users' first impression about Web sites is so important that it is very possible to be related to their reliability of information and its providers. This study examined the correlation between visual design elements and reliability by analyzing Web site components and investigated effective visual elements for Internet shopping malls to improve the reliability of Internet shopping malls. As a result, the most influential visual element to reliability was found to be the color. The color with the highest reliability was vivid blue, while one with the lowest reliability was pale yellow. Purple showed high reliability with an average of over 3.0 in vivid, pale and light grayish tones. When it comes to reliability according to tone, there was a little difference in dark tones according to color such as red, yellow, green, blue and purple. On the other hand, there was a big difference in pale tones according to color. As a diachronic color symbol that has been acquired through repetitive experiences, blue means holiness, truth, harmony, genuineness and hope. In addition, blue has a nature of cooling down passion and reminds us of the sea or sky. This kind of collective subconsciousness influences the reliability of a Web site. Blue showed a high level of reliability in every tone compared to other colors, but there was a difference according to tone. This study is meaningful in that it proposed a practical, reliable Internet shopping mall design direction by analyzing Web site components and empirically examining the correlation between visual design elements and reliability in an attempt to improve the reliability of Internet shopping malls.;인터넷에서의 거래는 직접 상대방을 접하거나 설명을 들을 수 없기 때문에 웹 사이트가 사용자와 정보제공자를 매개하는 역할을 하고 사용자는 웹 사이트를 통해 정보 혹은 정보 제공자를 신뢰하게 된다. 웹 사이트에 대한 이용자들의 신뢰형성은 고객서비스의 기본이자 거래의 성공을 위한 지름길 이라고 할 수 있으며, 사용자의 오류 혹은 오해도 웹 사이트를 통해 얻게 될 가능성이 많다. 그러므로 웹 사이트에 대한 사용자의 첫인상은 매우 중요하고 이 첫인상은 정보제공자와 정보의 신뢰성과 연결될 가능성이 매우 높다. Tseng 과 Fogg (1999)는 일반적으로 사람들이 매력적인 사람을 더 신뢰하게 되듯이 컴퓨터와의 상호작용에서도 단순히 외형만 보고 신뢰할 수 있다고 주장하였다. 웹 사이트와 사람간의 신뢰성에 관련된 연구 중에서 Kim 과 Moon (1997)은 훌륭한 시각적 디자인이 그 웹 사이트의 신뢰성을 증진시킨다고 보고하였다. Crit chfield (1998)는 웹 사이트 디자인과 정보의 신뢰성간에 밀접한 관계가 있을 것이라는 가능성을 제시하기도 하였다. 본 연구는 인터넷 쇼핑몰에서 신뢰도를 증가시키기 위하여 웹 사이트 구성 요소를 분석하여 시각적 디자인 요소와 신뢰도의 상관관계를 살펴보고 신뢰도 있는 인터넷 쇼핑몰을 효과적으로 표현 할 수 있는 시각적 요소들에 대해 연구하였다. 시각적 구성요소들과 신뢰도와의 상관관계를 알아보기 위하여 다음과 같이 연구문제를 제시하고 이를 검증하였다. <연구문제 1> : 조사대상자의 일반적 특성은 어떠한가? <연구문제 2> : Color(색상)에 따라 신뢰도의 차이가 있는가? <연구문제 3> : Color(색상) 관여도에 따라 신뢰도의 차이가 있는가? <연구문제 4> : LayOut(레이아웃)에 따라 신뢰도의 차이가 있는가? <연구문제 5> : Visual(그래픽) 형식에 따라 신뢰도의 차이가 있는가? <연구문제 6> : Menu(조작층) 형식에 따라 신뢰도의 차이가 있는가? <연구문제 7> : Animation(애니메이션) 효과 형태에 따라 신뢰도의 차이가 있는가? <연구문제 8> : 신뢰도에 가장 많은 영향을 주는 시각적 요소는 무엇인가? <연구문제 9> : 성과 연령에 따라 각 변인의 신뢰도 차이가 있는가? 본 연구의 결과 신뢰도에 가장 영향을 많이 미치는 시각적 요소는 Color(색상), Visual(그래픽), Animation(애니메이션), Menu(조작층), LayOut(레이아웃) 중 Color(색상)로 나타났으며, 가장 신뢰도를 높이는 Color(색상)는 Vivid(해맑은) Tone(색조)의 Blue(파랑) Color(색상)로, 가장 신뢰도가 낮은 Color(색상)는 Pale(밝은) Tone(색조)의 Yellow(노랑) Color(색상)로 연구 결과 확인 되었다. Puple(보라) Color(색상)는 Vivid(해맑은), Pale(밝은), Light Grayish(밝은 회색), Tone(색조)에서 평균 3.0이상의 높은 신뢰도를 보였다. Tone(색조)별로 신뢰도를 보면 Dark(어두운) Tone(색조)에서는 Red(빨강), Yellow(노랑), Green(녹색), Blue(블루), Puple(보라) Color(색상)에 따라 미세한 차이를 보였으며 Pale(연한) Tone(색조)에서는 Color(색상)에 따라 큰 차이를 보였다. Bule(파랑) Color(색상)은 반복 경험을 통해서 습득되어진 통시적 색채기호로 신성함, 진실, 조화, 진정, 희망의 색으로 정열을 진정시키거나 잠재우는 성질을 갖고 있으며 바다 또는 하늘을 연상한다. 이러한 집단적 잠재의식이 웹 사이트 신뢰도에 영향을 주어 Bule(파랑) Color(색상)은 모든 Tone(색조)에서 높은 신뢰도를 보였다. 본 연구는 인터넷 쇼핑몰에서 신뢰도를 증가시키기 위하여 웹 사이트 구성 요소를 분석하여 시각적 디자인 요소와 신뢰도의 상관관계를 실증적으로 검토하여, 실제적으로 적용 할 수 있는 신뢰도 있는 인터넷 쇼핑몰 디자인 방향을 제시 했다는데 그 의의가 있을 것이다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE