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dc.contributor.author김혜진-
dc.creator김혜진-
dc.date.accessioned2016-08-25T04:08:06Z-
dc.date.available2016-08-25T04:08:06Z-
dc.date.issued2008-
dc.identifier.otherOAK-000000038314-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/176870-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000038314-
dc.description.abstract급속한 산업 발달과 경제성장에 따른 생활문화의 향상으로 패션에 대한 소비자의 시각도 매우 개성화, 다양화되어 섬유산업은 과거 단순한 실용적 기능보다는 새롭고 다양한 디자인이 더욱 중요하게 되었다. 소비자의 요구가 다양해지고 고급화됨에 따라 소비자는 새로운 욕구인 감성을 추구하고 있다. 이러한 감성 시대에 디자인 분야에서 감성을 어필하기 위해 실질적이고 효율적인 감성 연구를 위하여 디자인의 색채, 형태, 소재, 패턴 등을 이용하여 소비자의 감성 요구를 보다 효율적으로 분석하고 활용하고 있다. 그 중에서 색채는 디자인의 부가가치를 높이고 새로움을 주기 위한 전략으로 사용되어 더욱 중요하게 되었다. 색이 갖는 다양하거나 보편적인 이미지 특성으로 인하여 색은 언어보다 선행되어 빠르게 전달되며, 개인의 감정과 의사를 전달하는 조형언어가 될 수 있다. 색은 효과적으로 의사를 전달할 수 있는 가시적인 표현수단이므로, 특정한 이미지를 디자인으로 구체화하는데 있어서 색의 연상과 상징을 통하여 전달되는 이미지를 활용할 수 있다. 패션에 있어서 색은 그 시대의 패션이미지를 시각적으로 가장 잘 반영하게 된다. 그러므로 색의 이미지에 대한 이해를 통하여 색채와 패션의 이미지에 대한 관련성을 보다 구체화시킬 수 있으며, 이를 토대로 전달하고자 하는 이미지에 부합하는 섬유 디자인의 색을 기획하는데 도움이 될 것이다. 본 연구자는 색채 감성을 적용한 스카프 디자인을 하고자 하였다. 스카프 디자인에 사용되는 색은 다양하지만, 패션에 있어 기본 색채로 중요한 역할을 하는 흰색, 회색, 검은색의 무채색을 가지고 디자인을 하였다. 무채색의 흰색, 회색, 검정색이 지닌 본래의 감성 이미지를 바탕으로, 무채색이 다른 무채색과 어울려서 새롭게 가지는 감성과 무채색이 유채색과 어울려서 갖는 감성을 여러 가지 소재와 재료를 가지고 표현하였다. 이에 본 연구는 다양한 재료와 기법을 믹스 앤 매치(Mix & Match)한 디자인으로, 현대적이고 조형적인 스카프 디자인을 제시해 보는데 목적이 있다. 이러한 목적을 위한 본 연구의 영역은 다음과 같다. 첫째, 색채 감성으로 표현한 스카프 디자인 계발에 있어 색채와 감성에 대한 개념적인 이해와 특성 파악 및 색채의 감성 이미지를 살펴보기 위하여 국내외에서 발행된 여러 관련서적 및 논문 등의 문헌자료들을 조사하고, 연구하였다. 둘째, 스카프 디자인에 앞서 스카프의 역할과 역사적 고찰하였다. 셋째, 스카프 디자인 과정에서 오늘날 밀접한 상호관계를 갖고 있는 패션의 동향과 컬러 트랜드 조사를 통해 현대 감각에 맞는 디자인을 시도 하고자 하였다. 넷째, 알기네이트 호일(Alginate foil)과 재봉에 의한 박음질을 활용하여 스카프 디자인을 연구하고 제작의도 및 과정에 대한 설명과 함께 작품을 분석하였다. 다섯째, 이상의 이론적 고찰과 디자인 작업들을 통해 색채 감성으로 표현한 새로운 조형미를 갖춘 스카프 디자인으로서의 발전 가능성을 타진해 보며, 본래 연구의 목적에 합당했는가에 관한 분석 및 결론과 미래 연구자의 연구방향을 제시해 보았다. 본 연구자는 이러한 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 여러 문헌 연구를 통해 색채는 디자인의 어느 영역에서나 중요한 역할을 하였고, 21세기 감성시대를 맞이하여 색채와 감성에 대한 연구의 필요성이 더욱 두드러지고 있다는 것을 알 수 있었다. 둘째, 스카프는 일상적인 품목이지만 디자인을 계발하는 데 있어서 심층적으로 연구할 아이템으로 상품성이 있고, 외국의 명품 브랜드의 수입에 의존하는 한국 스카프 시장의 현실에 있어 차별화 된 디자인으로 고부가가치의 상품성을 가질 수 있었다. 셋째, 스카프 디자인의 제작방법에 있어서 재봉에 의한 박음질과 알기네이트 호일(Alginate foil)을 활용하여 다른 소재와 재료를 용이하게 사용하였고, 사람들의 감성을 충족시킬 수 있는 색채 감성을 활용하여 스카프 디자인의 다양한 계발의 계기 되었다.;Improvement of living culture due to rapid industrial development and economic growth has caused individualization and diversification of consumers' eyesight on fashion and new and different design in the textile industry has been more significant than simple and practical design in the past. As the consumers' needs diversify and are elegant, they are pursuing sensibility which is new desire. In the emotional modern times, the field of design is analyzing efficiently and taking advantage of consumers' sensibility by using colors, shape, material and pattern etc. of design for the practical and efficient study of sensibility in order to appeal to it. Among them, color that reflects emotional needs became more significant than others by using as a strategy to raise value added of design and give freshness. Thanks to different or universal characteristics of its image it has, color is delivered more rapidly than the tongue, and may be the formative language to express individuals' emotion and intention. As color is viable means of communication to deliver our intentions effectively, it is possible to use image to be delivered by its association and symbol in materializing specific image into design. Color in fashion reflects its image of the times most visually. Therefore, it is possible to give a concrete form to relationship between color and image of fashion by understanding image of color, which will help to plan color of fabric design which corresponds with image. I am inclined to design scarf as a researcher applying sensibility of color. Colors to be used for scarf design are so different, I made product development using the achromatic colors of white, gray and black which are basic and play key role in fashion. On the basis of original emotional image which the achromatic colors of white, gray and black have, sensibility to be obtained newly while the achromatic colors match with other achromatic colors and sensibility to be obtained while they match with chromatic colors were expressed by various materials and subject matters. This study aims at proposing modern and formative scarf design with mixed and matched design(Mix & Match) by various materials and techniques. The realm of this study is as follows for this purpose. First, in order to examine conceptional understanding and characteristics of color and sensibility and emotional image of color in developing scarf design expressed by color sensation, I surveyed and studied various relevant books and theses published in home and abroad. Second, I examined its role and history prior to scarf design. Third, I tried to do design which meets sense of modern times through the survey of color trend and fashion tendency which have a close relations today in the process of scarf design. Fourth, I studied scarf design using backstitch by sewing and Alginate foil and analyzed work with explanation of production intention and its process. Fifth, thinking potential to develop into scarf design with new formative beauty expressed by color sensation through the above theoretical examination and design work, I proposed the direction of researchers' study in the future with analysis and conclusion whether original purpose of study was met. This researcher drew a conclusion as follows through this study. First, color has played key role in every realm by study according to various literatures, and it can be understood that necessity of study on color and sensibility becomes distinguished greeting age of sensibility of 21 century. Second, Scarf is an ordinary item but marketable product as the item to be studied deeply in developing design, and may be marketable product of high-value added through differentiated design in reality of market of scarf in Korea, which depends on import of brands of luxury goods abroad. Third, different materials and matters were used with ease using backstitch and Alginate foil by sewing in production methods of scarf design, which became an opportunity to develop scarf design variously using color sensation to meet human sensibility.-
dc.description.tableofcontents1. 서론 = 1 1.1 연구 목적 = 1 1.2 연구 방법과 내용 = 2 2. 색채를 통한 감성 표현 = 3 2.1 색채감성의 개념과 특성 = 3 2.2 무채색의 감성 = 11 3. 스카프에 관한 고찰 = 22 3.1 스카프의 변천과 활용 = 22 3.2 트랜드 분석 = 27 4. 작품 제작 및 분석 = 39 4.1 제작 의도와 과정 = 39 4.2 작품 분석 = 40 5. 결론 = 67 참고문헌 = 69 ABSTRACT = 72-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent20395475 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title색채감성 표현에 의한 스카프 디자인-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle무채색을 중심으로-
dc.title.translatedDesign of Scarf by The Expression of Sensitivity of Colors : Focusing on Achromatic Colors-
dc.creator.othernameKim, Hye-jin-
dc.format.pageviii, 74 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과섬유디자인전공-
dc.date.awarded2008. 2-
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